Bohuslän/Halland - vad se?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Uttråkad och ressugen. Lägger upp ett par bilder från turen.

Varbergs fästning
118309701_10224050927610789_3167390068289763956_o.jpg

Camping i Grebbestad
118156640_10224044295404988_6119183565191900662_o.jpg

Ute vid havet
118227647_10224054187172276_6478048928634724589_o.jpg

Lunch någonstans i Dalsland (tror jag...)
118227103_10224043120215609_2170849703473978173_o.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
O
Det är svårt att passera Göteborg på ett kul sätt. Mest trafikleder. Men du kan antingen köra Jörlanda, Solberga, Lökeberg, Kärna, Kornhall för att komma till Göteborg för vidare resa söderöver. Eller köra Ljungskile-Lilla Edet och sedan gamla landsvägen väster om Göta älv ned till förbi Västerlanda och Romelanda till Kungälv. Inte öster om älven, det är E45.

Förbi Kungsbacka (Halland) är svårt, det flesta vägarna som är värda att köra går öst-väst och inte nord-syd. Men efter Fjärås/sjön Lygnern kan du återigen närapå snirkla dig fram på kompasskurs i inlandet. Det mesta är fin eller mycket fin körning! Horred-Kungsäter-Karl Gustav-Källsjö-Ullared är en fin sträcka till exempel. Nösslinge är en annan favorit med en gammal vacker kyrka vid en sjö. Och fiiina kurvor!


Gammal tråd och jag ser ju att TS sedan länge är hemma igen från en säkerligen fin tur, MEN, för någon annan ev. nyfiken så håller jag inte med om att det är svårt att passera Göteborg. Man får bara ge sig in en bit i landet. Nödinge-Härryda-Hällingsjö t.ex. och sen fortsätta förbi Kungsbacka den vägen. Som du säger, när man väl är i Hallands inland så är det ju bara att köra i kompassens riktning, allt är kul. Bland de bästa hojvägarna i Sverige, dessutom med föredömligt lite trafik och bebyggelse.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
......MEN, för någon annan ev. nyfiken så håller jag inte med om att det är svårt att passera Göteborg. Man får bara ge sig in en bit i landet. Nödinge-Härryda-Hällingsjö t.ex. och sen fortsätta förbi Kungsbacka den vägen. ......
Jo, det stämmer. Det går att passera Göteborg på roliga vägar. Men det kräver lite jobb med kartan eller GPS:en för att runda stan på ett bra sätt och slippa trafiklederna. Man får, precis som du skriver, ta sig fram i inlandet öster om stan där det finns många fina sträckor.

Men för den som inte kan go'vägarna så kan det vara lite vanskligt att hitta guldkornen och passera på ett bra sätt.
Så ja, det går och jag tror att vi egentligen att vi menar ungefär samma, fast med olika nyansering av vad som är svårt respektive mindre svårt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp, denna: https://firstcamp.se/destination/edsvik-grebbestad/

Löjligt dyrt ställe att slänga upp ett tält. Men jag ville duscha och gå på muggen, vilken iofs var välstädad och bra ;). I övrigt var jag enda tältet, och såg knappt nån annan människa där.
Jag var här i somras: http://www.sommenscamping.se/ Visserligen bara 150 pengar, men det är inte en camping. Det var 2 tält, jag och en cyklist, resten var sommarstugetomter med husvagnar. Alla hade minst snickrad altan (både i och utanför förtältet), murad grill, lite gräsmatta, planteringar, örtträdgård, permanent altantält över möbelgruppen i ena hörnet av trädgården och många hade fast belysning i trädgården. Jag blev dessutom utstirrad när jag promenerade runt i på kvällen, jag var ju en utböling som inte ingick i den fasta befolkningen på "campingen" :zpy

Sommarens favorit var Camp Fjället: https://www.campfjallet.com Det ligger mitt i ingenstans, det är lite knackig grusväg sista kilometern, men rent, fint, mysigt och trevlig kille som har det :tummenupp Jag hann knappt parkera hojen innan han hade stuckit in en bit plyfa under stödet :Bugar
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På västkusten finns iaf en camping som är billig om man åker MC och det är Löfgrens Camping i Lysekil.

Löfgren brukar ta cyklist/vandrare och mc på samma tariff som är runt 150-200 spänn för litet tält bredvid.

Förhandlingsbart vid några nätter.

Generellt har tältcampingpriserna dock sjunkit längs västkustens onormala 400-450 kr natten för tält mot strax över 200 kr nivån sedan rekordnivåerna då norrmännen betalade vad som helst
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top