Bodström är en otäck figur

korvgubbe skrev:
Äh vaddå:
- har man rent mjöl i påsen så....!- Jag har ingenting att dölja!
- bättre än att de där islamisterna får fritt spelrum!
- Äh, de som blir misstänkta och buggade lär ju ändå vara rätt skumma typer från början!?
- Se vad som händer i ett mångkulturellt samhälle!

Särskillt bra tycker jag följande är så vi slipper känna oss bakbundna:
"Innebörden i begreppet "utöva" skall förstås i en vidare mening än det straffrättsliga gärningsmannabegreppet. Detta innebär att personen inte behöver misstänkas vara en presum tiv gärningsman för att han eller hon ska
anses kunna komma att utöva brottsligheten. Det kan således vara tillräckligt med att personen rent objektivt kan komma att främja en framtida brottslighet."

:rolleyes:

Påminner starkt om Folksams Vd och Vägverkets Ingemar Skogös resonemang på ledarsidan i dagen DN:

Det klart utsagda kravet är att körkorts-
registret öppnas så att försäkringsbolagen får besked om vilka som fått sitt körkort indraget och sedan tillbaka. Skogö och Sundström anser att dessa förares premier ska tredubblas. (och vilka tjänar på det då???)
De vill automatikskicka uppgifter om bältesskolk och fortkörning, och har räknat på det också. Obältade åsamkar tre gånger högre kostnader i trafiken och den som ständigt kör 10 procent över fartgränsen ökar risken för en dödlig trafikolycka med 40–50 procent.

Mera samkörning för ett säkrare Sverige, säger Skogö och Sundström. Mera avlyssning och lagring av telekommunikation för säkerhets skull, säger justitieminister Thomas Bodström. Drabbar ju inte dem som har rent mjöl i påsen. Eller? Risken är att vi en dag kvävs i vår påse, vi har så mycket rent mjöl i den att det täpper andningsvägarna.

Ofattbart att vissa idioter har kommit så långt i näringslivet...

Zlide skrev:

Påminner starkt om Folksams Vd och Vägverkets Ingemar Skogös resonemang på ledarsidan i dagen DN:

Det klart utsagda kravet är att körkorts-
registret öppnas så att försäkringsbolagen får besked om vilka som fått sitt körkort indraget och sedan tillbaka. Skogö och Sundström anser att dessa förares premier ska tredubblas. (och vilka tjänar på det då???)
De vill automatikskicka uppgifter om bältesskolk och fortkörning, och har räknat på det också. Obältade åsamkar tre gånger högre kostnader i trafiken och den som ständigt kör 10 procent över fartgränsen ökar risken för en dödlig trafikolycka med 40–50 procent.

Mera samkörning för ett säkrare Sverige, säger Skogö och Sundström. Mera avlyssning och lagring av telekommunikation för säkerhets skull, säger justitieminister Thomas Bodström. Drabbar ju inte dem som har rent mjöl i påsen. Eller? Risken är att vi en dag kvävs i vår påse, vi har så mycket rent mjöl i den att det täpper andningsvägarna.

Ofattbart att vissa idioter har kommit så långt i näringslivet...

Hellre det än att man chockbeskattas för att man är av ett visst kön eller ålder. Tidigare hade man ju ett bonussystem, vet inte om det finns kvar längre.

ah17 skrev:
Hellre det än att man chockbeskattas för att man är av ett visst kön eller ålder. Tidigare hade man ju ett bonussystem, vet inte om det finns kvar längre.

Njae, det finns kvar fortf men inte riktigt på samma sätt som tidigare.
Vad jag vänder mig emot är den där storebror-ser-dig-mentaliteten.

Bilbältet t ex. Ca 80-90% av privatbilisterna använder idag bilbälte.
Det är riktigt bra! Att försöka straffa folk som inte gör det kanske kan höja andelen användare ngt ytterligare, men man kanske inte ska räkna med att ALLA kommer att följa reglerna. Alla kör inte bil nykter, med körkort osv.

De som kan drabbas på ett ytterst tveksamt sätt om deras resonemang vinner laga kraft är de vanliga människor som i de flesta fall har bilbälte men som ngn gång kanske glömmer och råkar hamna i polisfållan. Ska de betala 3 ggr högre premie då? Utgör de verkligen en så mycket större risk? Nix.

Känner likadant för t ex vägverkets krav på alkolås i tunga lastbilar som utför arbete åt Vv. Kostnaden för installation åläggs de enskilda småföretagarna som redan har riktigt små marginaler i verksamheten. Hade det varit ett stort problem - att många lastbilschaufförer kör berusade så visst! Men statistiken visar inte på den utvecklingen. Det finns långt fler privatbilister som kör med alkohol i kroppen. Med det menar jag att det är pudelns kärna man ska angripa - inte de människor som inte utgör själva problemet. Man silar alltför ofta mygg och sväljer kameler!

