Bogesund: Dags för MC sverige att börja agera

Så jä...la tröttsamt att varje gång man går in på SH läsa om en liten vägfjutt på några kilometer, det är patetiskt att ligga där och nöta fram och tillbaka.

Det är knappast det hojåkning handlar om. Jag kör c:a 2000-3000mil om året,
de milen vill man ska variera så mycket som möjligt. I dag har ni väl ett spår i vägen ,så ni kan släppa styret med så många som belastar så liten vägsträcka. 8km:va
Gör som med "den svarte åkaren", STÄNG alla trådar med Bogesund(Bulten), det finns inget allmänintresse att några stollar ska testa vem som vågar mest, inte vem som kör bäst, för det märker man på bana och dit kommer dessa människor aldrig söka sig, för då blir de helt avklädda:fakta
 
Last edited:
Motorcyklister dödar inte andra trafikanter, vi blir dödade av dem. Är det några som ska vara förbannade så är det vi som kör hoj. Om man känner sina egna begränsningar så är idiotiska bilister den överlägset största faran med att köra motorcykel. Övriga trafikanter behöver bara se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken att bli skadad av en MC ska vara praktiskt taget noll.
Så känner jag också när jag kör hoj... men vet du vad. Direkt jag sätter mig i bilen och tar en tur på bogesundsvägen så funderar jag om det kommer dyka upp en hoj över krönet eller bakom nästa sväng... och då är jag banne mig inte säker på att den som kör hoj kör efter sina begränsningar.
 
Många sanningar här.

Inse att en kurvig sträcka INTE är en bana och det är inte meningen att vi på något sätt ska ha RÄTT att köra som svin där.

Och att boende och andra runt dessa vägar tröttnar, tycker jag inte är minsta konstigt.

Det finns inget att "försvara" och det kommer gå som det går. Det känns som att det är större problem att folk runt omkring nu engarerar sig i att vägen börjar bli ett problem än att det vore svårt att få folk till vägen och "protestera" mot att vägen inte längre ska vara en höghastighetsbana för fartsyndare.

Jag anser ju dock att på något sätt borde ett alternativ komma till, DET är en diskussion... inte att försöka få rätt till att köra fort på bogesund eller bulten bara för att det inte finns en runt-runt-bana någonstans i närheten...
 
Självförvållat.
Kör hundratals personer för fort gång på gång igenom bebyggda trakter så blir det problem.

Jag har påpekat tidigare:
Sätt en passarspets i kartan där du bor.
Dra en cirkel med 30 mils diameter.
Räkna hur många banor du har inom bekvämt åkavstånd.
Är du inte enkelriktad så kan du räkna cross, speedway och go-cart banor också.
Jag är tveksam till att det finns något annat land som har så många MCbanmeter per capita som Sverige.

Det var en ny aspekt, att Sverige har många banor per capita! :) Tycker trots det att det är besynnerligt att det inte finns en landsvägsbana inom storstockholmsormrået eller strax utanför!

Men, man kan ju köra på go-cart-bana vilket jag försöker göra så ofta jag hinner (Rörken och Tuvängen)!

Observera att jag därmed inte försvarar vansinnesfärder på bogan eller Bulten (med hänvisning till att det inte finns någon bana i Stockholmstrakten).

Vad menar jag då med vansinnesfärd? Jo, sådan körning där föraren kör över sin förmåga, eller kör med sådant tempo att korrigeringar näppeligen kan utföras om det dyker upp oförutsedda hinder.
 
Så jä...la tröttsamt att varje gång man går in på SH läsa om en liten vägfjutt på några kilometer, det är patetiskt att ligga där och nöta fram och tillbaka.

