Bmw

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Går ju alltid i bytartankar. Speciellt när det börjar närma sig slutet av säsongen. Så, en liten fråga om BMW.

De har ju ett bromssystem som heter dual-shit nåt :confused:
som innebär att man inte kan använda frambromsen enbart. Drar man i frambromsen så följer bakbromsen med automatiskt. Hur fungerar detta på bana? Någon som testat? Lägg gärna synpunkter på både bromssystemet och K1200s i allmänhet.

El Garto skrev:
2328871 Går ju alltid i bytartankar. Speciellt när det börjar närma sig slutet av säsongen. Så, en liten fråga om BMW.

som innebär att man inte kan använda frambromsen enbart. Drar man i frambromsen så följer bakbromsen med automatiskt. Hur fungerar detta på bana? Någon som testat? Lägg gärna synpunkter på både bromssystemet och K1200s i allmänhet.

Har bara positivt att säga om k1200s. Farsan kör en sån och jag har testkört den några gånger. Tycker den är riktigt skön och farsan är grymt nöjd med den. Han ska nog med imorgon så du kan snacka lite med honom då.

El Garto skrev:
2328871 Går ju alltid i bytartankar. Speciellt när det börjar närma sig slutet av säsongen. Så, en liten fråga om BMW.

K 1200s har del-integralbromsar,vilket innebär att när du använder frambromsen aktiveras även bakbromsen,men inte tvärtom.
I vissa fall tex när det är fuktigt kan man känna av att bakhjulet vandrar en aning vid nedlägg o broms in i en kurva,men det är först när abs-systemet börjar jobba som det verkligen börjar rycka i hela paketet.
För övrigt en mycket trevlig cykel med en hjulbas längre än en måndag :D

Seriös broms på bana i blött - är en rolig grej...
med ABS uavset om det är integral eller enkel ABS fram och bak..

När du bromsar och ABS tycker det är halt - ar han bort bromsen - sånt ska ABS fungera.. Sen ruller hojen lite till, du har nu börjad fatta att bromsen inte tar alls! Sen tycker ABS att han vill testa igen att bromsa, och det gör han, BUMS BROMS, då kanske ABS tycker det fortfarende är halt och han släppar bromsen några meter till, etc..

Man kan altså få upp en hygglig ingångs hastighet i kurvorna, om ABS tycker at han vill leka med innan inbromsningen.

Problemet, eller spändings höjaren, är nästan endast i blött.

Min erfarenhet med ABS på törr bana är Ok. Bromsar du på ABS ta i nivå - har du gått för hårt in, och då vill du även ha problem med vanliga bromsar.. Teoretisk är det bäst utan ABS - men, det är nog väldigt få som kan bromsa om en ABS hoj...

Till några vanliga bandagar årligen, eller gokartbana körningar - är det Ok med ABS om det är hoj som även ska gå på landsväg... Och med K1200 kan man vara ganska snabb...

Inte ska du väl ha en BMW ..... jaja ...... Mycket tekniska lösningar, Billig i försäkring ...... men ........ det e ju en BMW ......host...touring ..... host:tungan

Galne Dansken skrev:
...När du bromsar och ABS tycker det är halt - ar han bort bromsen - sånt ska ABS fungera.. Sen ruller hojen lite till, du har nu börjad fatta att bromsen inte tar alls! Sen tycker ABS att han vill testa igen att bromsa, och det gör han, BUMS BROMS, då kanske ABS tycker det fortfarende är halt och han släppar bromsen några meter till, etc..

Man kan altså få upp en hygglig ingångs hastighet i kurvorna, om ABS tycker at han vill leka med innan inbromsningen...
:rofl :tummenupp

T o m min motorbroms ger spännande upplevelser på bana! Skulle man haft ytterligare broms på baken så hujeda mig...
Bakbroms = Besiktningsreflex = används ibland 1 gång per år :hihi

Last edited:
RogeRetta skrev:
2329271 du kan ju leka polis och jaga oss andra på
Gazzen...köp blåljusen på Biltema :hihi

Packväskora till fikat sitter redan på :fyllisar

ps. trodde du va nöjd med trajjan :confused:

http://www.blocket.se/vi/8641137.htm?ca=23_11_s

:tummenupp

He he, faktum är att den jag tittat på ÄR blå-vit. Det är bara blå-ljusen som fattas.

