Bobberbygge

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
Hej! Jag ska bygga en bobber hade jag tänkt, kollat runt på en hel del olika märken och modeller.

Det blir mitt första mc bygge och tidigare har jag mestadels skruvat med gamla volvos och bmw bilar, jobbar som rörmokare till vardags så tummen sitter iaf inte mitt i handen och jag lär mig snabbt.

Frågor

1. Vilken typ av kubik verkar vettigt? Jag kör just nu en streethoj på 850cc och 115 hästar och har kört liknande hojar tidigare, kommer allt från 600-800cc kännas för mesigt?

2. Vilka hojar finns det bra med delar till? Har kikat en del sidor så som bluecollars osv men känns som att dem har mest grejer till små japps hojar

3. Jag vill sitta lågt och ha ett z-styre av något slag, vad är bäst enligt er? kedja eller rem?

Bara bomba in olika hojar (gärna med bild på före/efter) och hur era tankar går när ni väljer en hoj.

Tacksam för svar då jag vill börja snarast och ha den klar till tidig vår!
 
Du har glömt det viktigaste..maxpris? Det avgör helt o hållet vad för donorbike du har möjlighet att köpa
 
Inte många som svarat tyvärr.

Iallfall så hade jag velat ha hyfsad stor volym på motorn. Förgasare, för det underlättar tankbyte. Rem eller kedjedrift spelar ingen roll (kardan är en big no-no).
Blue collar bobber delar är ute. Finns för många hojar med det kittet o så suoersnyggt är det inte. Ofta tycker jag att sadeln hamnar helt fel. Högt o för långt fram för att passa med hojens linjer.

O ja, effekten kommer vara kännbart sämre men inte så pass att du kommer tycka hojarna är skit. Många knuffar på rätt bra till 100. Anledningen varför du kommer tröttna kommer sannolikt mer bero på öm röv och smärta i ryggen pga en sämre sittställning än vanliga gathojar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top