Bo i Lund?

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
.
Nu är det mest troligt så att flyttlasset kommer att gå från Luleå i norr till Lund i söder pga att jag fått ett jobb jag inte kan tacka nej till :tummenupp

Men saken är den att jag inte vet hur jag kommer trivas "där nere" så därför hoppas jag att det finns någon norrlänning som flyttat hela vägen ner.

Jag o sambon är uppvuxna med vinter o allt vad det innebär så vi vet inte om vi kommer sakna det alldelens för mkt för att stå ut :confused:

Det blir ju en HELT ny stad för oss, är det svårt att komma in i vännkretsar eller vad man skall kalla det som det kan vara i en del andra städer :tungan

Fyll på med info o erfarenheter av staden Lund!

Konstigt inlägg de här blev, nästan som en kontakt annons :)

Har iofs inte flyttat hit nyligen, men dock från Gävle en gång i tiden, men vad kan man INTE gilla med Skåne? :-)
Visserligen är det trista vintrar, men lite kortare än uppåt landet. Nära kontinenten, bra somrar, mycket att göra, nära Köpenhamn, mm, mm.
Kör på säger jag. Du kommer inte att ångra dig tror jag.

Se upp för cyklister - de är Lunds motsvarighet till Norrlands scooterförare! De kommer ofta flockvis, utan någon som helst hänsyn till omgivning, trafikregler, eller annat oviktigt.

Edit: Glöm inte det skånska visumet. Vi släpper fan inte in vem som helst här. Norrlänningar går väl an, men Fjollträskare göre sig icke besvär, de får ställa sig i kö bland andra kulturberikare utanför migrationsverket på Östra Farmvägen i Malmö.

Sen måste du naturligtvis lära dig den korrekta sverigekartan också:

Bifogat

• sverigekarta.jpg
    sverigekarta.jpg
    120.9 KB · Visningar: 513
Last edited:
Just Lund är ju en ganska tråkig stad, men å andra sidan tar det 10 min med tåg till Malmö, och tågen går var 10e minut. Det går massvis med olika bussar också, om man tycker det är roligare.

Umgänget blir nog inget problem. Tar du med dig hojen är vi ett ganska stort gäng som hittar på mycket saker tillsammans, utöver hojåkat då, så sambon din kan också vara med.

Det där med vintern kan jag inte yttra mig om, men resten tror jag du blir nöjd med iaf! :tummenupp

Jag flyttade hit, Malmö, -94. Uppvuxen i Östersund och 4 år på högskolan i Lule, jobbar nu på teknis i Lund. Instämmer med Mathias ovan, vintrarna är rätt trista men dock korta. Är man inte alltför frusen av sig klarar man sig med 1-2mån hojupphåll.

Jag flyttade hit från Linköping för ett antal år sedan

Läget är kalas.. Nära till kusten, malmö, flygplatser, köpenhamn, tyskland

Utelivet är värdelöst om man inte är student, men malmö ligger ju nära om man vill shaka. En mysig ganska liten stad, och allt finns inom ett par mils radie. Jag gillart. Jag kommer nog inte flytta härifrån när jag pluggat färdigt ..

Om du saknar vintern eller inte är ju svårt att veta, men ofta glassar man i t-shirt en månad innan stockholm gör, och antagligen 3 månader innan norrland - de är inte helt fel

Kör hårt :) Hör av er när ni kommer ner så tar vi ett par pilsner!

Last edited:
Lund är en kanonstad enligt mig:tummenupp Jag är visserligen bara nerflyttad från uppsala, men ändå:tungan Twostrokeman bor ju i lund och är norrlänning i grund och botten, så klarar han av omställningen ska det nog gå bra för er också:tummenupp

jag tycker att lund är en grym stad, lugn och skön men ändå hyfsat "stor" (dvs det mesta finns) utan att för den sakens skull bli storstadshektisk. Det är inte omöjligt att hitta parkering, sällan några köer att tala om, gott om affärer, man kan promenera till det mesta, ingen maffia som skjuter varandra till höger och vänster... En skön stad helt enkelt, ni kommer säkert att trivas:tummenupp

Med det skrivna språket så är det ingen skillnad, men med det talade så kan det behövas eventuellt tolkhjälp ... :gnissla

Fördelen med Lund är som flera inlägg ovan är inne på att det är nära till en hel del annat intressant, ffa Malmö och Köpenhamn. Lund i sig är inte så jättespännande om man inte är student och gillar nationsliv. Stan känns väldigt tom och händelselös under sommaren och övriga årstider är den full av studenter (på gott och ont). Vill man bara ta det lugnt och bo i villa utan större krav på uteliv eller aktiviteter är det nog en ganska bra stad.

Flyttade ner från Stockholm för 4 år sedan när jag började plugga och blir nog kvar här.

Tillbringar nu första sommaren här nere och det är skönt lugnt. Ang. studenter så finns det gott av dem, men det märks mer eller mindre tydligt beroende på var man bor och vilket umgänge man har.

Det negativa med stan är att det konstant blåser motvind, alltid är uppförsbacke och att folk är läskigt dåliga på att använda blinkers (har en teori att lagkravet på blinkers går från just lagkrav till en lös rekommendation någonstans runt Hallandsåsen).

Sen har vissa skåningar någon form av mindervärdeskomplex eller något sådant som jämt gör att de måste hävda sig mot stockholmare, men det får man ha lite överseende med.

Just i Lund är skånskan relativt lättförstålig, men det ändrar sig snabbt när man rör sig bort från byn och skiftar väldigt.

Twostrokeman bor ju i lund och är norrlänning i grund och botten, så klarar han av omställningen ska det nog gå bra för er också:tummenupp

Och om han lyckats aklimatisera sig så kan nog vem som helst lyckas. :D

Seriöst till TS så har jag har bott på fyra olika ställen i Sverige och bästa sättet att skaffa sig nya kompisar är att aktivera sig. Med t.ex olika träningsaktiveteter mm så kommer nya vänner automatiskt.

Generellt så är skåningar ganska lättsamma och öppna att snacka med. Men det ska väl också tilläggas att många här inte sätter så stort värde vid sina ord heller. Det finns kort sagt mycket skitsnack här som egentligen inte betyder så mycket vilket är värt att tänka på när du t.ex ska lämna in din bil eller hoj på en verkstad, se till att få viktiga detaljer skriftligt. Lund är ju en lite speciell stad också, ungefär som ett enda stort student-campus där halva befolkningen är studenter som försvinner på sommaren.

Vintern har jag personligen sällan saknat. Här finns ju ingen vinter, det är bara höst och direkt därefter kommer våren. Tag bort dom tre kallaste månaderna i Luleå så vet du vad du får. Det känns även som att det regnar mera i Lund men det är antagligen så att här kommer regnet som ett konstant småstänkande som man tror att aldrig ska sluta ibland medans regnet i norr oftare kommer på natten och/eller som rejäla skyfall.

Vad gäller cyklisterna i stan så är dom mera som renar än skoterförare. Men fenomenet med förvirrade studenter finns ju i Luleå också med den skillnaden att dom i Luleå bara märks av kring Porsön. Här i Lund finns dom överallt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park