"Bobbiner" / Gängstigning / Skruvstorlek på TRX.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är det ngn som vet vilken skruvstorlek/gängstigning det är på fästena för bobbiner på TRX:en?
Jag har provat det mesta och M( är för smått men de M10 jag köpt passar inte heller eftersom de "nyper" fast efter ett halvt varv.....

Vad göra? Det skulle vara grymt skönt att få det fixat till söndag eftersom man inte kan byta bakhjul med mitt nuvarande hemmabyggda svarta hårdrocksdepåstöd.....

Den info som jag hittar säger att det ska vara M10, men troligen med en annan gängstigning än de du har. Har du provat med en vanlig M10-bult för att se om den passar?

Det skulle kunna vara en M10 med en annan stigning än standard som jag tror är 1,5 mm per varv.
Det borde ju vara M-gängor när det är en japansk motorcykel om det inte är någon specialgänga.

Re: Re: "Bobbiner" / Gängstigning / Skruvstorlek på TRX.

K-Micke skrev:
Det är M10 med fingänga, gängstigning 1mm (kollade själv när jag hade TRX). Finns i välsorterade skruvaffärer.

Tackar! Jag visste det fanns någon som visste vad det handlade om, jag var lite inne på det spåret när jag inte fick dit min M10 med "vanlig" gänga.

Skaffa en gängtolk. Billigt. Ser ut som taggiga bladmått. En f mm gänga o en f tum-gänga. Biltema t.ex.
/u

ulf_lundin skrev:
Skaffa en gängtolk. Billigt. Ser ut som taggiga bladmått. En f mm gänga o en f tum-gänga. Biltema t.ex.
/u

Det ska jag göra!

R400 --> K-Micke har redan svarat men de bobbiner jag menar är de grunkor man skruvar fast på svingen för att kunna lyfta upp hojen på ett depåstöd. Går lika bra med skruv - om man hittar ngt som passar.

Goodstuff skrev:
Det ska jag göra!

R400 --> K-Micke har redan svarat men de bobbiner jag menar är de grunkor man skruvar fast på svingen för att kunna lyfta upp hojen på ett depåstöd. Går lika bra med skruv - om man hittar ngt som passar.

Om man hittar något som passar ja... På R6 och R1 så är det helt vanlig M6 i svinginfästningen. :tummenupp

McB skrev:
Om man hittar något som passar ja... På R6 och R1 så är det helt vanlig M6 i svinginfästningen. :tummenupp

M& för era små flugviktare. Jag har en redig hoj med stålram så det behövs nog minst M10.

Goodstuff skrev:
M& för era små flugviktare. Jag har en redig hoj med stålram så det behövs nog minst M10.

Jag skulle tro att det går med M6 i din sving med, tack vare bobbin'ens anliggningsyta mot svingen som tar upp en del kraft. Men har dom överdimensionerat allt annat (utom effekten) så är M10 egentligen kanske i minsta laget... :p

hur ser d ut?

hur ser d ut?

om man vill göra egna (men inte se ut som två fula bultar som sticker ut)

Limstift skrev:
Jag skulle tro att det går med M6 i din sving med, tack vare bobbin'ens anliggningsyta mot svingen som tar upp en del kraft. Men har dom överdimensionerat allt annat (utom effekten) så är M10 egentligen kanske i minsta laget... :p

Det är M10 med 1 mm stigning. K-Micke vet och hojen är tung. Närmare bestämt 209 kg fulltankad i orginalutförande. Min väger förhoppningsvis lite mindre....

Det var ju synd att det var lögn i helvet att få tag på dylika skruvar i Örebro. Jävla M10 u-landsdel man bor i! :mad:

Goodstuff skrev:
Det är M10 med 1 mm stigning. K-Micke vet och hojen är tung. Närmare bestämt 209 kg fulltankad i orginalutförande. Min väger förhoppningsvis lite mindre....

Jag menar inte att han ska försöka gänga i en M6 bult i svingen som har M10, blir lite glapp då :crash
Men någon tjötade om att M6 inte skulle kunna hålla hans hoj rent hållfasthetsmässigt, vilket jag anser vara fel.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!