BMW + Superbike 2009 = SANT

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMW Motorrad announces entry into Superbike World Championship for 2009.

Munich. BMW Motorrad is opening a new chapter in road racing. Peter Müller, Vice President Development and Model Lines BMW Motorrad, stated at the Mondial du Deux Roues Motorcycle Show in Paris on Friday,
September 28th:

“In 2007 BMW returned to road racing with the sports boxer after more than 50 years. In 2008 we will continue our activities in the Endurance category. At the same time we will be preparing our entry into the Superbike World Championship in 2009 with great intensity.”

Ah! Lite coolt, antar de kommer ut med en ny typ av "sporthoj" med starkare puffra under sadeln?

Grymt spännande! Såg bilder på nå´n räcer (med boxer ifo) som var sjukt fin.

Är det där pressreleasen i sin helhet eller avslöjade de lite närmare om vilken motorkonfiguration de ska använda?

Blir det en radfyra måste de ju presentera en helt ny hoj eftersom de inte har någon radfyra på tusen kubik i sin nuvarande modellflora.

Twin på 1200 kubik har de redan idag, som de bland annat kört endurance med, men ska de köra med boxer måste de nog bygga en smalare motor för att förbättra nedläggningsvinkeln. Jag tror att WSBK fordrar lite bättre nedläggningsvinkel än vad endurance gör.

Grymt spännande är det i alla fall och det förklarar väl också till viss del varför man inte hört något om deras MotoGP-satsning på ett tag, det blir WSBK istället verkar det som.

BMW har ingen sporthoj så varför satsa på WSBK?
Tror det är mer ett rykte

Var finns källan till det du påstår?

Det står ju i citatet i första inlägget. Ärligt talat så förutsatte jag att när man postar ett citat på den här siten så har man inte dikterat ihop citatet själv men jag lovar att jag ska bättra mig.

Tufft. Tycker BMW har rätt coola idéer, dock inget jag har fastnat för - än. De kanske släpper nåt snart som är i min smak. Kul att se fler i WSBK dock.

Fast känns det inte lite som att det blir en 1200 cc-twin? Det är säkert den regeln de har väntat på.

Tufft. Tycker BMW har rätt coola idéer, dock inget jag har fastnat för - än. De kanske släpper nåt snart som är i min smak. Kul att se fler i WSBK dock.

Fast känns det inte lite som att det blir en 1200 cc-twin? Det är säkert den regeln de har väntat på.

Eller så kanske de har sitt nedlagda MotoGP-projekt liggande och bestämmer sig för att göra en WSBK-hoj av det istället? Mumma! :)

Eller så kanske de har sitt nedlagda MotoGP-projekt liggande och bestämmer sig för att göra en WSBK-hoj av det istället? Mumma! :)
Problemet för BMW är väl att de tillverkar så pass mycket hojar att de måste upp i en rätt stor serie för att kunna använda hojen i WSBK?

Om de redan i dag har en twin på 1200 cc så verkar det mest troligt att de tävlar med den 2009.

Då kanske Hofmann har en styrning 2009 :hihi

På Eurosport lät det som att deras Endurance tävlande var test inför superbike.

tror den där hp2 måste vara en prototyp.. alltså luftkyld v-twin på 1200cc tror tyvärr inte de är speciellt konkuranskraftiga mot japanarna och ducati, de verkar inte ha speciell erfarenhet liksom...kanske har fel:va

tror den där hp2 måste vara en prototyp.. alltså luftkyld v-twin på 1200cc tror tyvärr inte de är speciellt konkuranskraftiga mot japanarna och ducati, de verkar inte ha speciell erfarenhet liksom...kanske har fel:va

Nu är det ju en luft/oljekyld boxer på 1170cc så det verkar som om du inte har speciellt mycket erfarenhet liksom...

Man bör kunna få betydligt bättre snurr på motorn som verkar misstänkt klen med tanke på kompressionsförhållande, motorstyrning mm. Enligt uppgift ska hjulbasen vara oförändrad mot R1200S och det ser jag som ett större problem isf, hojen är allderles för lång i dagsläget och då hjälper ingen motor i världen.

Jag tror på en helt ny 1000cc radfyra

Det står ju faktiskt i artikeln att de Inte ska använda sig av HP2 motorn utan utveckla en ny 4 cylindrig motor just för att kunna konkurrera med japanska hojarna. De kommer ju enligt texten att tillverkar tillräckligt många för att lösa homologiseringsfrågan.
Det är väl alltså inget att spekulera om utan bara att läsa innantill.

Det står ju faktiskt i artikeln att de Inte ska använda sig av HP2 motorn utan utveckla en ny 4 cylindrig motor just för att kunna konkurrera med japanska hojarna. De kommer ju enligt texten att tillverkar tillräckligt många för att lösa homologiseringsfrågan.
Det är väl alltså inget att spekulera om utan bara att läsa innantill.

Babelfish :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck