Bobber-bygge, Suzuki savage LS 650!

Dennis-b

Ny medlem
Gick med
2 May 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr 600, savage bobber
Tänkte lägga upp lite grejor angående vad som händer i min verkstad för tillfället.

Har kört på min gixxer nu hela sommaren och det har varit så jävla underbart! men så slog tanken mig för några veckor sedan: VAFAN SKA JAG GÖRA I VINTER?? gixxer är för fint skick för att roa sig hela vintern, så ville ha något mer omfattande. Så slog tanken mig när jag dryga runder på nätet, JA SKA BYGGA BOBBER I VINTER! så jag titta runder lite och hitta en så jävla ful hoj kallad Suzuki Savage 650 (föredrar helst klimakterie-hoj) ringde killen drog och köpte den och whips så var vintern räddad.

Så denna tråden kommer helt enkelt handla om byggtiden av mitt projekt. Kommentera gärna vad ni ser! (jag vet, den är ful original!) men det ska bli ändring på de!
 

Bifogat

  • IMG_1197.jpg
    IMG_1197.jpg
    241.7 KB · Visningar: 2,563
  • IMG_1198.jpg
    IMG_1198.jpg
    240.6 KB · Visningar: 1,110
Last edited:
LS650 går ju att bygga riktigt coola hojar av ganska enkelt.

Funderade på lågt och strippat när jag kollade runt efter glidare i våras. Typ detta.
 

Bifogat

  • LS650bobber.jpg
    LS650bobber.jpg
    72.5 KB · Visningar: 2,937
LS650 går ju att bygga riktigt coola hojar av ganska enkelt.

Funderade på lågt och strippat när jag kollade runt efter glidare i våras. Typ detta.

Jag har också sett den där bilden och tycker den är skitfräck.
Dessutom är ju LS billiga i inköp.
Bra val för ett projekt!
 
LS är en av få japanglidare med stil.
En okomplicerad, smidig cykel.
Att bobba gör den ännu mer renodlad.
Grattis.
 
g gillar inte att den är så kort bak, ser skum ut men dom går o få snygg.
att annat plus är att mätarna sitter i tanken så den blir clean vid styret.
 
Demontering

Så nu är allt jävla skräp avplockat från hojen, tror nog att när jag har fått ihop hojen så är den nog fan lättad med 30-40kg. när jag va inne på att köpa en savage så var jag beredd på att där skulle vara mycket plasta skit på den, men så är verkligen inte fallet. Bara sissybaren väger lätt 5-6 kilo, barskärmen något liknade och allt annat skräp jag tagit av ska vi inte ens tala om.

En annan del som är avklarad är tvättning och polering av ram, motor, fälgar och fjäderben + diverse saker som jag har användning för.

Kommande delar att göra är att dra hem till min polare som skär rostfritt med laser, så ska vi designa en bromsskiva och fotpinnar i knogjärns look tänkte jag. Skall även till custom by kent nu i dagarna för att försöka få tag på en en universal bakskärm i rätt bredd, så ja kan börja kapa och punkta ihop fästen och dyligt!

Och tillsist men inte minst, så skulle jag vilja be er läsare om en tjänst. Tänkte att jag skulle lägga en "flake" lack på tank och bakskärm, men vilken färg?? han varit inne på blå/turkos, men har ni bättre förslag så kom gärna med dom!

/w
 

Bifogat

  • IMG_1201.jpg
    IMG_1201.jpg
    236.9 KB · Visningar: 688
  • IMG_1203.jpg
    IMG_1203.jpg
    236.4 KB · Visningar: 508
Här är annars ett bygge jag gillar skarpt. En smula oväntat också:

Ryca CS-1 – Suzuki S40 Cafe Conversion

ryca-cs1.jpg
 
Jag gillar LS:en, men undantag av en sak: Motorn. Den ser sjyst ut och går att bygga satans jävla asfet med enkla medel, men stånka i en glidare?...:va Sorry, men det funkar inte för mig. En twin hade suttit som en smäck, då hade den till och med funkat i originalutförande liksom. Så varför har de förstört denna söta lilla hoj med en ful upprätt stånka?:va :huvet
Som tur är går ju bågen att rädda genom att göra precis vad du planerar, så det ser jag fram emot!:tummenupp

Angående färg så ska jag köra blå (ful)flake på min honda, det är ändå en hyfsat neutral och snygg variant som skulle kunna funka även för en eventuellt kommande ägare. Kör man på en helt egen vild färg så finns ju risken att man sabbar andrahandsvärdet totalt...:rolleyes:
 
Last edited:
Så nu är allt jävla skräp avplockat från hojen, tror nog att när jag har fått ihop hojen så är den nog fan lättad med 30-40kg. när jag va inne på att köpa en savage så var jag beredd på att där skulle vara mycket plasta skit på den, men så är verkligen inte fallet. Bara sissybaren väger lätt 5-6 kilo, barskärmen något liknade och allt annat skräp jag tagit av ska vi inte ens tala om.

En annan del som är avklarad är tvättning och polering av ram, motor, fälgar och fjäderben + diverse saker som jag har användning för.

Kommande delar att göra är att dra hem till min polare som skär rostfritt med laser, så ska vi designa en bromsskiva och fotpinnar i knogjärns look tänkte jag. Skall även till custom by kent nu i dagarna för att försöka få tag på en en universal bakskärm i rätt bredd, så ja kan börja kapa och punkta ihop fästen och dyligt!

Och tillsist men inte minst, så skulle jag vilja be er läsare om en tjänst. Tänkte att jag skulle lägga en "flake" lack på tank och bakskärm, men vilken färg?? han varit inne på blå/turkos, men har ni bättre förslag så kom gärna med dom!

/w

Lättning är alltid rätt.
Men tänk igen angående rostfria bromsskivor.
Japanerna höll på och experimenterade i flera år innan de fick fram rosttrögt material som funkade att bromsa med även om det var fuktigt.
Absolut bäst är nog att använda en bromsskiva och modifiera.
Känsliga grejor.

Färg:
Ollonlila och innerfitterosa i symbios.

Eller svart och guld.

Betänk även att ljusa färger ger ett lättare intryck, så aluminiumsilver passar bra på delar man vill ska se lätta ut.
 
LS 650 var min första MC, självklart moddades den redan första vintern....
Kul, enkelt och billigt projekt. Kan bli hur tufft som helst!:yoparty

100_0003.jpg
 
Last edited:
Jag köper!

Efter att tjejen skrikit att, Citat "Nu får du fan ge dig för jag har så ont i röven" så slutade jag skjutsa henne på bakskärmen till motarden och köpte en Savage för semesterturer. Dock saknar den ståtliga japsHDn ryggstöd. Så jag köper gärna sissybaren! PMa mig...

Finns sjukt många fina byggen men minst lika många fula på ls 650.
 
Jag gillar LS:en, men undantag av en sak: Motorn. Den ser sjyst ut och går att bygga satans jävla asfet med enkla medel, men stånka i en glidare?...:va Sorry, men det funkar inte för mig. En twin hade suttit som en smäck, då hade den till och med funkat i originalutförande liksom. Så varför har de förstört denna söta lilla hoj med en ful upprätt stånka?:va :huvet
Som tur är går ju bågen att rädda genom att göra precis vad du planerar, så det ser jag fram emot!:tummenupp

Angående färg så ska jag köra blå (ful)flake på min honda, det är ändå en hyfsat neutral och snygg variant som skulle kunna funka även för en eventuellt kommande ägare. Kör man på en helt egen vild färg så finns ju risken att man sabbar andrahandsvärdet totalt...:rolleyes:

så olika man kan tycker. själv tycker jag just att motorn är fin och trevligt i en smidig liten bobber. kompisen har en sån med supertrapp och ljudet är riktig skön!
 
Jag gillar LS:en, men undantag av en sak: Motorn. Den ser sjyst ut och går att bygga satans jävla asfet med enkla medel, men stånka i en glidare?...:va Sorry, men det funkar inte för mig. En twin hade suttit som en smäck, då hade den till och med funkat i originalutförande liksom. Så varför har de förstört denna söta lilla hoj med en ful upprätt stånka?:va :huvet
Som tur är går ju bågen att rädda genom att göra precis vad du planerar, så det ser jag fram emot!:tummenupp

Angående färg så ska jag köra blå (ful)flake på min honda, det är ändå en hyfsat neutral och snygg variant som skulle kunna funka även för en eventuellt kommande ägare. Kör man på en helt egen vild färg så finns ju risken att man sabbar andrahandsvärdet totalt...:rolleyes:

Självklart så saknar jag v-twinen, saken den att dom flesta japs-glidarna med v-twin är att dom har kardan-drift, och det är jag obeskrivligt allerigisk mot, för kardan på en custom hoj är det fulaste jag vet. Så att savage är rem driven är en av de största anledningarna till att jag valde en sån!

BTW så kommer det en update senare ikväll :)
 
Självklart så saknar jag v-twinen, saken den att dom flesta japs-glidarna med v-twin är att dom har kardan-drift, och det är jag obeskrivligt allerigisk mot, för kardan på en custom hoj är det fulaste jag vet. Så att savage är rem driven är en av de största anledningarna till att jag valde en sån!

BTW så kommer det en update senare ikväll :)

ser faktiskt liiite skumt ut men de är skönare ljud ur en stånka :tummenupp
 
Såå ja då har man fått en del gjort, hojen temporärt på hjul igen. har fixat bak skärm (som egentligen är en framskärm från nån yama gubb-kuk hoj) och ett styre med lite harley stuk som jag var och plocka på fleninge mc skrot.
har är även varit hos min polare som skär ut med laser och lämnat broms skivan, som förhoppningsvis blir klar så snart som möjligt.

Var en hel del bök med bakskärmen, satt punkt svetsade fästen så jag fick slipa från insidan och brecka lite med skruvmejsel. och sedan skära till lite så den passa med rem osv. Så nästa steg är att svetsa fästen och få skärmen att sitta ordentligt!
 

Bifogat

  • IMG_1212.jpg
    IMG_1212.jpg
    236.2 KB · Visningar: 913
ber om ursäkt att jag inte har lagt upp något på länge men bygget är i fyll gång. har tillverkat en heldel grejor och börjar bygga ihop den så smått för att senare kunna åka in och besiktiga den, och sen hem plocka ner, lacka och bygga klart.
 

Bifogat

  • DSC_0169.jpg
    DSC_0169.jpg
    234.9 KB · Visningar: 816
  • DSC_0170.jpg
    DSC_0170.jpg
    236.3 KB · Visningar: 678
  • DSC_0171.jpg
    DSC_0171.jpg
    221.3 KB · Visningar: 428
  • DSC_0172.jpg
    DSC_0172.jpg
    230.4 KB · Visningar: 583
  • DSC_0173.jpg
    DSC_0173.jpg
    227.7 KB · Visningar: 602
  • DSC_0174.jpg
    DSC_0174.jpg
    222.7 KB · Visningar: 441
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top