Bmw's boxer-trea

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bmw har varit rätt innovativa dom senaste åren. Nu senast manifesterat
i form av en boxer-trea. Hade jag inte trott jag skulle få se.

Motorn sitter i nya 800 cc modellerna. Provkörning i några tidningar talar
preliminärt om att motorn är superb.

Det nya är att man tagit ner vibrationerna från en 360 gr parallelltwin
(som det ju egentligen är) genom att sätta en nedåt/motriktad vevstake
mellan dom två upp till cyllarna, fast 180 gr förskjuten. Precis som en boxer mao.
I den extra staken sitter en lagom tung länkarm som balanserar ut dom
två kolvarna. Länkarmen sitter alltså mellan vevstakens lillända och
vevhuset, ungefär vinkelrätt mot staken. Förutom att ge rätt motvikt
styr den alltså staken ungefär som kolv och cyl vanligen gör.
Verkar vara väldigt bra princip, tycker jag.

Balansen blir mycket bättre är en 180 gr twin och ingen balansaxel behövs.
Nackdelen blir möjligen högre motor och motvikten rör sig inte exakt
som kolvarna, så utbalanseringen blir inte perfekt.

Jämfört med en stånka (som en 360 gr twin är rent balansmässigt)
så borde man även klara sig med mindre svängmassa och därmed
rappare motor.

Kul m lite annorlunda tänkande ibland. Inte bara (som japanerna)
byta skruvriktning på bromsoken och slå på reklamtrumman. ;-)
/u
ps. vet att det finns nån allmän balanstråd sen förut, men hittade inte den, därför blev det en ny tråd. ds.
 
OK, om det är en boxertrea så måste detta vara en Mono-Twin:
Supermono%20Motor.jpg
 
Visst. Vad är det för motor på bilden ?
(Hade en aning om att jag hört talas om nåt liknande.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
2145011 Visst. Vad är det för motor på bilden ?
(Hade en aning om att jag hört talas om nåt liknande.)
/u
Ducati Supermono. 550cc och cirkus 80 pållar vid 10 000 rpm.

mono18big.jpg
 
Last edited:
Jo, det är i princip så Bmw-motorn är gjord.
Fast 2 stakar uppåt och den 3e är lite kortare och går neråt och sitter mittemellan dom 2 'riktiga'.

Finns ett foto i nya numret av AlltOmMc i samband med provkörningen av F800.
/u
 
ulf_lundin skrev:
2146592 Jo, det är i princip så Bmw-motorn är gjord.
Fast 2 stakar uppåt och den 3e är lite kortare och går neråt och sitter mittemellan dom 2 'riktiga'.

Finns ett foto i nya numret av AlltOmMc i samband med provkörningen av F800.
/u

Smart lösning, 90 graders tvinnar går ju tämligen vibrationsfritt.
Därför Ducati har kört med en extra vevstake på Singelhojarna.

Men att kalla det för Boxermotor är väl lite väl magstarkt va?
Parallelltvin skulle jag kunna sträcka mig till.
 
Mats757 skrev:
2146875 Smart lösning, 90 graders tvinnar går ju tämligen vibrationsfritt.
Därför Ducati har kört med en extra vevstake på Singelhojarna.

Men att kalla det för Boxermotor är väl lite väl magstarkt va?
Parallelltvin skulle jag kunna sträcka mig till.
Jo, det var en medveten tillspetsning. :)
Men balansmässigt är det en boxer eftersom vevstakarna skiljer 180 grader.
Fast cyllar finns bara på ena sidan av 'boxern', så visst är det en 360 gr parallelltwin egentligen.
/u
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top