bmwjohan: taskig väghållning gammelgixxer

om jag ska kunna meka bort bakfjäder och dämpare så känns det som att jag måste skaffa ett depåstöd först. har tyvärr inte något sånt. annars lär det väl knappt gå?

Du behöver depåstöd samt att du bör gärna kunna palla upp bakramen mot svingen, eftersom den kommer falla ihop när du lossar dämparen. Det är lätt.

bmwjohan skrev:
om jag ska kunna meka bort bakfjäder och dämpare så känns det som att jag måste skaffa ett depåstöd först. har tyvärr inte något sånt. annars lär det väl knappt gå?
Med depåstöd går det inte alls :va du måste lyfta i bakramen.

Bifogat

• 2002_1015_203621AA.JPG
    2002_1015_203621AA.JPG
    62.3 KB · Visningar: 72
Last edited:
jag ser inte riktigt vad du har gjort på den där bilden.
jag har några pallbockar till bilar och några bildäck jag kan använda mig av. kan det funka att pallra upp bakramen med dom på något sätt?

Möjligen om du kan ställa hela hojen på bockar/bilhjul/reglar eller whatever, det viktiga är att bakfjädringen avlastas, annsr blir det spännande när du väl får loss nån av bultarna till dämpen! :D
Ett alternativ är att hänga bakdelen i nåt, typ lastspännare/telfer/kättingspel/vajerlyft etc från krokar i taket (se till att taket håller!).

Edit: GSXR1100R har ställt pallbockar under ramen, bocken skymtar framför bakhjulet, blå!

det är ju såna där blå pallbockar jag har. ska testa med dom på något sätt. taket kan jag tyvärr inte använda, utan isåfall får jag släpa hem hojen till mina föräldrar och använda mig av några starka grenar i deras äppelträd att fästa spännband i :D

Robban_C skrev:
Möjligen om du kan ställa hela hojen på bockar/bilhjul/reglar eller whatever, det viktiga är att bakfjädringen avlastas, annsr blir det spännande när du väl får loss nån av bultarna till dämpen! :D
Ett alternativ är att hänga bakdelen i nåt, typ lastspännare/telfer/kättingspel/vajerlyft etc från krokar i taket (se till att taket håller!).

Edit: GSXR1100R har ställt pallbockar under ramen, bocken skymtar framför bakhjulet, blå!
Jepp Biltema rockar :yoparty Jag hade ingen motor i vid tillfället.

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    71.6 KB · Visningar: 68
En gammelgixxer pallar man upp med fyra pallbockar, två under vaggan och två under gaffelbenen så att den inte tippar framåt när man tar bort bakhjulet. Världens bästa hoj att mecka med! Nya hojar är bara skit, finns ju fan ingen ram under motorn :4skrika

ok då ska jag testa med fyra pallbockar för jag råkar ju faktiskt ha fyra pallbockar.

men innan jag kan kolla bakdämparen så måste jag byta mitt 4-1 mot orginalsystem och besiktiga hoje och sen måste jag sätta dit 4-1 igen och sen ska jag provköra med 2,6 rep 2,9 i däcktryck och se ifall det gör skillnad. sen ska jag kolla så att allt sitter fast ordentligt och att det inte glappar någonstans och om jag inte hittar något som hjälper så skruvar jag bort dämparen och lämnar den på renovering.

Lufttrycket kommer inte göra skillnad för ditt problem. I teorin så kan du ha glapp i länkaget eller svingen men jag vet att din dämpare mest försöker imitera en cykelpump. Passa på att byta nu innan säsongen är igång så har folk tid att hjälpa dig med delar och sånt, samtidigt så ser du ju om det är mer som behöver bytas på en gång.

Så här gör man när man fulmekar en ny bakdämpare. :tummenupp

Bifogat

• fulmek.jpg
    fulmek.jpg
    134.1 KB · Visningar: 51
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...