"Boards of Canada", "Aphex Twins", "The Orb", fler IDM-lyssnare?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
"Boards of Canada", "Aphex Twins", "The Orb", fler IDM-lyssnare?

Bara jag som lyssnar på IDM-musik här? Riktigt djup musik många gånger, väldigt ovanliga accordblandningar och följder, sådan musik kan få mig att fundera på meningen med livet osv... Ett par av favoriterna:

1. Boards Of Canada - "RoygBiv" (så otroligt mysig alltså, underbar låt som framkallar en slags melankoli, ett obehag på något sätt, men ändå fridfullt)

2. The Orb - "A huge pulsating ever growing brain that rules from the center of the universe" (coolaste låttiteln någonsin? och låten på 18 min i sig käns som den representerar ALLT på denna jord, lycka, missär, födsel, död... underbar)

3. Team Sleep - "the passportal" (bara sjukt mysig. Ingår i Matrix Reloaded-soundtracket).

4. Aphex Twin - "Windowlicker" (Bara skithäftig, och övercoola röstsamplingar)

5. Boards of Canada - Kid for Todaydologgxy (hm... otäck, mår nästan dåligt när jag hör den ibland... ruskigt fel musik att lyssna på när man är deppig egentligen.)

För er som inte vet vad det är för en slags musik rekommenderar jag er att "skaffa" låtarna. Kanske älskar ni genren utan att ni vet om det! :)

Fler tips?? En svår genre o hitta bra låtar i, som att leta nålar i en höstack. Många som är fullständigt omusikaliska klinkar o plinkar lite och kallar det IDM. Gränsen mellan skit och genialiskt kan vara hårfin :)

Kay skrev:
Bara jag som lyssnar på IDM-musik här? Riktigt djup musik många gånger, väldigt ovanliga accordblandningar och följder, sådan musik kan få mig att fundera på meningen med livet osv... Ett par av favoriterna:

1. Boards Of Canada - "RoygBiv" (så otroligt mysig alltså, underbar låt som framkallar en slags melankoli, ett obehag på något sätt, men ändå fridfullt)

2. The Orb - "A huge pulsating ever growing brain that rules from the center of the universe" (coolaste låttiteln någonsin? och låten på 18 min i sig käns som den representerar ALLT på denna jord, lycka, missär, födsel, död... underbar)

3. Team Sleep - "the passportal" (bara sjukt mysig. Ingår i Matrix Reloaded-soundtracket).

4. Aphex Twin - "Windowlicker" (Bara skithäftig, och övercoola röstsamplingar)

5. Boards of Canada - Kid for Todaydologgxy (hm... otäck, mår nästan dåligt när jag hör den ibland... ruskigt fel musik att lyssna på när man är deppig egentligen.)

För er som inte vet vad det är för en slags musik rekommenderar jag er att "skaffa" låtarna. Kanske älskar ni genren utan att ni vet om det! :)

Fler tips?? En svår genre o hitta bra låtar i, som att leta nålar i en höstack. Många som är fullständigt omusikaliska klinkar o plinkar lite och kallar det IDM. Gränsen mellan skit och genialiskt kan vara hårfin :)

Boards of Canada är sååå!! bra. Lyssnar på mycket musik i den stilen!!!

var inne på typ den där musiken för en...10 år sen ungefär...shit va längesen det kändes nudå :brinnerup

carl craig och josh winks (stava) + en massa andra som jag inte kommer ihåg, dont laugh av winks e rätt skoj låt....hahaha haha...osv.
lite goa trance var det oxå, fast det är ju snabbare music.

Album:
Shpongle - Falts of the Inexpressible
Shpongle - Are You Shpongled?
Celtic Cross - Hicksville
The KLF - Chill Out Album
The Natacha Atlas and Marc Eagleton Project - Foretold in the Language of Dreams

Låtar:
Sonar - Close Your Eyes (Orchestra mix)
Etnica - Baraka (kanske inte helt rätt genre men bra låt ändå)
Aphex Twin - Digeridoo

Future Sound of London och Tangerine Dream kan vara några grupper som du skulle gilla också.