Zlide skrev:

Känner likadant för t ex vägverkets krav på alkolås i tunga lastbilar som utför arbete åt Vv. Kostnaden för installation åläggs de enskilda småföretagarna som redan har riktigt små marginaler i verksamheten. Hade det varit ett stort problem - att många lastbilschaufförer kör berusade så visst! Men statistiken visar inte på den utvecklingen. Det finns långt fler privatbilister som kör med alkohol i kroppen. Med det menar jag att det är pudelns kärna man ska angripa - inte de människor som inte utgör själva problemet. Man silar alltför ofta mygg och sväljer kameler!

Jag kan inte förstå hur någon kan ha något emot alkolås i alla motordrivna fordon.
Men sen kommer ju den ekonomiska aspekten, som du säger.

Det är lite som den andra tråden angående övervakning. Det är förvånansvärt många som är beredda att ge upp sina friheter för "trygghet".

Martin skrev:
Det är lite som den andra tråden angående övervakning. Det är förvånansvärt många som är beredda att ge upp sina friheter för "trygghet".

Kanske för att man inte kan känna frihet om man är otrygg. Fråga vilken kvinna/pensionär som helst.

Jag såg debatten live,

Såg debatten live här i stan och jag kan garantera er att Guillou är en fåne. Sikken pajas har man inte sett i en debatt på många år. Lurar till sig enkla poäng genom att förlöjliga tidigare talare, kommer inte med något vettigt förutom hans "arab"-spår.

Bodström är otroligt intelligent. Den enda som var motståndare till det lagförslaget som lät klok var Anne Ramberg.

Håll er bara på rätt sida om lagen så har ni inget att frukta.

Ha det bra,

Niclas Lindström

Veratio skrev:
Åh en klassiker! Det är som killen som dom sköt ihjäl i London i tunnelbanan, han höll sig på rätt sida lagen. Men han blev nerbrottad och skjuten med ett par skott i skallen ändå.

Det farliga ligger ju i om förslaget för avlyssning/epost m.m. går igenom och att vi sen om 10 år tycker att det funkar bra, då kanske det kommer ytterligare inskränkningar. Och så rullare det på tills vi har ett system likt forna Sovjet. :3freak

Veratio skrev:
Niclas Lindström

Ok. Och informationen stannar hela tiden i rätta händer? Med det lilla du skrivit nu (förutsatt att du varit duktig och skrivit sanningsenligt) vet ju alla här var du bor, dina tre telefonnummer och vilka hojar som står i ditt garage. Det är ju nästan lite obehagligt. :tungan

Veratio skrev:
Såg debatten live här i stan och jag kan garantera er att Guillou är en fåne. Sikken pajas har man inte sett i en debatt på många år. Lurar till sig enkla poäng genom att förlöjliga tidigare talare, kommer inte med något vettigt förutom hans "arab"-spår.

Visst är Guillou i mångt och mycket en pajas men när det kommer till hans motstånd mot mörkermakterna och förbjudandet, förföljandet och inskränkandet håller jag med honom till nästan 100%.

Veratio skrev:
Bodström är otroligt intelligent.

Bodströms förslag är nästan utan undantag stendumma.

Veratio skrev:

Förutom om vi "rent objektivt kan tänkas främja framtida brottslighet" då.

Martin skrev:
Åh en klassiker! Det är som killen som dom sköt ihjäl i London i tunnelbanan, han höll sig på rätt sida lagen. Men han blev nerbrottad och skjuten med ett par skott i skallen ändå.

Nu var han ju visserligen på fel sida lagen. Visst sker det misstag (fast jag menar inte att fallet ovan har med saken att göra), inget system är perfekt. Väg detta mot alla de brottslingar som går fria.

Hur var det? "Den som är beredd att ge upp sin frihet för att känna trygghet förtjänar varken frihet eller trygghet".

Fritt ur minnet. I vanlig ordning fascinerande att folk står på kö för att ge upp sina fri och rättigheter.

t-rex skrev:
Fritt ur minnet. I vanlig ordning fascinerande att folk står på kö för att ge upp sina fri och rättigheter.
Ja man börjar undra om inte sverige är den sista sovjetstaten ändå som det sias om i diverse inlägg. Om inte annat på väg att bli...

t-rex skrev:
Hur var det? "Den som är beredd att ge upp sin frihet för att känna trygghet förtjänar varken frihet eller trygghet".

Ja 8 miljoner Londonbor måste lida oerhört.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg