bmwjohan, hur gör du?

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Provade att köra som du gör idag. Gick rätt bra, ascoolt, speciellt flyby`s i 230 blås på 70-vägar. Dock får jag inget flyt i körningen, hur gör du? Några tips?

Du har PM oxå :D
 
Re: Re: bmwjohan, hur gör du?

UrbanTiger skrev:
Prova med valfett på bakslangen så vobblar de fin, sööru :tummenupp

På bakslangen?? trodde man skulle ta valfett på fotpinnen... Men på dreven funkar det finfint!! Speciellt med det stora drevet fram!!! :tummenupp

HA DE GÔTT
 
jo knepet ligger i att man måste planera körningen.

mycket handlar om att man måste försöka hålla upp farten så bra som möjligt när det är mycket bilar ivägen. tex om man får en bil framför sig och har möte måste man försöka bromsa så tidigt som möjligt så att man kan kan hålla uppe en hyfsad fart innan omkörningen sker. alltså istället för att bromsa hårt och ligga klistrad i bagageluckan på bilen man ska om får man bromsa tidigt så att man kan ladda tidigt och på så sätt få till en fin flyby.
detta har jag tränat länge på då jag tidigare har setat och pressat slöa bilar i hundratals mil. där handlade det alltid om att inte släppa ner bilen för mycket i fart eftersom det tog så lång tid att få upp den igen. nu gör jag samma sak med hojen men det går bra mycket snabbare.

sen får du inte glömma bort att även om det inte alltid går att hålla 200+ förbi alla bilar så finns det annat godis man kan göra.
tex så får du se till att alltid ligga närma rödmarkeringen och inte hålla ut allt för mycket från den omkörda bil, så kommer dom att få en fin ljudsmiskning i alla fall. ett högylande slipon är ett måste.

ut och öva mer nu och lycka till :tummenupp
 
Såklart att söndagsåkarna skulle invadera tråden,,, :rolleyes:
 
Re: Re: bmwjohan, hur gör du?

maverick_750rr skrev:
Jag tror att han vobblar :p

750RR

vobblet har jag tyvärr inte lärt mig utnyttja på något bra sätt ännu. det ända bra jag får ut av det är väl att det höjer fartkänslan betydligt. när man kör i 200 i en kurva och hojen ligger stabilt kanske det inte känns så fort, men om den börjar vobbla känns det som att farten dubblas.

sen kan det i och för sig va bra att vobbla lite då och då så att när man sen äger en nyare hoj blir man inte helt chockad ifall det skulle vobbla lite någon gång. många här har väl kanske inte ens vobblat något gång?
 
bmwjohan skrev:
jo knepet ligger i att man måste planera körningen.

mycket handlar om att man måste försöka hålla upp farten så bra som möjligt när det är mycket bilar ivägen. tex om man får en bil framför sig och har möte måste man försöka bromsa så tidigt som möjligt så att man kan kan hålla uppe en hyfsad fart innan omkörningen sker. alltså istället för att bromsa hårt och ligga klistrad i bagageluckan på bilen man ska om får man bromsa tidigt så att man kan ladda tidigt och på så sätt få till en fin flyby.
detta har jag tränat länge på då jag tidigare har setat och pressat slöa bilar i hundratals mil. där handlade det alltid om att inte släppa ner bilen för mycket i fart eftersom det tog så lång tid att få upp den igen. nu gör jag samma sak med hojen men det går bra mycket snabbare.

sen får du inte glömma bort att även om det inte alltid går att hålla 200+ förbi alla bilar så finns det annat godis man kan göra.
tex så får du se till att alltid ligga närma rödmarkeringen och inte hålla ut allt för mycket från den omkörda bil, så kommer dom att få en fin ljudsmiskning i alla fall. ett högylande slipon är ett måste.

ut och öva mer nu och lycka till :tummenupp

Ja, det var trixigt att få till flybysen i början men nu sätter man dom perfekt på varvstoppet vid passeringen :D Asballt att väcka halvsovande bilister :p

Ska tänka på det där med planeringen, idag orkade jag inte bromsa ner hela tiden så jag körde om trots mötande trafik, går ju det oxå men det känns lite trångt ibland. :fakta
 
John Holmes skrev:
Ja, det var trixigt att få till flybysen i början men nu sätter man dom perfekt på varvstoppet vid passeringen :D Asballt att väcka halvsovande bilister :p

Ska tänka på det där med planeringen, idag orkade jag inte bromsa ner hela tiden så jag körde om trots mötande trafik, går ju det oxå men det känns lite trångt ibland. :fakta

oj oj oj.. det där med att köra om med mötande trafik det är ju överkurs. nu blir jag impad :tummenupp
 
bmwjohan skrev:
oj oj oj.. det där med att köra om med mötande trafik det är ju överkurs. nu blir jag impad :tummenupp

Bara att öva, man får plats fast man inte tror det :fakta
 
Sen finns det knep för dom som är riktiga karlar:
Ligg på 5:an ca 2000rpm från rött, alldeles innan du kör om så gasar du fullt och håller gasen där.
Sen när du är precis på väg om så växlar du upp till sexan med hjälp av dödarknappen så du får till en rejäl smäll.
Det väcker även den mest sovande bilist och får honom/henne av vägen så det går att gasa mera.
Blir extra effektfullt om du har slip-on. :tummenupp
 
Jon..

Har du sålt den fast folk har sett dig på cykeln senast i söndags, eller rullar det en likadan här i trakterna?
 
Re: Jon..

Fredrick skrev:
Har du sålt den fast folk har sett dig på cykeln senast i söndags, eller rullar det en likadan här i trakterna?

Lite Offtråd, ursäkta.

Vilken? Den svarta gsx:en eller Sv650:n?
Den svarta sålde jag i våras och sv:är väl såld den med på sätt och vis, den står skrotad och fin nere på Smedhs här i Avesta.
Fick lite dåligt betalt för den, men det var bara för att den var importerad, fick 50k.
Får 39k till en början då dom drar självrisken, men om polisutredningen löser sig till min fördel (vilket jag har blivit itutad att den gör) så får jag tillbaka pengarna.
Köper en annan här i Sverige i höst är det tänkt, men jag har blivit sugen på en Cbr250rr också....
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top