Visst är jag nöjd med Trajjan, men omväxling har inte skadat förr.

Bifogat

• K1200s.jpg
    K1200s.jpg
    54.6 KB · Visningar: 43
Last edited:
Mr K skrev:
2328973 Inte ska du väl ha en BMW ..... jaja ...... Mycket tekniska lösningar, Billig i försäkring ...... men ........ det e ju en BMW ......host...touring ..... host:tungan

Som du vet så blir även JAG äldre :( . Men K1200s måste nog ändå räknas som en sporthoj. Vi får se om det blir nåt.

Robz skrev:
2329157 :rofl :tummenupp

T o m min motorbroms ger spännande upplevelser på bana! Skulle man haft ytterligare broms på baken så hujeda mig...
Bakbroms = Besiktningsreflex = används ibland 1 gång per år :hihi

Det är just det som jag är lite rädd för. Undrar om man kan få göra en liten provkörning på Sturup :D

El Garto skrev:
2329537 Boxern går fetbort, skit tråkig motor.
Radfyran är mkt trevligare :D 167 hästar och 130 nm :)

Visst, men vikt därefter och en hjulbas mätt i astronomiska enheter.

(Skojar bara, tror faktiskt det är en utmärkt hoj. Fast jag är personligen inte särskilt intresserad av K1200S, Hayabusa, ZZR1400, CBR1100XX etc).

Mr K skrev:
2328973 Inte ska du väl ha en BMW ..... jaja ...... Mycket tekniska lösningar, Billig i försäkring ...... men ........ det e ju en BMW ......host...touring ..... host:tungan

Glöm inte att den slog R1 på nurnberg ring. :banana

Ha en skön sommar!

Ny Bmw

Mr K skrev:
2329624 allt med ABS går bort ...... touring .....

BMW verkar rejäl och bra. Ev kan man koppla bort ABS så den blir helt vanlig inbromsning som vilken hoj som helst.

Om man sköter den var ar den hur länge som helst, som BMW gör.

Lycka till med ditt köp.

Janne

NTV janne skrev:
2330303 Om man sköter den var ar den hur länge som helst, som BMW gör.

Min K1200RS som har marknadsförts av BMW som Sporthoj - Sports Tourer, har jag haft från ny. Endast BMW har meckad med den, alla service by the book.

Jag är nu på koppling nummer 3, senasta räkningen gick på 15.000 inkl. lite olja och ett ny läger i svängen. Jag är väldigt misförnöjd - och enligt BMW i Solna, bör jag köra nått annad än BMW - för dom är inte konstruerad till mitt körsätt! (Och nej, jag slirar inte med min koppling)

Jag är sålunda INTE övernens med att BMW är så förträffelig kvalite - som jag trodde när jag handlede.

Ibland är det inte som man tror....

Galne Dansken skrev:
2332250 Min K1200RS som har marknadsförts av BMW som Sporthoj - Sports Tourer, har jag haft från ny. Endast BMW har meckad med den, alla service by the book.

Jag är nu på koppling nummer 3, senasta räkningen gick på 15.000 inkl. lite olja och ett ny läger i svängen. Jag är väldigt misförnöjd - och enligt BMW i Solna, bör jag köra nått annad än BMW - för dom är inte konstruerad till mitt körsätt! (Och nej, jag slirar inte med min koppling)

Jag är sålunda INTE övernens med att BMW är så förträffelig kvalite - som jag trodde när jag handlede.

Ibland är det inte som man tror....

Inget för en galen skåning då kanske. Nä, 4 saker har fått mig att droppa tanken.

1. Bromsarna (går ej att köra med enbart frambroms)
2. Ljuddämparen/dämparna (man måste sitta med hålfoten på pinnen annars tar hälen i ljuddämparen)
3. Lååååång hjulbas
4, Galne Danskens inlägg.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP