bogesundsvägen igår ca 20.30 onsdag

SE TILL ATT KÖRA PÅ BANA....!!!!!!!!!!!

:fakta :fakta :fakta :fakta

Håller med helt o hållet..

Slipper ni gasa ihjäl er på vanliga vägar, samt riskera andras liv..

Och ett plus är ju att Man får bättre kontroll på moppen... :tummenupp

Freppa skrev:
Mja... Ja och nej.

Just detta att vända kappan efter vinden är nåt som stör mig. Man tar ett beslut och står för det - rätt eller fel. Men att känna av vad som är populärt just nu och sedan följa med strömmen känns inte som om det ger skribenterna någon credit över huvud taget (McB: Särskrivning eller ej? ;))

/Freppa

Du kan väl peka ut de personer som är s k opportunister i dina ögon?

Masspsykos mot åkning på allmän väg? Visst kan man åka bana, men inte när andan faller på. Banåkning kan inte ersätta gatåkning, möjligen komplettera. I alla fall för mig. Att enbart köra tävling och få en timmes åktid i månaden är helt otänkbart. Att anmäla sig till så många banåkningar som möjligt skulle ju gå om man var miljonär. 500-800 för en heldag? Med kanske EN timmes total åktid? Och dessutom bensinkostnad till och från banan åtminstone 400 spänn. Nej, vi fattiga människor bosatta i Stockholm får allt fortsätta med att åka på vägarna härikring, för än (om nånsin) finns inget alternativ.

Banåking ÄR jättekul, men knappast värt pengarna. Dessutom är man inklämd mellan R1-posören på ena sidan, och nazi-influerade (och ego-boostsökande) instruktörer/arrangörer på andra. Inte alltid så, men ofta.

Jag är för övrigt på dåligt humör idag.

Jajamensan. Kan bara hålla med i första posten.

Skall man köra på Bogesund så får man ta det lugnt. Det finns inga avåkningszoner, ingen säkerhet, flera skymda kurvor.

Skall man skrapa knä, GÖR DET PÅ BANA.
Skryter man om att skrapa knä på bogesund så borde man ju bli tuktad.

Mig veterligen finns det EN kurva där man har god sikt, och det är dödskurvan vid bron. Annars ser man inte tillräckligt bra.

I ondags var jag själv på väg att krocka med en silvergrå audi som körde MITT i vägen. I en vänster (höger för honom). Kul? Nej. Jag körde kanske 80 km/h, men hade ändå hjärtat i halsgropen. Jag låg inte mitt i vägen, men inte heller ute på högerkanten

Ta´re lugnt.

Last edited:
Mattias skrev:
Masspsykos mot åkning på allmän väg? Visst kan man åka bana, men inte när andan faller på. Banåkning kan inte ersätta gatåkning, möjligen komplettera.

Jag är för övrigt på dåligt humör idag.

Hörru din grinkärring... ;) jag menar bara att på allmän väg... kan man inte köra... som om man trodde att det va en bana...!!!

Det finns lite mer saker att ta hänsyn till om man ska ut på vägarna.

T ex.

Rullgrus
Mötande trafik
Framförvarande trafik som man vill köra om i skymda kurvor.
Träd, stenar, broräcken och lyktstolpar vid sidan av som blir stoppklossar när din kropp kommer farande som en projektil.
Utfarter där det huxflux kan komma ut en traktor eller bil som tror att vägen va tom.
Bilar som ligger o puttrar sååå långsamt för att dom ska svänga vänster.. PRECIS när hojåkaren som inte vill ligga bakom en snigel vill köra om... och inte hade koll på att det fanns en avtagsväg till vänster. (puh)

Nåja.... alla kör som dom vill...oavsett om det är bana eller allmän väg... men i vissa fall så är det med livet som insats...!!

Så ÄR det...!!! :fakta :)

:squid kör hårt....!!!!!

Madhonda skrev:
Nåja.... alla kör som dom vill...oavsett om det är bana eller allmän väg... men i vissa fall så är det med livet som insats...!!
Glöm inte att det är viktigt att ha en bra skenförsäkring om något skulle hända. :tummenupp :D

tjaba alla!

jag känner att jag måste skriva lite till i denna heta fråga!

för det första! jag har aldrig pekat ut någon enstaka klubb ellr något!!!
jag vet inte ens vad det finns för klubbar i stan, då jag är nyinflyttad!
alla personer som körde den kvällen körde inte helt idiotiskt, måste påpeka detta!
några som kom på efterkälken...körde på rätt sätt, dvs höll sig på rätt sida av vägen..
....det har jag inget emot, är ingen surkärring om ni tror det!

jag kör själv för fort men aldrig fortare än att jag kan hålla mig på min sida
av vägen, så vida det inte är öppet o fri sikt för vad som finns framför, då genar jag )))

jag gör oxå missar ibland, är inget proffs, även om jag åkt hoj med körkort i 18 år, och
har kört cross, enduro sen jag var typ 6år! man missbedömmer farten o kurvan ibland, det gör alla!

Min kritik mot de som körde som de gjorde är att de genade, även vid möte av bil o mig själv, så
man var nästan nere i diket.......

