Bo kvar eller sälja lgh:en

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
I föreningen jag bor i ska vi göra om en lokal som ligger i källaren till lgh.
Jag bor idag i en mini-2:a på 38 kvm och lokalen är på ca 48 kvm.
Jag skulle få lov att köpa loss lokalen till en billig penning och skulle på detta sätt få lägre lån och större boyta, nackdelen är ju att man bor i typ källaren. Visserligen med egen ingång och nästan fullstora fönster.
Är det värt att göra på detta sättet?
Fördelen som jag ser det är att jag kan göra det precis som jag själv vill ha det och jag får större lgh till mindre kostnad.
Nackdelen är ju helt klart att det ligger i källaren och alla kan i princip glo in i lgh:en.
Besparingen per månad som jag ser det nu är ca 3000/månad.
Samtidigt vet jag att jag kommer göra en vinst på lokalen också.
Hjälp mig tänka rätt.

Bott i en källare sådär, trivdes som fan och det var (faktiskt?) mycket ljusinsläpp.
Den lägenheten var visserligen placerad längst inne på en innergård, så de enda människor som var i närheten var de som skulle in i trappuppgången. Men att fixa insynsskydd som man ändå "måste" ha när man bor på första våningen bör väl inte vara några problem?

Tänk på allt roligt du kan göra för pengarna också ;)

har du räknat på vad det kommer att kosta att bygga om till lägenhet?

-Bygglovsritningar
-Byggritningar
-Bygglov
-Kontrollansvarig
-Byggkostnad

Vad kommer månadsavgiften att bli?

:hej

/e

Är alltid svårt att veta utan att ha sett hur det ser ut. Planslösning, omgivning etc.
3000:-/månaden är ändå duktigt mycket pengar om man ser till sina fasta utgifter.
Kolla hur det ser ut med sånt som avloppsrör, golvbrunnar, vattenpumpar och liknande. Har en god vän som bor i en källare och när någon spolar ovanför så hör man det, tydligt.

Tänk också på att om det finns risk för översvämning där du bor (blir det ofta stora vattenpölar runt omkring och överfulla gatbrunnar?) så kan du ha oturen att komma hem till en lägenhet som det står 30 cm vatten i.

Jag misstänker att du hoppas på att kunna kränga din nuvarande lägenhet och köpa den nya billigt för att sen kunna sälja även den med en bra vinst och på så vis tjäna ytterligare lite deg.
Personligen tror jag att det är många som skulle tveka inför en källarlägenhet. Min sambo "vägrar" bo på FÖRSTA våningen till exempel, så i många fall så går en "källare" fet-bort.

Mina 50 öre.

Förutom kostnader för ombyggnad (som du får ta med i kalkylen) hade jag funderat på inbrottsrisken med att bo i en lägenhet på markplan. Har ett flertal vänner som bott så att man lätt kunnat ta sig in i bostaden via marknivå och några av dem har fått besök fler än en gång av inbrottstjuvar. Tyvärr är det en realitet idag.

Annars går det säkert att göra en källarelokal mysig och trivsam. Men beroende på läget hade jag antagligen tyckt att nackdelarna överväger fördelarna. Jag tror dessutom att en ombyggd källarelokal till lägenhet är svårare att sälja vidare än en lägenhet högre upp i huset även om den är mindre.

En till sak jag själv skulle ta i beaktning i din situation är att det går att spara typ 500 spänn i månaden på MC-garage om du rullar in den i din källarvåning :)

har du räknat på vad det kommer att kosta att bygga om till lägenhet?

-Bygglovsritningar
-Byggritningar
-Bygglov
-Kontrollansvarig
-Byggkostnad

Vad kommer månadsavgiften att bli?

:hej

/e
Japp alla kostnader är medräknade med vad det skulle kosta att bygga om och bygglov och liknande.
Månadsavgiften vet jag oxå vad den kommer bli då den beräknas efter kvm.

Är alltid svårt att veta utan att ha sett hur det ser ut. Planslösning, omgivning etc.
3000:-/månaden är ändå duktigt mycket pengar om man ser till sina fasta utgifter.
Kolla hur det ser ut med sånt som avloppsrör, golvbrunnar, vattenpumpar och liknande. Har en god vän som bor i en källare och när någon spolar ovanför så hör man det, tydligt.

Tänk också på att om det finns risk för översvämning där du bor (blir det ofta stora vattenpölar runt omkring och överfulla gatbrunnar?) så kan du ha oturen att komma hem till en lägenhet som det står 30 cm vatten i.

Jag misstänker att du hoppas på att kunna kränga din nuvarande lägenhet och köpa den nya billigt för att sen kunna sälja även den med en bra vinst och på så vis tjäna ytterligare lite deg.
Personligen tror jag att det är många som skulle tveka inför en källarlägenhet. Min sambo "vägrar" bo på FÖRSTA våningen till exempel, så i många fall så går en "källare" fet-bort.

Mina 50 öre.
Allt det med golvbrunnar och allt sånt har jag full koll på. Enda nackdelen är att tvättstugan inte ligger så långt bort...
Ang översvämningar har vi precis dränerat om hela trädgården så jag hoppas de har gjort ett bra jobb så det hoppas jag att man slipper.
Ang inbrottstjuvar är det ju mindre kul, att sätta in ett larm har jag med en gång tänkt för att vara på säkra sidan. Speciellt när man inte har samma ingång som övriga utan den ligger på typ "baksidan" av huset!
Man får typ en egen uteplats oxå och jag bor i ett villaområde vilket känns lite tryggare än att bo mitt i stan. Med elektrisk toning på glasen försvinner insynen oxå!! :rock

Att man inte får samma kvm-pris för en lgh i källarplan är jag helt införstådd med. Dock blir det en helt annan prisnivå som jag ger per kvm för råytan där oxå.

...
Besparingen per månad som jag ser det nu är ca 3000/månad.
Samtidigt vet jag att jag kommer göra en vinst på lokalen också.
...

Om du är säker på att kunna göra en vinst så tycker jag inte det finns nåt att snacka om.
Gör det! Och sedan kan du ju alltid byta till en anna bostad igen om du inte trivs i källaren.

Se till så att föreningen hanterar bygglovet och lägg den kostnaden i köpesumman.
Det är inte ovanligt att bygglov avslås pga att det inte finns fönster i alla rum i tänkta lägenheten. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig. Men tänk på det.

Finns många som skulle gilla en källarlägenhet, inget att backa på!

Bifogat

• Fritzl.jpg
    Fritzl.jpg
    6.6 KB · Visningar: 118
Se till så att föreningen hanterar bygglovet och lägg den kostnaden i köpesumman.
Det är inte ovanligt att bygglov avslås pga att det inte finns fönster i alla rum i tänkta lägenheten. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig. Men tänk på det.

Kommer vara säker på att jag får bygglov innan jag går vidare, men det ska inte vara några problem då fönstren kan vara ca 1 m på höjden.
Takhöjden hamnar på ca 2.50 så det är heller inga problem.
Lutar mer o mer åt att jag blir grottmänniska!!

Kör! Jag bor typ i källaren. Fast har fönster mot baksidan av huset där det inte finns ett skit (slänt/skog). Det är jävligt svårt att störa några grannar under mig, bara det är värt mycket.

Så lokalen du funderar på att flytta till är alltså inte någon riktig lägenhet, utan mer som en olägenhet? :va

Det är underbart att ha källarvåning under sommarmånaderna.

Nu bor ja inte i lägenhet själv men som rörmockare besöks de både en å två på ett år :crash... Väljer bunker varje dag i veckan om de finns som val, lgh ovan mark blir ju sinnessjukt varmt... nån form av insynsskydd kan ju visserligen va najs dock...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park