Boende i New York - hostels?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
3 dagar i New York, nån som kan rekommendera ett billigt hostel (~200kr/natt) som är bra?

Även tips på resande för 17 dagar i Mexico på Yucatan-halvön mottages varmt! :)

//Emmi :banana

går det bo så billigt i NY?

såg någonstans att hotellpriserna var på väg upp ordentligt i NY

Biturbo är rätt haj på Mexico, så det kan vara värt att fråga honom om lite restips. :tummenupp

När det gäller Hostels i NY finns det ett som heter New York, New York på 113:e gatan. Ligger ett kvarter bort fr tunnelbanan (Linje 1 eller 6 tror jag). Ganska stort men inte särskilt fräscht. Rummen är ok, men dela toalett och dusch med 30 andra suger röööv.

Sök på google "hostels in New York" så får du 100000000 träffar. Det går oftast att ringa o boka direkt, och du borde även hitta bedömningar på varje hostel om du surfar runt lite.

Jag bodde på Hostel i 4-5 dar och det var inget kul. Funkar väl ett par dar, men sen blire ganska äckligt.

Emmi skrev:
Även tips på resande för 17 dagar i Mexico på Yucatan-halvön mottages varmt! :)

//Emmi :banana

Vad gillar du att se/göra?
Finns massor å göra på Yucatan, har varit där en jävla massa å pysslat med dykning.

Klassiska sevärdheter är väl de stora pyramiderna, Chitzen Itza, Tulum etc.
Chitzen Itza är väl med på Världsarvslistan, räkna med att det blir grymt varmt bara om ni åker dit å det e STORT.
Xcaret för bad å lek i klassiskt dyr turistfälla för jänkare.

Finns en stor mängd Cenotes, sötvattengrottor, utspridda i djungeln som man kan snorkla/dyka i. Personlig favorit e Dos Ojos.
Akumal om du vill syssla med mer seriös grottdykning :tummenupp

Turistbiten, partaj osv i hotelzonen i Cancun, Conzumel ev. Playa del Carmen om du vill hänga med svenskar.
Andra städer som är roligare e Merida där det finns (fanns ?) en stor marknad för inhemska hantverk etc. Chetumal nere vid gränsen till Belize.

Har du vägarna förbi Playa del Carmen så passa på å käka en Asado på resturang Buenos Aires, de brukade ha grymt bra Argentinska kötträtter.
Sen ta båten ut till Conzumel, som räknas som en av världens bästa dykställen ... dock e det väldigt turistigt. Grymma rev dock om man lyckas unvika alla andra dykare. Personlig favorit e Garganta del Diablo.
Conzumel e rätt kul å köra scooter på med när man bara kommit ur stan, kommer runt ön på mindre än en dag å det e går alltid å hitta några små softa beacher på vägen :)

Vid norra kusten ligger en liten ö som heter Isla Mujeres som var betydligt lugnare förr i varje fall, fanns ett undervattensmonument där som hedrade döda dykare. Klart sevärt ... dock betydligt sämre dyk än Akumal/Conzumel etc. fast oxå mindre turistas.

Billigaste och enklaste sättet å ta sig runt var bussarna som funkar helt oki oftast. Finns både större modellen som går mellan de större orterna/ställena och sedan den mindre modellen (vw bussar typ) som går överallt fyllda med glada mexicanare å mayas.

Reservation för att jag inte varit där sedan 2001 dock.

200 spänn natten i NYC tror jag blir jäkligt svårt.

Förvisso har jag aldrig bott på hotell/hostel i NYC utan endast som invånare eller på besök hemma hos folk...

Men även hostels ligger över 70 dollar natten vad jag minns.

Tips är dock att kolla priser borta från Manhattan, t.ex. i Brooklyn Heights, Williamsburg eller kanske t.om. bort åt Prospect Park i Brooklyn. Det går ändå apfort att ta sig in till LES/Flatiron/Tribecca/The Village och övriga Manhattan. Från Brooklyn heights har du 5-6 tunnelbanelinjer som går konstant.

Om du ska bo på Manhattan o vill bo billigt så kolla efter något på Lower East Side.

Mickez77 skrev:
går det bo så billigt i NY?

såg någonstans att hotellpriserna var på väg upp ordentligt i NY

Hotellpriser och hostelpriser är skillnad.

Zee, jag vet att det går att söka, men jag ville ha rekommendationer härifrån, lättare att få bra tips då.

Jag vet att det inte är så kul att bo på hostel men vi ska bara vara där i tre nätter, sen drar vi till Mexico.

xyx skrev:
200 spänn natten i NYC tror jag blir jäkligt svårt.

Förvisso har jag aldrig bott på hotell/hostel i NYC utan endast som invånare eller på besök hemma hos folk...

Men även hostels ligger över 70 dollar natten vad jag minns.

Om du ska bo på Manhattan o vill bo billigt så kolla efter något på Lower East Side.

Hostel ligger på runt 20-30 USD/natt & person på Manhattan. Ibland är tax included, ibland inte. Vad ligger skatten på?

Angående Mexico så har vi tänkt resa runt lite och slippa hamna på turistställena. Vi flyger till Cancun och sen åker vi vidare därifrån. Ingen av oss har dykcert, kanske värt att ta? Annars vill vi väl testa kite, jetski och såna kul grejer. Åka till små mexicanska byar, se sevärdheter, hur de lever m.m.

Last edited:
Jag har kollat hostelworld.com, men de har väl samma som de andra verkar det som. Jag ska kolla med henne!

Emmi skrev:
Jag har kollat hostelworld.com, men de har väl samma som de andra verkar det som. Jag ska kolla med henne!

Jo, utbudet är, med få undantag, detsamma mellan siterna. Dock kan pris och tillgänglighet skilja sig åt, så det är bäst att kolla båda.

Jo, jag älskar NY, har vart där tidigare, ska bli kul att komma tillbaka.

6135 inkl. avgifter o skatter/person.
Sthlm-Newark-Cancun-Newark-Sthlm med Continental.

Last edited:
Continental...

Emmi skrev:
Jo, jag älskar NY, har vart där tidigare, ska bli kul att komma tillbaka.

6135 inkl. avgifter o skatter/person.
Sthlm-Newark-Cancun-Newark-Sthlm med Continental.

Se upp med Continental...sist jag åkte var det kaos på Arlanda och våra väskor blev försenade flera dagar. Sen dess åker jag alltid med SAS om jag ska till NY.

twinspark skrev:
Se upp med Continental...sist jag åkte var det kaos på Arlanda och våra väskor blev försenade flera dagar. Sen dess åker jag alltid med SAS om jag ska till NY.

De är ju USA största flygbolag. Var dessutom billigast.

Zeb_Macahan skrev:
De är ju USA största flygbolag. Var dessutom billigast.

Man får vad man betalar för i de fallet, Continental må vara störst men speciellt bra är de inte.

Jaja, vi får väl se.
Jag hittade International Hostelling New York som ligger på Upper West Side av Manhattan för ca 160 kr/natt och person. Det blir nog bra.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka