BMW-tråden

Knasknutten skrev:
2587464 Gott att höra!
För min del blev det kärlek vid första gaspådraget!:yoparty
Korkad man varit som inte kollat på BMW innan!:va
Alla blir mer eller mindre vuxna:D När man når dit så är det dags
för BMW:tummenupp
 
BMW R90s skrev:
2585994 Vad ska du göra det för? Ett utmärkt hjälpmedel.

Finns ett tillfälle då jag skulle föredra att köra utan ABS. Grusväg... Det går att köra F800:an (åtmisntone ST:n) på grusväg, men någon större bromsverkan blir det inte.

Kollade återigen igenom manualen. Hittade inget om att kunna stänga av ABS.
 
skylt skrev:
2585300 Josef: du har händelsevis inte någon länk till bra instruktioner om hur man går tillväga - jag har hört att det är lätt att skruva bort sig :huvet

(jag läste också att fabriken har en inställning för en förare på 85kg och jag väger XXkg mindre än så att det är fel från början är stensäkert)

Öhlins hemsida är riktigt bra, angivna mått på nedhäng funkar bra bak men blev på tok för mjukt fram. Jag kan kolla vad jag hamnade på för mått till slut om du vill (min setup är gjord främst för bankörning men funkar bra på gata om prestanda är viktigare än komfort).
Vad gäller förarvikt så ska den alltid räknas med full utrustning och den väger en hel del...

skylt skrev:
2586021 Jo ABS är kanonbra i all vanlig körning...
MEN vid bankörning så är ABS ett problem exempelvis när framhjulet lyfter strax innan inbromsning - gruskörning kan jag inte uttala mig om...
Jag måste säga att systemet vi har UTAN kombibromsar och servo funkar rätt ok även på bana, det är faktiskt så pass bra att jag hellre lär mig hur det funkar och anpassar mig lite än att slå av det. Visst får jag räkna med ett par meter längre bromssträcka men hur många tiondelar lägger det på varvtiden och vad spelar det för roll om jag tar mig runt Gelleråsen på 1.15.2 eller 1.15.5?

På grusväg är dock ABSen rätt usel.
 
På tal om bankörning....

FUnderar lite på en kurs i broms/kurvtagning. Vet att både SMC och BMW-klubben arrar. Antar att kurserna är likvärdiga?

Någon som testat en sån här kurs?
 
Martin_Ch skrev:
2588032 Finns ett tillfälle då jag skulle föredra att köra utan ABS. Grusväg... Det går att köra F800:an (åtmisntone ST:n) på grusväg, men någon större bromsverkan blir det inte.

Kollade återigen igenom manualen. Hittade inget om att kunna stänga av ABS.

om man tittar på bilderna nedan så verkar det som om det inte går att stänga av ABS på F800 trots att det står på BMW's hemsida att det går - eller så har man bara flyttat på knappen från vänster styrhalva
 

Bifogat

  • r1200s_r1200st_bruessel_23.jpg
    r1200s_r1200st_bruessel_23.jpg
    34 KB · Visningar: 125
  • f800st_bruessel_31.jpg
    f800st_bruessel_31.jpg
    68.6 KB · Visningar: 162
Josef skrev:
2588051 Öhlins hemsida är riktigt bra, angivna mått på nedhäng funkar bra bak men blev på tok för mjukt fram. Jag kan kolla vad jag hamnade på för mått till slut om du vill (min setup är gjord främst för bankörning men funkar bra på gata om prestanda är viktigare än komfort).
Vad gäller förarvikt så ska den alltid räknas med full utrustning och den väger en hel del...
På grusväg är dock ABSen rätt usel.

Manualen nämner ett antal "klick" som gör att man alltid kan hitta tillbaka till fabriksinställningen - justeringen för bana kan man väl göra på plats på sturup/knutstorp till sommaren (verktygen får ju plats under sadeln)

Rideheight verkar bra som den är - den är lagom hög för mina 180cm (mkt högre än polarnas 916 & VTR)
 
skylt skrev:
2588102 Manualen nämner ett antal "klick" som gör att man alltid kan hitta tillbaka till fabriksinställningen - justeringen för bana kan man väl göra på plats på sturup/knutstorp till sommaren (verktygen får ju plats under sadeln)

Rideheight verkar bra som den är - den är lagom hög för mina 180cm (mkt högre än polarnas 916 & VTR)


Visst kan du ställa in det på plats men det kan vara bra att veta i förväg hur du ska skruva annars blir det lätt att hela dagen går åt till fjädringsjusteringar.
Jag tänker som så att om jag kör bana eller kurvig väg vill jag ha samma setup och om jag skulle få för mig att köra rakt fram spelar ju setupen ingen roll.