Det är knappast det hojåkning handlar om. Jag kör c:a 2000-3000mil om året,
de milen vill man ska variera så mycket som möjligt. I dag har ni väl ett spår i vägen ,så ni kan släppa styret med så många som belastar så liten vägsträcka. 8km:va
Gör som med "den svarte åkaren", STÄNG alla trådar med Bogesund(Bulten), det finns inget allmänintresse att några stollar ska testa vem som vågar mest, inte vem som kör bäst, för det märker man på bana och dit kommer dessa människor aldrig söka sig, för då blir de helt avklädda:fakta

Tur att du vet hur det är i Sthlm :tummenupp

Både Bulten och Bogan leder till fik där många hojmänniskor samlas, och har man ingen att åka med träffar man oftast någon där för vidare färd någon annanstans.

Inget försvar av bombarepor på båda vägarna, bara en av alla förklaringar till att vägarna är populära.
 
Tur att du vet hur det är i Sthlm :tummenupp

Både Bulten och Bogan leder till fik där många hojmänniskor samlas, och har man ingen att åka med träffar man oftast någon där för vidare färd någon annanstans.

Inget försvar av bombarepor på båda vägarna, bara en av alla förklaringar till att vägarna är populära.

De som åker en tur för en kopp kaffe, är nog knappast problemet här.;)
 
Ser man till fiken runt om stockholm så är det ju 90% andra MCs än sporthojar. Anledningen till det är ju att de som kör sporthojar, kör sin hoj mer än man står parkerad till skillnad mot glidare och annat junk.
 
Du visste redan när du började köra motorcykel att det är en ökad risk som hojåkning medför, men du accepterade den. På dig låter det som att all annan trafik borde förbjudas för att det skall medföra mindre risk när du är ute och åker motorcykel.
En sådan självisk attityd som du verkar ha förbättrar inte läget för oss motorcyklister. Tvärt om.

Innan jag glömmer det....det har skett otal olyckor mellan bil/motorcykel där dem i bilen har blivit dödade. Jag har personligen sett en sporthoj parkerad mellan framsätena med framhjulet in i instrumentpanelen på en personbil och jag kan nästan garantera att alla som satt i den bilen omkom.
Tänk på att vi alla även är bilförare!

Jag vill inte att all annan trafik ska förbjudas. Jag försökte bara sätta saker och ting i perspektiv. Sedan har jag aldrig förnekat att andra trafikanter har dödats av motorcyklister. Mitt påstående var att de endast behöver se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken ska vara praktiskt taget noll. Det står jag fast vid. Jag har endast hört talas om ett fåtal MC-olyckor i Sverige där någon annan än MC-föraren eller -passageraren blivit allvarligt skadad. I samtliga av dessa fall har olyckan orsakats av att någon gått/kört över vägen, eller liknande, utan att titta om det kommer någon.

Att bli påkörd av en motorcykel är inte något som en frisk människa borde gå om kring och oroa sig för. Jag gissar att det är fler i Sverige som dör av blixtnedslag, getingstick, fallande träd eller björnangrepp än som blir ihjälkörda av motorcyklister. Speciellt om man räknar bort de fall där motorcyklisten inte är vållande till olyckan.
 
"Bulten 2"

Körde en för mig ny väg igår, vissa partier var nog bättre än bulten, lite trafik (änsålänge), bra asfalt och fina krökar=D. Gick gasa på rätt bra där med:) 14km lång enkelväg.

Går från den långa rakan på väg mot rosenhill (om du kommer norrifrån, e4 tex). Där det står en fartkamera, sväng höger där. Och ner mot en färja som leder över en 2 min vattenled och sedan vidare på land mot tex södertälje.

startx.jpg


11245491.jpg
 
Mitt påstående var att de endast behöver se sig om innan de svänger eller går över vägen för att risken ska vara praktiskt taget noll.

Problemet som flera uttrycker utmed drabbade vägar är dock barnen. Barn ser sig inte alltid om. Dom är inne i sitt lek och jagar den där studsande bollen eller cyklar och vinglar till...sådana olycker händer flera gånger om året både med MC och bil.
 
Det handlar om andra saker tror jag.

En MC gör föraren anonym, eftersom man kör med hjälm, särskilt om man kör med spegelvisir. Det finns många som har panik inför det faktum att man inte kan se ögonen på den man tittar på. Inte ovanlig form av fobi.

Vi bryter mot normer och värderingar då man inte följer det sociala mönstret i trafiken. Det är okej att köra lite för fort. Men inte att tränga sig förbi eller komma fram fortare. Man blir en fiende mot kollektivet, något som skall bort.

Vi bryr oss inte om vad "svensson" tycker, vardagssvensson blir en galning bakom ratten i bilen. Bilen blir hans borg, hans vapen mot alla andra i trafiken. Han retar sig då särskilt mycket på slyngeln som har ett fordon som går fortare än hans BMW för 300.000kr

Alla som kör som svin på Bogesund kör kanske inte värre än annars. Men det blir koncentrerat till en plats. Därför Blir det tydligt att MC-förare är ett problem för samhället.
 
Skanssundsvägen är mycket populär bland många .. se upp för vilt bara ...

Ligger också skolor efter den vägen, kyrkor och framför allt är den rätt trafikerad av bussar vissa tider... så rekomenderar att man tar det bra mkt lugnare där än vad man kan lockas till då vägen är jäkligt skön.
 
Det skulle väll vara mer upprörande om polisen INTE agerade när det finns ett vägparti som kraftigt missbrukas av fortkörare? Det är ju helt rätt att dom gör en stor insats för att försöka få ner hastigheten på den aktuella sträckan... Det är det dom har betalt för :rolleyes:

Älskar själv att köra fort på kurviga vägar, men har även full förståelse för att folk som bor längs med vägar liknande Bogesundsvägen är less på svinkörningen. Man får helt enkelt se till att ha en mängd olika vägalternativ så att man inte behöver köra samma sträcka så frekvent att det stör dom som bor längs med vägarna. I kombination med att sänka hastigheten något vid hus och fotgängare gör det att man blir ett mycket mindre orosmoment.

Att få det till att svinkörning på landsväg orsakas av en brist på banor i området är så idiotiskt att det inte är värt att kommentera....
 
Vad brukar det kosta att köra på bana? Per timme/dag/helg? Jag har bara kört en gång med SMC så jag vet inte.
Anledningen till att jag undrar är ju att det ofta sägs att den bana i närheten skulle lösa en stor del av problemet. Man om jag inte har helt fel så är det ju inte billigt att köra på bana. Så hur populärt skulle det bli att köra på bana är det jag undrar över. Kostnaden är ju en del. Men en annan del är det att man behöver ett par stora håriga oxå för att köra på bana. Vad yrar jag nu om undrar nog många? Jo, det är en helt annan sak att köra själv på anonyma vägar i skogen och i stan med en hjälm på huvet där man kan imponera på nobodys. Det är en helt annan sak att köra på bana där alla riktiga ess befinner sig som vet hur man kör sporthoj. Jag upptäckte detta när jag försökt övertala polare att gå SMCs bankurser. Och det är inte så lätt. Folk som köper supersporthojar för uppåt 100.000(+ slip-on för att få rätt ljud) och som är gjorda för att köra på bana för men att sen ta sig till bana det är en helt annan sak. För det första så kostar det ju och för det andra så är man rädd att man ska lägga ner hojjen eller man är rädd för att va i vägen osv...
En spanjor lärde mig ett talesätt att det är bättre att va huvudet på musen än en svans på lejonet. Underförstått... Hellre kung i skogen/stan än en loser på banan. Jag kan mycket väl ha fel men jag tror att många hade fortsatt att rejsa på gatorna med polarna och endast på sin höjd kört max en enstaka gång per år på bana eller så även om det funnits på närmare avstånd. Men lite bättre hade det väl blivit. Det hade varit en ursäckt mindre att kunna ta till. :)
 
Last edited:
Har inte fattat grejjen med Bulten. Finns ju massor med såna vägar.
Från mig (centralt sthlm) till bulten tar det nog en 30 min skulle jag tro.

Till Norrtälje tar det max 45 min om man kör E18. Väl där uppe finns det hur mycket kringelikrokvägar som helst. Lite bebyggelse OCH fik som faktiskt är öppna. Dessutom bra sikt i de felsta kurvor eftersom det är ett ganska platt landskap.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top