...hur är jag då kapabel att bedömma skickligheten oss dessa personer?, självklart kan jag inte det
vid ett möte på vägen,men man hinner i allafall se att någon är cm från att hamna i himlen....eller
blir det helvetet?

eftersom jag åkt hos i sammanlagt ca28 år, så har jag lite erfarenhet, och kan uppfatta när det går för fort iallafall.....spara denna körningen till banan som andra har påpekat!!

ett förtydligande till: jag kan inte heller se om någon har skenförsäkring, det var bara ett inlägg
,en anledning till våra höga premier, plus denna slags körning, plus stölder av våra älskade hojar!

kör på nu, men på ett säkert sätt, så vi kan få njuta av sommaren, vi vill ju inte att någon av er
ska hamna på sjukhus och kanske bli skadade för livet.....

Bingo skrev:
Glöm inte att det är viktigt att ha en bra skenförsäkring om något skulle hända. :tummenupp :D

Jag antar att du i detta fall menar en helt vanlig, riktig, hederlig försäkring. För en skenförsäkring lönar sig bara så länge man inte utnyttjar den. Det är när den ska utnyttjas som man rikerar att åka dit. Det är därför skenförsäkringar är så löjliga. Varför betala för en försäkring som inte gäller när den ska till att användas? Då kan man lika gärna spara pengarna och enbart köra med trafikförsäkring. De som skenförsäkrar lurar sig själva (och alla andra, men det är en annan historia). Puckon, helt enkelt. Om jag någon gång gör en film ska den handla om korkade, skenheliga, omoraliska typer som hugger sina polare i ryggen. Den kommer att heta "De kallar oss skenförsäkrare". Hoppsan, nu hamnade jag OT igen. Förlåt, förlåt.

Teddy skrev:
Jag antar att du i detta fall menar en helt vanlig, riktig, hederlig försäkring. För en skenförsäkring lönar sig bara så länge man inte utnyttjar den. Det är när den ska utnyttjas som man rikerar att åka dit. Det är därför skenförsäkringar är så löjliga. Varför betala för en försäkring som inte gäller när den ska till att användas? Då kan man lika gärna spara pengarna och enbart köra med trafikförsäkring. De som skenförsäkrar lurar sig själva (och alla andra, men det är en annan historia). Puckon, helt enkelt. Om jag någon gång gör en film ska den handla om korkade, skenheliga, omoraliska typer som hugger sina polare i ryggen. Den kommer att heta "De kallar oss skenförsäkrare". Hoppsan, nu hamnade jag OT igen. Förlåt, förlåt.
Nej, jag menar en ordentlig skenförsäkring eftersom jag skämtade. Hey, whats up! Har ni tråkigt på kontoret idag? :D

Teddy, fast får man inte ut nåt av skenförsäkringen vid vurpa/stöld så lurar man ju bara sig själv. Inte polarna ... ;)

(Fast jag förstår vad du menar)

Silwer skrev:
en sak angående allas upprepande av att man ska köra bana, det är lätt atyt säga om man har nån i närheten.
Vaddå då? Finns det inga banor i skogen? :D

En annan sak angående allas upprepande av att man ska köra bana är att de som kör hårdast på landsväg är de som kör mycket bana. I alla fall bland mina bekanta. Fast de skär inte skymda kurvor och sån skit iofs.

Mr B skrev:
Teddy, fast får man inte ut nåt av skenförsäkringen vid vurpa/stöld så lurar man ju bara sig själv. Inte polarna ... ;)

(Fast jag förstår vad du menar)

Mjo eh öh ja okej då. Logiken haltar, det håller jag med om. Men som tur är är jag ingen logiker utan en praktiker. ;)

Eftersom det i dagsläget är flera som kommer undan med att skenförsäkra och får ersättning vid skada så får polarna ju betala en högre premie än vad de annars skulle ha gjort.

Silwer skrev:
en sak angående allas upprepande av att man ska köra bana, det är lätt atyt säga om man har nån i närheten.

Somliga av oss har +20 mil till flertalet banor och överger likväl gatåkat. :rolleyes: ;)

Bingo skrev:
Vaddå då? Finns det inga banor i skogen? :D

En annan sak angående allas upprepande av att man ska köra bana är att de som kör hårdast på landsväg är de som kör mycket bana. I alla fall bland mina bekanta. Fast de skär inte skymda kurvor och sån skit iofs.

Nej det är mycket dåligt med banor inom pendlingsavstånd om man nu inte vill åka på en gocart bana eller möjligen en speedwaybana.

abstruse skrev:
Somliga av oss har +20 mil till flertalet banor och överger likväl gatåkat. :rolleyes: ;)

Jag har längre, och så tokig är jag inte ännu så jag åker sånna sträckor för att åka lite hoj.
Nej, jag blir kvar på gatan, även om jag nu inte tror att det är en tävlingsbana förstås.

Slutat köra Bogesundsvägen!

Alldeles för många som provar sina talanger där, har inte med åkningen i onsdags att göra, utan har mött idioter alltför många gånger på fel sida! Bara ren tur att man inte smällt! Plus allt jävla grus som skärande bilister sprätter ut på vägen!

Det skall bli spännade å möta en som genar i kurvor när jag e på jobbet.

Mindre kul för han/hon då jag kör lastbil. Och det är inte jag som väjer då.

Mötte en bilist igår som inte visste hur bred bil han hade, det var på håret han kunde lika bra plockat boggin på lastbilen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT