Bokad o klar 3/6

Med andra ord skulle man kunna säga att Sport-gatdäck fungerar bra för erfarna förare med bra gaskontroll?
 
Är det inga av er som kör på slicks? Själv tycker jag det är det optimala fast det vill ju till att man får upp tempen i dom (gärna med värmare innan då). Sen är det ett grymt bett och det släpper så mjukt och kontrollerat.
 
Är det inga av er som kör på slicks? Själv tycker jag det är det optimala fast det vill ju till att man får upp tempen i dom (gärna med värmare innan då). Sen är det ett grymt bett och det släpper så mjukt och kontrollerat.

Dyrt att köra gata med slicks om farbror blåvit vill säga sitt :)
 
Med andra ord skulle man kunna säga att Sport-gatdäck fungerar bra för erfarna förare med bra gaskontroll?


Så kan man nog summera det.

Har man inte hundra koll på var gränserna går för de däck man kör på så skall man ta det säkra före det osäkra och köra på däck som ligger över förarens förmåga och gränser.
 
Dyrt att köra gata med slicks om farbror blåvit vill säga sitt :)

Vi i klubben SCS köpte en däckskärare för mindre än 150kr/man och då säger inte länsman något. Så länge det är mönster så kollar dom inte efter DOT märkning. Inte här iallafall.
Det måste väl vara billigare att köpa något beg. racedäck på en bana än o köpa nya i affären?
 
Slicks har jag provat i omgångar (äger ej däckvärmare, ingen licens och kör gata) - Inget att rekommendera för de flesta utan licens.
Bra grepp och slidekontroll när de blir VAARRRMA!!! Innan dess är de det halaste som finns - dvs alltid på gata. T o m efter två uppvärmningsvarv på bana (utan däckvärmare) upplevde jag dem lite hala, 3 varv och det blev bra. Avsaknaden av mönster gör att gummit rör sig mindre och värmen blir svårare att uppbringa. Minsta väta, eller Knudans gräsraka (:rolleyes: ) blir lite scary.... Slide control med varma slicks är dock underbart att uppleva :tummenupp

Slicks för Gathoj... Njäe, inget att rekommendera, men jag skall nog åter skaffa - efter att M3:an är slut.

EDIT:
Körde med M3 förra året på Knutstorp med ZX10:an en varm sommar dag. Hände inte ett skit - hur stabila som helst. Visst man kan inte vrida på rullen som med slicks. Men vem bryr sig när däcken håller 600-800 mil.
Kunde du inte deklarerat detta på forumet tidigare?? Det tog mig 3 timmars nätsurfande efter info och en halv dag på Knudan innan jag vågade lita på däcket fullt ut :gnissla
 
Last edited:
Så kan man nog summera det.

Har man inte hundra koll på var gränserna går för de däck man kör på så skall man ta det säkra före det osäkra och köra på däck som ligger över förarens förmåga och gränser.

Det ligger mycket i det du säger. Men (alltid ett j-a men:) ) Många av sportdäcken klarar betydligt mer än vi förare och ligger över våra begränsningar. Jag kan nästa lova, att dom flesta förarna som kör era bandagar (inkl. mig själv så klart) kollar däcktrycket innan körning att det ligger rätt, klarar att köra utan att asfalten hoppar upp och slår hårt tillbaka.

Jag kan faktiskt ta mig lite vatten över huvudet och hjälpa till nästa söndag att kolla tryck. Vid fel enligt MIG pumpar JAG eller släpper ut luft.

Jag kan även förklara för dom som är intresserade värför framhjulet släpper även om det är Race/gat däck. Om det är av intresse, så låt mig veta det. Jag vill inte ha ngt i ersättning (inga körningar etc).

Jag är absolut inte snabbast runt en bana, men har aldrig haft framhjuls släpp p.g.a. att jag vet hur jag till största sannolikhet skall förhindra det.

