bobiner

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hallå

Jag har en fråga angående bobiner...

Det e så att jag funderar på att montera dessa på miun hoj Daytona 600..
MEN
hur får man fast dem ... har sätt att viss hojar har gängade hål i svingen .. men på de hojar som inte har det hur fäster man dom på dessa ?

Borra ????
:confused:

Bobiner? Haha...schysst försvenskning av ordet i plural... :D

Har verkligen inte Daytona 04:an hål för bobbins (eller bobiner då :rolleyes: ) original? Med tanke på att den används ganska flitigt för racing i bl.a. UK så låter det skumt...kolla en gång till! Om du fortfarande inte hittar något hål så går det att borra hål och sen "popnita" fast gänger i svingen...vi gjorde så när vi satte på hajfena på min gamla Suzuki, och det funkade utmärkt!

Du behöver en mutternittång för det projektet!

nop det finns inga fästen

Se bild

så man kan borra i svingen utan att det påverkar den ??

Bifogat

• P1010023.JPG
    P1010023.JPG
    63.8 KB · Visningar: 366
bebbe skrev:
Ehh.......... genomående genom axeln!!! Alltså fästet skall gå genom axeln. Som en typ extra axel!!!
Fint fäst bobinerna i axeln lyft sen hojen med depåstödet ryck ur axeln ring sen försäkringsbolaget och säg att nån puttat ikull din hoj!!!
Får man titta på??
Anders

Ni brukar inte direkt skruva eller :rolleyes: Titta noga på din axel så kanske du förstår!!

Ps; ett tipps LÅT AXELN SITTA KVAR, RÖR DEN INTE :kocko

Edit; detta brukar funka bra om man har en röraxel på hojen. Fast du kör ju en Triumph de är ju inte direkt rejsiga :rolleyes: så där kanske axeln är solid :rolleyes: Isf byt hoj :D

Last edited:
Eller så skiter du helt enkelt i dessa "bobiner" och köper ett depåstöd med klackar istället. :tummenupp

Mattiaz skrev:
Eller så skiter du helt enkelt i dessa "bobiner" och köper ett depåstöd med klackar istället. :tummenupp
Ja, det fungerar väl precis lika bra eller har bobbisarn någon speciell effekt?

sandstream skrev:
Ja, det fungerar väl precis lika bra eller har bobbisarn någon speciell effekt?

Vet inte om det blir smidigare på något sätt... jag hade fästen för sådana på min R1-02, men de vart aldrig att jag monterade sådana. Kan tänka mig att det är lättare att få hojen att stå stadigt, alternativt att det är lättare att få "bra" grepp på svingen.

Men jag måste säga att det är skillnad på depåstöd och depåstöd. Lånade polarens (lila) förr och hojen stod snett på detta, man va ju nästan rädd att lämna hojen ensam i garaget :gnissla .

Nu har jag ett Bike-lift depåstöd bak, och hojen står hur stadigt som hellst, sen blir det ju inte sämre av att jag får hem ett Bike-lift idag som lyfter under gaffelkronan :tuttar

bebbe skrev:
Ni brukar inte direkt skruva eller :rolleyes: Titta noga på din axel så kanske du förstår!!

Ps; ett tipps LÅT AXELN SITTA KVAR, RÖR DEN INTE :kocko

Edit; detta brukar funka bra om man har en röraxel på hojen. Fast du kör ju en Triumph de är ju inte direkt rejsiga :rolleyes: så där kanske axeln är solid :rolleyes: Isf byt hoj :D

om jag har någontig igenom min axel, hur ska jag då ta bort den ... vid ev däckbyte??

Skaffa stöd med platta istället. Tror tom att det finns adaptrar med platta till de flesta depåstöd. Är inte speciellt krångligt att använda.
Intygar att D600 inte har några fästen för bobbisar, ej heller för styrdämpare, konstigt på en hoj som var tänkt för bana som jag förstår det, men man kan ju inte få allt... :)

Lomax skrev:
om jag har någontig igenom min axel, hur ska jag då ta bort den ... vid ev däckbyte??

Så du vill alltså ha dem enbart för att kunna lyfta hojen snabbt vid däck byten? Isf så går det ju inte nej :rolleyes: Gör som jag, ha ett debåstöd med små gummiklädda plåtar formade till ett U. Funkar perfekt :tummenupp

Jag tänkte mig att du ville ha dom som ett slags puckar för att inte svingen skulle bli skadad vid en ev vurpa :rolleyes:

bebbe skrev:
Jag tänkte mig att du ville ha dom som ett slags puckar för att inte svingen skulle bli skadad vid en ev vurpa :rolleyes:
Det är en helt annan sak. Mycket större men de monteras precis som du säger genom axeln (har jag för mig).

bebbe skrev:
Så du vill alltså ha dem enbart för att kunna lyfta hojen snabbt vid däck byten? Isf så går det ju inte nej :rolleyes: Gör som jag, ha ett debåstöd med små gummiklädda plåtar formade till ett U. Funkar perfekt :tummenupp

Huvudsyftet med depåstöd måste väl ändå vara att det underlättar vid byte av bakdäck om man saknar centralstöd, därför min kommentar tidigare.

finnpower skrev:
Huvudsyftet med depåstöd måste väl ändå vara att det underlättar vid byte av bakdäck om man saknar centralstöd, därför min kommentar tidigare.

Japp, men det väl lite väl overkill att borra i svingen för att kunna göra snabba däcksbyten på vägen?? Det var därför jag tog för givet att han bara ville ha ett snyggt sätt att skydda hojen ifall olyckan skulle vara framme :)

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026