Bob, Jim och deras DVD-filmer

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag började just titta på en film på DVD. Eller, jag började titta på den icke överhoppningsbara antipiratkopieringstrailern. Den är väl slut om en timme eller två.

Den var mycket intressant. Den handlar om Bob och Jim. Bob har köpt en DVD-film. Jim har laddat hem sin film. Bobs film har fantastisk bild. Jims är skrapig. Bobs film har fantastiskt ljud och får gänget att göra high-five i soffan. Jims ljud skrapar. Bobs film tillverkar förnuft ("makes sense") medan Jims är textad på holländska. Slutklämmen är att Bobs vänner är snygga och fantastiska, kryper närmare i soffan och man anar att Bob kommer att bli fokalpunkten i en total orgie senare på kvällen, medan Jims vänner skäller ut honom och går hem för att aldrig återvända.

Jag ser det som en total straffspark. Precis det där är ju vad som inte händer med nerladdad film. Har jag hört. Men, om man tar det steget längre och fyller på med fler exempel?

"Bob ser en två år gammal film, eftersom filmbolaget inte trodde på den Europeiska marknaden och därför inte släppte filmen för region 2. Jim såg filmen samtidigt som den kom upp på bio i USA, fyra veckor innan den var på svenska biografer."

"Bob får dras med värdelös textning, gjorda av en underbetald fjortonårig kinesisk analfabet som vare sig behärskade engelska eller svenska, och definitivt inte fackuttrycken i filmen. Jim laddade hem bättre textning från nätet."

Jag skall, med skammen brännande på mina kinder, erkänna att jag inte laddar hem film. Till stor del beroende på att jag tycks ha för smal smak för nerladdningsvärlden, alternativt inte hittat rätt ställen, men mest för att jag helt enkelt är för lat och inte bryr mig nog mycket.

Jag känner mig dock lurad hela tiden, och känner mig lätt misslyckad som bara har köpesfilm i hyllorna. Varje gång jag tvingas se fem minuter trailer som visar hur nerladdning och folkmord i princip är samma sak innan jag kan börja se den film jag har köpt och betalat för känner jag en lätt sveda i de bakre regionerna och funderar på varför jag utsätter mig själv för detta.

Jag behöver tröst. Fyll på med fler fördelar Jim får över Bob? Ge mig drivkraft att ta mig ur köpesfilmträsket?

jag behöver kraft att ta mig ur bioträsket:näsblod, fast 95 kr är rätt ok för att få sova en stund men det är inte alla gånger man kan somna eller lyckas ta sig i kragen och lämna salongen innan filmen är slut.:näsblod

De där reklamsnuttarna måste vara den mest missriktade reklamen som finns. Att straffa de som faktiskt pröjsar för filmen :va

Mpaa

Filmindustrin har en intressant affärsmodell.

1. Straffa de kunder som faktiskt betalar. Ett tag hade de "Pircay is crime" som någon actionsnutt med tung musik på alla filmer. Jag kan meddela att en treåring som väntar sig "Tingeling" inte uppskattar budskapet utan börjar gråta för att hon blir rädd (bra tänkt där...)

2. Bli förvånad över att det inte fungerar som tänkt

3. Tillsätt en stor utredning som visar att propagandamodellen är rätt väg att gå

4. Ta fram material som lärare skall använda i skolorna

5. Bli förvånad över att det inte fungerar som tänkt

6. Tillsätt en stor utredning som visar att propagandamodellen är rätt väg att gå

7. Förklara för våra politiker att tekniken måste bromsas så att de kan tjäna pengar på bio.

8. Bromsa alla alternativ förutom fysisk distribution

9. Bli förvånad över att det inte fungerar som tänkt

10. Tillsätt en stor utredning som visar att propagandamodellen är rätt väg att gå

11. Inför drakoniska lagar och bygg om internet till kabel-TV

12. ....

Visa mig någon annan industri som kan agera på samma sätt. ge bilbranschen samma möjligheter och Saab skulle vara ett blomstrande företag idag.

Ja det fanemig märkligt, att man kommer med förmaningar (som inte går att hoppa förbi) på köpesfilmer och ibland i biosalongen - för just de som betalat för att se det hela. De flesta kopierade rullar saknar ju detta... Hur hade man tänkt där, tro?

piratemovie.jpg

• Gilla
Reaktioner: ft
:tummenupp
hahaha, så jäkla bra

dom har bara missat ett steg, inte så litet, uppgraderingshelvetet. :D

"You have to upgrade your player to play this movie"

läst några roliga historier om folk som ska se på film på ex. PS3 men hamnat i uppgraderingshelvetet istället för att se film, själv har jag också provat på det :D

en fil från Internet krånglar sällan...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...