Har lyssnat på lite sådan musik. Tycker att det är skitkul genre men stundtals kan den bli väldigt tung och svårlyssnad, kräver bra humör och koncentration.

Som sagt, windowlicker går inte av för hackor, här kommer lite små förslag som jag lyssnat på som är lite "lättare".

Squarepusher - My Red Hot Car (har bara lyssnat på denna låten, men den är bra)

Pole(tysk grupp,skivorna heter cd1, cd2 osv osv.. jävligt najs soft musik, klart 9/10 i betyg, MINST)

Forss - Soulhack(2003), Svensk kille som gör musik enbart av samplingar. Jävligt skön känsla har han. Spännande med iom att du får lov att ladda ner hans musik gratis, kolla bara på goggle eller hans hemsida.

Imorgon skall jag lyssna på era förslag, har flera skivor med boards of canada men dom har aldrig fallit mig på läppen, och SNÄLLA, låt denna tråden få leva!!! :yoparty

PS. Ngn som lyssnar på house/lounge här inne också? :)

rejser skrev:
var inne på typ den där musiken för en...10 år sen ungefär...shit va längesen det kändes nudå :brinnerup

carl craig och josh winks (stava) + en massa andra som jag inte kommer ihåg, dont laugh av winks e rätt skoj låt....hahaha haha...osv.
lite goa trance var det oxå, fast det är ju snabbare music.

Josh Winx med Dont Laugh är ju undebar, länge sen man hörde nåt om den låten

1. Boards Of Canada - "RoygBiv"

är ju lätt det bästa som kommit från en "synth" :jäs

chill out musik är ju rett fet også :)

Wunder skrev:
Detta är inte riktigt ambient, valsånger och naturljud saknas oftast...

Ambient har väl inget med valljud att göra?
Vad kategoriserar du t.ex. Dream Injection serien som?

Markus skrev:
Vad menas - IDM? :confused:
På den gamla goda tiden hette det ambient.

IDM är en namn på en oklar musikgenre, som uppstod under det sena 1980-talet. Namnet IDM härstammar från en mailinglista om elektronisk musik. IDM står för intelligent dance music. Ordet intelligen titeln refererar till samlingsskivorna [Artificial Intelligence] som släpptes på Warp Records, sedan dess har det funnits missuppfattningar om att en påstådda intelligensen var menad att skilja genren från samtida, mer lättsmält, dansmusik. Även om namnet föreslår dans så är det inte allt som faller inom IDM-genren som lämpar sig för sådant.

Usch vad ni rör till det, så här är(var) det:

All denna musik är techno, precis som det finns rock. Sedan finns det trance, acid, ambient/chill out, detroit, goa, hardtrance. That's pretty much it. :) FSOL är ambient. Ingen jädra IBM. :mad:

Markus skrev:
Skit samma. Trevligt är det i alla fall. :)
Görs det någon 303-acid nu för tiden, hur låter det 2005? :va
Jo då, undrar om inte Josh Wink har släppt lite ny acid på sistonne.
Bröderna Dahlbäck (John och Jesper) har väl släppt lite Acid under namnet Hugg & Pepp.
DAR 001 Hugg & Pepp Bastratt E.P. (12")
DAR 002 Hugg & Pepp Naken Janne E.P. (12")
DAR 003 Hugg & Pepp Bagarberta E.P. (12")
DAR 004-6 Hugg & Pepp Betongkeps E.P. (12")

Men jag är inte så inne på Acid.
Men det låter väl som det lät på 80-90 talet :)

Markus skrev:
Usch vad ni rör till det, så här är(var) det:

All denna musik är techno, precis som det finns rock. Sedan finns det trance, acid, ambient/chill out, detroit, goa, hardtrance. That's pretty much it. :) FSOL är ambient. Ingen jädra IBM. :mad:

Lyssna på We Have Explosive och säg att det är ambient. :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...