Bojkotta Julafton

Ett seriöst inlägg från mig (slå på trissor) så är ett annat bra aternativ o hjälpa dom hemlösa o utssatta på visa härbärgen...
Det är en bra idé och en god gärning, Linkan, men i år ska vi vara lite ego och ta hand om våra egna julhemlösa/ensamma vänner och hojbröder och systrar och ha det mys.
:krma

Ett seriöst inlägg från mig (slå på trissor) så är ett annat bra aternativ o hjälpa dom hemlösa o utssatta på visa härbärgen. Det är något som uppskattas o är betydelsefullt. Jag önskar jag kunde göra det... men så länge mormor lever blir det jul med henne.

:) :tummenupp ja de är en bra ide, själv brukar jag alltid vara och jobba på jul (lärt av far min :lol)
Men i år så ska vi några sitta och fira jul ihop med go mat och skratt.

:fakta Taget!
Iskall Aalborgs Jubileumsakvavit brukar jag vilja ha till julbordet. :)

Hmm, varför förstöra så god sprit??? :va

Kan förstå att man kyler vanlig vodka eller skepparbrännvin för det är ju inte ens gott, o kyler man ner den så smakar det mindre.. Illa alltså..
Vilket förstås innebär att man kan dricka mer.. :rolleyes:

Men ett kryddat brännvin bör serveras något under rumstemperatur för att framhäva så mycket arom som möjligt!!
Varför annars dricka kryddat!?? :tungan

Likadant med alla mupps som ska dricka aromrik och dyr maltwhisky, för att sen envisas med att ha is i drickat för att det är så "gott"...:gnissla

Sånt e bara till o förstöra..
Allt enligt vad jag fått lära mig från dricka-kunnigt folk.

Skål, nu ere freda!! :)

Hmm, varför förstöra så god sprit??? :va

Kan förstå att man kyler vanlig vodka eller skepparbrännvin för det är ju inte ens gott, o kyler man ner den så smakar det mindre.. Illa alltså..
Vilket förstås innebär att man kan dricka mer.. :rolleyes:

Men ett kryddat brännvin bör serveras något under rumstemperatur för att framhäva så mycket arom som möjligt!!
Varför annars dricka kryddat!?? :tungan

Likadant med alla mupps som ska dricka aromrik och dyr maltwhisky, för att sen envisas med att ha is i drickat för att det är så "gott"...:gnissla

Sånt e bara till o förstöra..
Allt enligt vad jag fått lära mig från dricka-kunnigt folk.

Skål, nu ere freda!! :)

Fan du kan din sprit du.
Va vi ska botanisera i olika sorter när andra sitter hemma och hatar sina släktingar.

Fan du kan din sprit du.

Ah, bara lyssnat lite o ställt kånnstiga frågor till de som kan. :)

Jaja, du får dricka din sprit som du vill, det är danskar som lärt mig dricka priten kall, okej?!? :7peta

Du ska få den fickljummen, aj pråmiss! :pannkyss

Sjyrrans!
Men byxljummen?? njae.. :)

Hört att man även kan låta bli spriten.. :va

sitta vid julborde o lyssna på finska:näsblod Kan ju nästan snart själv prata det:huvet

Drick finskt istället, såningendär kåskkenkårva o finnlandja! :näsblod :D

Last edited:
Fast jag tillhör nog katogorien som inte dricker på julafton. Det får den finska delen av släkten göra:näsblod , Fast lite glögg bangar man aldrig på :)

Drick finskt istället, såningendär kåskkenkårva o finnlandja! :näsblod :D

Fast jag tillhör nog katogorien som inte dricker på julafton. Det får den finska delen av släkten göra:näsblod , Fast lite glögg bangar man aldrig på :)

Så sant, lite glögg e aldrig fel! :)

Läste för några år sen i nåt julmatsreportage att det finns minst en sorts snaps (smak) för varje rätt på julbordet..
Räknar man lite lätt på det så kan man lätt komma upp i 15-20 olika rätter på julbordet, för det är ju några olika sillar, lax, skinka, jansson, revbensspjäll, lutfisk, korvar, syltor o blabla bla osså grötsupen förstås..
O vem tar mindre än en 6:a i glaset??

O vips så har man tippat i sig drygt en liter starksprit!! :näsblod :D

Hmm vet inte hur jag ska forma mig rätt.

Men gud vilken hysteri det är vid jultider. Tror inte jag insett det innan men nu när man börjar komma upp i åldern förstår man vilken hets det är på att handla o konsumera pengar. ( till vilken nytta?)
Var o bakade med mamma o familj idag, o satt o anyleserade vad vi konsumerar o gör av med dessa tider vid jul. Men även vilkar klappar som ska införskaffas.

O det fick mig faktiskt o bli lite illa till mods då vi projicerar klappar till varann som vi inte ens behöver bara för ATT. Har en liten brorsdotter på 3 år som får julklappar för tusentalls kronor bara för hon pekar på det o vill ha! Vissa saker kommer hon säkert aldrig ens använda lr kanske använda 1 gång. O är då en leksak för 500 kr värt att användas en gång?

Hon har till o med ett eget lekrum för hon inte får plats med alla leksaker i sitt sovrum. Måste man då köpa nya saker? har hon inte fullt upp med dom hon har nu?

O inte prata om alla presenter jag får som jag inte ens önskat mig. Får jag dom bara för jag ska bli tillfälligt lycklig? Försöker föräldrar köpa sina barns kärlek för dom har dåligt samvete lr vad beror det på?

Och är det inte tanken som räknas?
Om man hittar en billig klapp, kan man inte nöja sig med den då? måste man köpa nått mer bara för den första var så billig?

Allt den här hysterin på att spendera pengar har nog fått mig o avstå julafton i år och istället koncentrera mig på att hjälpa dom behövande och mätta deras primära behov i den mån jag kan.

För jag är trött på att se folk ge bort saker till förmån för att mätta sitt dåliga samvete....

Så om nån annan oxå är villig o göra lite nytta på julen får ni gärna höra av er:tummenupp

Hmm vet inte hur jag ska forma mig rätt.

Men gud vilken hysteri det är vid jultider. Allt den här hysterin på att spendera pengar har nog fått mig o avstå julafton i år och istället koncentrera mig på att hjälpa dom behövande och mätta deras primära behov i den mån jag kan.

Jag tycker att du formade dej rätt bra! All heder till dej! Varma och goda tankar!:tummenupp

HOHOHO! :tomten För att väcka en gammal tråd till liv. Här ska nu handlas julmat och imorgon hämtas de ädla dryckerna hem. Sista chansen för önskemål, annars bestämmer jag ALLT själv! :brynad

Jag hör av mig på julaftonens kväll om det är okey att komma förbi efter familjefirandet är klart..

Jag hör av mig på julaftonens kväll om det är okey att komma förbi efter familjefirandet är klart..

Klart! Det är då man tar itu med familj #2 = hojfamiljen! :)
(för vissa kanske den är #1 iofs)

Det finns säkert massor av mat kvar och så kan du spöa nå'n i Guitar Hero eller helt enkelt få en av Puckens temadrinkar från baren. :rolleyes:

*hick* jag haaar börjat teschta drinkarna... *hick*

Bra skiiiit de här....:D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2