ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Bmw har varit rätt innovativa dom senaste åren. Nu senast manifesterat
i form av en boxer-trea. Hade jag inte trott jag skulle få se.
Motorn sitter i nya 800 cc modellerna. Provkörning i några tidningar talar
preliminärt om att motorn är superb.
Det nya är att man tagit ner vibrationerna från en 360 gr parallelltwin
(som det ju egentligen är) genom att sätta en nedåt/motriktad vevstake
mellan dom två upp till cyllarna, fast 180 gr förskjuten. Precis som en boxer mao.
I den extra staken sitter en lagom tung länkarm som balanserar ut dom
två kolvarna. Länkarmen sitter alltså mellan vevstakens lillända och
vevhuset, ungefär vinkelrätt mot staken. Förutom att ge rätt motvikt
styr den alltså staken ungefär som kolv och cyl vanligen gör.
Verkar vara väldigt bra princip, tycker jag.
Balansen blir mycket bättre är en 180 gr twin och ingen balansaxel behövs.
Nackdelen blir möjligen högre motor och motvikten rör sig inte exakt
som kolvarna, så utbalanseringen blir inte perfekt.
Jämfört med en stånka (som en 360 gr twin är rent balansmässigt)
så borde man även klara sig med mindre svängmassa och därmed
rappare motor.
Kul m lite annorlunda tänkande ibland. Inte bara (som japanerna)
byta skruvriktning på bromsoken och slå på reklamtrumman. ;-)
/u
ps. vet att det finns nån allmän balanstråd sen förut, men hittade inte den, därför blev det en ny tråd. ds.
i form av en boxer-trea. Hade jag inte trott jag skulle få se.
Motorn sitter i nya 800 cc modellerna. Provkörning i några tidningar talar
preliminärt om att motorn är superb.
Det nya är att man tagit ner vibrationerna från en 360 gr parallelltwin
(som det ju egentligen är) genom att sätta en nedåt/motriktad vevstake
mellan dom två upp till cyllarna, fast 180 gr förskjuten. Precis som en boxer mao.
I den extra staken sitter en lagom tung länkarm som balanserar ut dom
två kolvarna. Länkarmen sitter alltså mellan vevstakens lillända och
vevhuset, ungefär vinkelrätt mot staken. Förutom att ge rätt motvikt
styr den alltså staken ungefär som kolv och cyl vanligen gör.
Verkar vara väldigt bra princip, tycker jag.
Balansen blir mycket bättre är en 180 gr twin och ingen balansaxel behövs.
Nackdelen blir möjligen högre motor och motvikten rör sig inte exakt
som kolvarna, så utbalanseringen blir inte perfekt.
Jämfört med en stånka (som en 360 gr twin är rent balansmässigt)
så borde man även klara sig med mindre svängmassa och därmed
rappare motor.
Kul m lite annorlunda tänkande ibland. Inte bara (som japanerna)
byta skruvriktning på bromsoken och slå på reklamtrumman. ;-)
/u
ps. vet att det finns nån allmän balanstråd sen förut, men hittade inte den, därför blev det en ny tråd. ds.