Nu på Anderstorp körde jag hela dagen på ett fram slick som var så slitet att markeringarna (slitagehålen) inte syntes längre. Jag vågade iof inte ge allt men körde ändå runt på 47-48 tider. När jag kommer hem upptäcker jag att korden syns på 2 ställe:)



Mvh//ZS
 
Jag hade helt klart önskat råd om vad för däcktryck jag bör ha...
Efter er diskussion fram och tillbaka om däck här börjar jag bli nojig inför
söndagens körning. Även om jag säkerligen ligger under medel denna körning så vill jag ligga där så säkert som möjligt så att säga...
Kör dessutom på Pilot Road...

Ps. Tycker att det är härligt att det råder en så öppen "hjälpa-andra"mentalitet inom bankörningen, kan inte minnas att jag sett den inom någon annan sport jag provat på. Ds.
 
Det ligger mycket i det du säger. Men (alltid ett j-a men:) ) Många av sportdäcken klarar betydligt mer än vi förare och ligger över våra begränsningar. Jag kan nästa lova, att dom flesta förarna som kör era bandagar (inkl. mig själv så klart) kollar däcktrycket innan körning att det ligger rätt, klarar att köra utan att asfalten hoppar upp och slår hårt tillbaka.

Jag kan faktiskt ta mig lite vatten över huvudet och hjälpa till nästa söndag att kolla tryck. Vid fel enligt MIG pumpar JAG eller släpper ut luft.

Jag kan även förklara för dom som är intresserade värför framhjulet släpper även om det är Race/gat däck. Om det är av intresse, så låt mig veta det. Jag vill inte ha ngt i ersättning (inga körningar etc).

Jag är absolut inte snabbast runt en bana, men har aldrig haft framhjuls släpp p.g.a. att jag vet hur jag till största sannolikhet skall förhindra det.

Nu på Anderstorp körde jag hela dagen på ett fram slick som var så slitet att markeringarna (slitagehålen) inte syntes längre. Jag vågade iof inte ge allt men körde ändå runt på 47-48 tider. När jag kommer hem upptäcker jag att korden syns på 2 ställe:)



Mvh//ZS

Tjena,

tar tacksamt emot alla råd om däcksval samt tryck mm...:tummenupp

Svart Kawa "Missilen" gul grupp

Fram o bak däck slits/kryllar sig ut olika?
Bak ser ok ut, fram lite mysko...?

Endast kört tre ggr, men börjar få upp lite fart när luckor uppstår o man kan hålla eget tempo...:D

Helkass på att köra om, men det kommer väl med tiden....
Mao tar även gärna emot råd/kritik om min körning...:mad:...:tummenupp


Mvh,
 
Tjena,

tar tacksamt emot alla råd om däcksval samt tryck mm...:tummenupp

Svart Kawa "Missilen" gul grupp

Fram o bak däck slits/kryllar sig ut olika?
Bak ser ok ut, fram lite mysko...?

Endast kört tre ggr, men börjar få upp lite fart när luckor uppstår o man kan hålla eget tempo...:D

Helkass på att köra om, men det kommer väl med tiden....
Mao tar även gärna emot råd/kritik om min körning...:mad:...:tummenupp


Mvh,


Visar det sig att fler är intresserade spenderar jag gärna 4 h på SRW för att hjälpa till.

Jag har sett dig köra, och din körning är det inget fel på - men hojen verkar spåra lite galet after vad jag såg på Anderstorp (jag tror det var du).

Never mind, jag hjälper gärna med dom små kundskaper jag har:)

Jag hade helt klart önskat råd om vad för däcktryck jag bör ha...
Efter er diskussion fram och tillbaka om däck här börjar jag bli nojig inför
söndagens körning. Även om jag säkerligen ligger under medel denna körning så vill jag ligga där så säkert som möjligt så att säga...
Kör dessutom på Pilot Road...

Ps. Tycker att det är härligt att det råder en så öppen "hjälpa-andra"mentalitet inom bankörningen, kan inte minnas att jag sett den inom någon annan sport jag provat på. Ds.

Pilot Road är bra däck. När dom kom, tror det var 98 - 99 så körde vi glada banåkare ordentligt på dessa däck. Då var det dom bästa "gatdäcken" på marknaden.

Det är bara till att gasa med rek. luft tryck.
 
Last edited:
Visar det sig att fler är intresserade spenderar jag gärna 4 h på SRW för att hjälpa till.

Jag har sett dig köra, och din körning är det inget fel på - men hojen verkar spåra lite galet after vad jag såg på Anderstorp (jag tror det var du).

Never mind, jag hjälper gärna med dom små kundskaper jag har:)


Coolt...:tummenupp

Dock flaggade jeg enbart på Anderstorp, men jävligt snyggt...:D

Mvh,
 
Last edited by a moderator:
....Jag kan faktiskt ta mig lite vatten över huvudet och hjälpa till nästa söndag att kolla tryck. Vid fel enligt MIG pumpar JAG eller släpper ut luft.....

...Nu på Anderstorp körde jag hela dagen på ett fram slick som var så slitet att markeringarna (slitagehålen) inte syntes längre. Jag vågade iof inte ge allt men körde ändå runt på 47-48 tider. När jag kommer hem upptäcker jag att korden syns på 2 ställe:)
Mvh//ZS

All hjälp är alltid välkommen, speciellt från riktiga raceputtar som du :tummenupp Dock är fel fjädringsinställning vanligare än fel tryck (Flera stycken jag besiktigade hade komp o retur alldeles för hårt ställd).

Men av ren nyfikenhet; VEM besiktigade din hoj på A-torp om du nu körde urslitna däck på 47-tider :näsblod
 
All hjälp är alltid välkommen, speciellt från riktiga raceputtar som du :tummenupp Dock är fel fjädringsinställning vanligare än fel tryck (Flera stycken jag besiktigade hade komp o retur alldeles för hårt ställd).

Men av ren nyfikenhet; VEM besiktigade din hoj på A-torp om du nu körde urslitna däck på 47-tider :näsblod


Blir det inte svampåkning annars???

Missilen känns som en GoKart...:D

Hondan som en champion...:va

Hur skall det va...:va
 
Blir det inte svampåkning annars???

Missilen känns som en GoKart...:D

Hondan som en champion...:va

Hur skall det va...:va

Handlar mkt om smak o körstil. En del gillar stenhårda hojar medans andra föredrar mjuka. Men en rejshoj ska vara mjuk o använda fjädringen. Mjuk utan att vara gungig då.
 
:tummenupp

Så lite hjälp med Hondan när han är Racekittad o klar tages tacksamt emot...:D
 


Pilot Road är bra däck. När dom kom, tror det var 98 - 99 så körde vi glada banåkare ordentligt på dessa däck. Då var det dom bästa "gatdäcken" på marknaden.

Det är bara till att gasa med rek. luft tryck.


Tyvärr har jag inte fått något rek. tryck, kanske iofs kan finnas på tillverkares hemsida.

@Robz: Hade hemskt gärna fått hjälp med fjädringsinställning också. Har orginal fjädring bak och fram samt Öhlins styrdämpare. Har lite problem med fladdrande bak...samt ibland lite slappt styre, tar gärna emot tips här och på plats!

/Benke
 
mmm inte för att jag är nån Rossi precis men man kör hojen lite hårdare än vad man gjorde förr och dom där däcken och en 1000 cc är nog ingen hit precis. Körde med K2 i höstas och det funkade fin fint :)

Jane sa nåt om att ca 80 % (eller nåt ) av alla som går av är just den kombinationen 1 liters o pilot power.

snicksnack, jag har alltid kört på pilot power och aldrig kört av. visst kan det släppa lite men mjukt o fint och bara bak, och varje gång för att jag inte kört mjukt.
jag kastar aldrig hojen hit o dit i svängarna och går på gasen lite i taget ur kurvorna. nu senast på anderstorp körde jag iof på power 2ct bak och vanliga power fram inte ett enda släpp.
fast vad vet jag är ju inge vidare snabb på bana, plus att jag bara har 150hk.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top