BMW underhållsfri kedja

Nu har trådet vilat i snart 2 år, är det någon som har fått lite erfarenhet av denna nya kedjan?
Jag själv har bara hunnit 200 mil ännu med BMW’s så kallade ”Endurance kedja” och har därför inget att tillföra tyvärr.
Drivpaketet på min förra hoj (Fireblade) har jag kört 2500 mil med utan att den var den minsta sliten, så jag förväntar mig minst lika många med den nya hojen.
Det jag hoppas på är att kunna smörja ”så lite som möjligt”, mest för att jag ogillar kladdig bakfälg…

Så, någon med erfarenhet?
 
Hur är denna kedja?
Är det värt 360€ för ett drivpaket eller ska jag lägga 160€ på ett vanligt?
 
Hur är denna kedja?
Är det värt 360€ för ett drivpaket eller ska jag lägga 160€ på ett vanligt?
Är väl du själv som avgör.
Tycker du det är bra att aldrig smörja kedjan, aldrig behöva justera kedjan, så är det nått för dig om du tycker 200 € är värt det.
Annars är väl svaret nej.

Jag tycker du ska välja 360 € drivpaketet från Regina.
Jag och säkert många andra här på SH är nyfikna på hur det blir ! För du skriver ju om det här !
Speciellt nyfiken är jag på vilken livslängd den får.
Enligt Regina är den ju slut när du bör byta drivpaketet pga att det är dags för sträcka / justera kedjan. För man behöver ju aldrig justera den här underhållsfria Regina kedjan ! Under livslängden.
 
Last edited:
Lite nyfiken. Kan inte det här med material-lära. Men funkar det så att stål har funktionen att den initiellt sträcker sig o sedan typ härdar. Eller sträcker den sig hela tiden?
 
Lite nyfiken. Kan inte det här med material-lära. Men funkar det så att stål har funktionen att den initiellt sträcker sig o sedan typ härdar. Eller sträcker den sig hela tiden?
Nej. Stålet sträcker sig inte om du inte överskrider sträckgränsen. Dvs gränsen för plastisk deformation.
Och kedjor är konstruerade och dimensionerade för att belastningen vid användning skall ligga väl under denna gräns.
Dvs metallen sträcker sig inte i en kedja.
Det som händer är att slitaget vid länkarna där en länk sitter ihop med en annan länk leder till att det nöts bort lite material. Så att hålet i länken är lite större än vad niten är. Och då leder det till att länkarna glider isär lite vilket gör kedjan längre.

så det är slitage som gör kedjan längre. Inte att metallen sträcker sig.
Om det vore så att metallen sträckte sig så skulle man ligga så nära gränsen för vad materialet i kedjan tål att du antagligen skulle slita av kedjan vid första wheelie. Den svaga punkten är där länkarna sitter ihop.
 
Nej. Stålet sträcker sig inte om du inte överskrider sträckgränsen. Dvs gränsen för plastisk deformation.
Och kedjor är konstruerade och dimensionerade för att belastningen vid användning skall ligga väl under denna gräns.
Dvs metallen sträcker sig inte i en kedja.
Det som händer är att slitaget vid länkarna där en länk sitter ihop med en annan länk leder till att det nöts bort lite material. Så att hålet i länken är lite större än vad niten är. Och då leder det till att länkarna glider isär lite vilket gör kedjan längre.

så det är slitage som gör kedjan längre. Inte att metallen sträcker sig.
Om det vore så att metallen sträckte sig så skulle man ligga så nära gränsen för vad materialet i kedjan tål att du antagligen skulle slita av kedjan vid första wheelie. Den svaga punkten är där länkarna sitter ihop.
Funderade lite mer på et, innan jag såg att du svarat. Tänkte i liknande banor att det måste vara länkar som slits in etc. Tack för utförligt svar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top