bmwjohan: taskig väghållning gammelgixxer

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
bmwjohan skrev:
* Slut dämp bak
om jag hoppar på sadel så fjädrar den till en gång och stannar direkt. inget gung. kan inte heller se något läckage av någon slag vid dämapren. detta är det enda sätt jag kan kolla dämpare på. finns det något annat?
Det betyder ju inte att den inte är slut....bara att fjädern fungerar.
Åker du fortfarande på originaldämparen från -88 kan jag nästan garantera att du får en "ny" hoj om du byter ut eller renoverar dämparen.

Så där ja, nu är vi i rätt forum. :tummenupp
Johan, jag har en beg dämp till 1100R -91 som du kan få låna om den finns kvar fram i vår.
Jag vet dock inte om den är bra och jag vet inte om den passar så det kanske inte ger så mycket.
Men återigen: Däcktryck?

HanneZ:
Vi har haft en diskussion i en annan tråd men fortsätter här istället för att vara OT i andras trådar.

ok jag skulle just starta en tråd men såg att någon redan tagit tag i det :tummenupp

jo. däcktryck. jag har en kompis som kör en ninja zx6r. en 98 tror jag. vi hade samma storlek på däck och han körde på 2.5 både i fram och bak och det funkar bra så jag kör på det trycket jag också.

En gissning är att du inte har för mycket, möjligen på gränsen till för lite tryck.

Din bakdämpare är kronslut, jag hade samma fenomen på min efter ett par år, gasen läcker ut och oljan blir som vatten, jag pyntade 1000 spänn och fick dämpen helrenoverad av en pensionerad dämparguru här nere.

hur undersöker jag på bästa sätt om det är dämparen som är slut då? alltså istället för att bara köpa en ny och kolla ifall det blir någon skillnad.

jag tycker att hojen uppför sig lite skumt.
om jag kör i säg 150 i en lite skarpare kurva och lägger ner lite mer då går den helt stabilt, men när jag kör i 200 i en svepande kurva och knappt lägger ner någonting så känns det som att den viftar med baken. det vobblar liksom ingenting vid styret utan det känns verkligen som att den viftar med baken.

bmwjohan skrev:
`... det vobblar liksom ingenting vid styret utan det känns verkligen som att den viftar med baken.
Kvinnlig hoj :D

bmwjohan skrev:
hur undersöker jag på bästa sätt om det är dämparen som är slut då? alltså istället för att bara köpa en ny och kolla ifall det blir någon skillnad.
Jag tror att du tar en chansning på den där tusenlappen. Om nu dessutom de som har mer erfarenhet av just gammegixxer säger att det är rätt väg så...
Om du nu gör det och märker att det blir klart bättre så kom ihåg att det kanske inte är det enda som är slitet...

Edit: Skicka till GSXR1100R som verkar ha de rätta kontakterna?

Last edited:
jag ska ta och kolla allt annat först så att jag inte byter i onödan bara.

vad ska jag ha för däcktryck då? fick inget svar på det

Last edited:
Säkert nån som vet bättre men min erfarenhet av ännu äldre hojar är att de mår bra av över 2,5 kg (under 3 kg) bak. 2,5 är antagligen ok fram.

Japp.
Och så renoverar du dämpen. Nån tusing + lite frakter borde bli 1200:- eller så. Låter som rena fyndet i mina öron. Hoppa över öl några helger så har du en jättefin dämp till knarren och säkert betydligt bättre beteende på vägarna! :tummenupp

Skicka ett PM till Tom på forumet, han har adressen till dämpargubben.

tack för tipsen. jag ska skruva lite på hojen nu och så får vi se om jag hittar något. om jag inte gör det får det bli pm till Tom

Det enda du ska skruva på är infästningen till stötdämparen, den ska nämligen skickas på renovering eller bytas mot en ny, tex en Wilbers som jag köpte till min. Jag hade exakt samma fenomen som du. Dämparen är kronslut som sagt. Sen ska du öka trycket till 2,9 kg bak så svänger det bättre. Se till att köra på originalbredd på däcken och inga posörvarianter.

jag har inte en aning om jag har orginalbredd. jag kör bara med det som satt på när jag köpte den.

ok då ska jag fylla till 2,9 bak. blir 2,6 fram bra eller?

om man skulle slå till på en ny dämpare, hur mycket får man ge för en sån isåfall?

bmwjohan skrev:
jag har inte en aning om jag har orginalbredd. jag kör bara med det som satt på när jag köpte den.

ok då ska jag fylla till 2,9 bak. blir 2,6 fram bra eller?

om man skulle slå till på en ny dämpare, hur mycket får man ge för en sån isåfall?
En ny kostar 1/4 del av vad din hoj är värd, bättre att renovera din gamla:tummenupp

GSXR1100R skrev:
En ny kostar 1/4 del av vad din hoj är värd, bättre att renovera din gamla:tummenupp
:D :D :D :D

Johan:
Jag skrev ju i den där andra tråden att man Kat går utmärkt i böjarna, här kommer två ledtrådar:
* Öhlinare bak. :tummenupp
* Förre ägaren petade i nya (dvs friska) svinglager strax innan han sålde. :tummenupp

Du kan ju alltid plocka ur dämpen, ta bort fjädern* och dra/trycka dämpen ut och in, dels känner du om det finns gas kvar, dels känner du om det fins ordentligt med vätska** i dämpen.

* Kan ev kräva fjäderkompressor, har inte koll, men du kan få låna det av mig (till bil) om du är snäll! :-))
** Inte säkert att man känner skillnad på olja och rostvatten. :D

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...