Rideheight justeras inte främst för att reglera sadelhöjden utan för att påverka hojens köregenskaper: Upp bak= mer snabbstyrd(bla).
 
Starstriker skrev:
2588059 På tal om bankörning....

FUnderar lite på en kurs i broms/kurvtagning. Vet att både SMC och BMW-klubben arrar. Antar att kurserna är likvärdiga?

Någon som testat en sån här kurs?

Jag brukar "testa" ca 20dagar per år.
BMW-Klubben använder sig av en hel del SMC-instruktörer från bla Uppsala så där är uplägget ung samma. Skillnaden ligger i att stämningen är lite lugnare och genomsnittsfarten faktiskt lite högre på BMWkörningarna.
SMC har dock många olika län som arrangerar fortbildning så det kan variera en del mellan dessa.

Mest prisvärt är helt klart BMW-klubbens körningar, klubben sponsrar nämligen med ca300kr/deltagare. :tummenupp
 
Jag kör också så mycket bana jag kommer åt och har råd med - bland annat genom SMC/BMW-klubben på knutstorp men också genom mitt medlemsskap i sydskånes emse som kör både på knutstorp och sturup raceway.

Gotland Ring har väl även allmänhetens körning precis som nurburgring - två banor som jag ska försöka ta mig till om jag kan locka med några andra...

Jag vill rekommendera alla att prova bankörning - det är minst 10ggr roligare än den roligaste favoritvägen - men mycket säkrare!!!
 
Självklart att man har och kör en Bumse. Denna skulle jag vilja ha bredvid min gs.
Photo_5267_53486.jpg
 
Martin_Ch skrev:
2588032 Finns ett tillfälle då jag skulle föredra att köra utan ABS. Grusväg... Det går att köra F800:an (åtmisntone ST:n) på grusväg, men någon större bromsverkan blir det inte.

Kollade återigen igenom manualen. Hittade inget om att kunna stänga av ABS.


hmm... jag bor ju på en grusväg, men det löser sig nog, det är ju packat grus om de inte har skrapat den nyss... annrs får man flytta... hehe.
 
bischan skrev:
2599022 hmm... jag bor ju på en grusväg, men det löser sig nog, det är ju packat grus om de inte har skrapat den nyss... annrs får man flytta... hehe.

Hörrö. Köp en 1200GS och lajja lite på grusvägen. Det är ju rena drömläget. Själv bor jag centralt i Sthlm. Fan, vi borde byta hoj :)
 
Starstriker skrev:
2600095 Hörrö. Köp en 1200GS och lajja lite på grusvägen. Det är ju rena drömläget. Själv bor jag centralt i Sthlm. Fan, vi borde byta hoj :)


Jag hade en Suzuki DR innan... den var ju kul på 70-vägar, grus och lite åkrar och ängar o så, men om man ska köra på en 90-väg eller 110-väg så var den alldeles för brummig och obekväm att åka på..
Jag ska ju ändå åka mest landsväg.. det är ju bara 1,5 km in på en grusväg jag bor innan asfalten kommer...
 
Så nu va man äntligen BMW ägare!:yoparty
Blev 10 mil i ösregn men det funkade finfint!
Känns som det e en evighet till våren nu!
 
skylt skrev:
2583190 Och jag håller på och kör in denna här (50 blöta mil i sadeln so far) - bytte från en F650CS som jag också gillade skarpt -fast den hade ju inte öhlins
Vad fick du betala för den där skönheten ??
 
Bajen-Sam skrev:
2590978 Självklart att man har och kör en Bumse. Denna skulle jag vilja ha bredvid min gs.
Photo_5267_53486.jpg

Vad är detta för nåt?
En BMW-spis, men resten?
Vet ej om jag ska skratta eller gråta men den var mest ful.
Ett lastbilsdäck och en tyskinspirerad med sadelribba
Sorry
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top