BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Hoj!

Ny i tråden och ny BMW-ägare. Läst lite om folk som har haft problem med motorer/kamaxlar, inte rolig läsning...

Postar en bild på magneten när jag bytte olja här om dagen.

View attachment 436892

Vad tror ni? Jag tycker inte det känns bra..

Flusha motorn med en omgång olja och byta igen eller riva motorn?

MVH
Simon

edit: årm 2011, gått 2000 mil och servad 5 gånger på BMW under den perioden.

Utan att vara expert i frågan, jag tror inte det där är någon ovanlig syn, så där har det sätt ut på fler än din cykel. Magneten är där av denna anledning.
Men slå en pling till Pelle eller Mats på Bactor, skulle tippa på att du kommer få ett lugnande svar.
 
Så såg inte ut på min Yamaha R6 som jag har haft i 3 år. Lite fundersam blir man.
Mer än gärna posta svar med de du kommer prata och fråga.
 
Utan att vara expert i frågan, jag tror inte det där är någon ovanlig syn, så där har det sätt ut på fler än din cykel. Magneten är där av denna anledning.
Men slå en pling till Pelle eller Mats på Bactor, skulle tippa på att du kommer få ett lugnande svar.

det är inte normalt!!!
 
Utförligt svar...
Är det inte uppenbart att så mycket metallspån inte är normalt?
Vad ska man mer skriva?
2000 mil och servad 5 gånger = kan inte vara många mil senast senaste servicen. Ser det likadant ut vid varje oljebyte på en Bimmer, så är det inte undra på att grejjerna till slut rasar.

Har aldrig sett något liknande, men jag har iof inte kört Bimmer sedan min boxer för 30år sedan...
 
Är det inte uppenbart att så mycket metallspån inte är normalt?
Vad ska man mer skriva?
2000 mil och servad 5 gånger = kan inte vara många mil senast senaste servicen. Ser det likadant ut vid varje oljebyte på en Bimmer, så är det inte undra på att grejjerna till slut rasar.

Har aldrig sett något liknande, men jag har iof inte kört Bimmer sedan min boxer för 30år sedan...

Om du läser vad Simpon frågar så kanske du kan ge råd på vad han skall göra i detta läge..riva motor eller byta olja en sväng till i motorn. Och jag säger INTE att det är normalt...bara att jag sett det på flera Bmw hojar.
 
ok nu är jag med.
Jag skulle kollat upp min maskinskadeförsäkring, och byta till en sådan blixtsnabbt om nuvarande inte har maskinskadeförsäkring!!

Jag skulle kontaktat säljaren och de BMW-serviceställen hojjen varit på. Vad vet de om hojjen...skötsel/gått på bana/tidigare fel mm.
Om en verkstad servat hojjen och sett dessa metallspån tidigare, har de informerat ägaren? Om inte, varför?
Om ägaren blev informerad, varför inte meddela Simpon vid köpet?
Dessa metallspån kanske finns på Bimmer-motorer ibland men något är uppenbart fel. Dvs hojjen hade ett dolt fel och därmed bör säljaren stå till svars.


Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.

- Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

- Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

- Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.

- See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-privatperson/#sthash.IM1LqnRM.dpuf
 
Och jag säger INTE att det är normalt...bara att jag sett det på flera Bmw hojar.
Med liknande motor eller flera olika modeller?
Vad har senare hänt med dessa motorer?
- samma sak vid varje oljebyte, eller mer spån eftersom...eller mindre...
- håller de?
 
ok nu är jag med.
Jag skulle kollat upp min maskinskadeförsäkring, och byta till en sådan blixtsnabbt om nuvarande inte har maskinskadeförsäkring!!

Jag skulle kontaktat säljaren och de BMW-serviceställen hojjen varit på. Vad vet de om hojjen...skötsel/gått på bana/tidigare fel mm.
Om en verkstad servat hojjen och sett dessa metallspån tidigare, har de informerat ägaren? Om inte, varför?
Om ägaren blev informerad, varför inte meddela Simpon vid köpet?
Dessa metallspån kanske finns på Bimmer-motorer ibland men något är uppenbart fel. Dvs hojjen hade ett dolt fel och därmed bör säljaren stå till svars.


Maskinförsäkring går max 5år eller 5000 mil, så maskinförsäkring är inget som kommer täcka skadan ?!?!
Hans mc är 2011 ----> mer än 5år.
 
- Jag troooor, utan att vara expert i ämnet :), att det har att göra med s1000rr:s ganska bristfälliga Kvickskifter på aktuell modell.

Jag har själv en sådan och den spelar en vissa spratt ibland; fördröjd bryttid och hamna mittemellan två växlar, falsk Nolla alltså.
Då man sparkar i en växel från falsk Nolla, så smäller det ganska bra i lådan.
Det du ser på din magnet är förmodligen flisor från tandkopplingar på drev. Luddet kan du skita i.

Ett långskott: skaffa raceväxlat mönster och var bestämd mot lådan, inga smekningar av växelpedalen.
Tror inte du behöver oroa dig, faktiskt, men fan vet. Om motor och växellåda funkar så kan du nog köra vidare.
 
- Jag troooor, utan att vara expert i ämnet :), att det har att göra med s1000rr:s ganska bristfälliga Kvickskifter på aktuell modell.

Jag har själv en sådan
Så kan det vara!
Hur ser din olja ut?

simpon, har din kvickskifter?

(sedan kan man anta att dessa partiklar virvlat runt i motorn o gjort annan skada, tyvärr)
 
Vet inte hur man citerar flera inlägg här så...

Pratade med Pelle på Bactor och han menade på att magneten brukar se ut som en "julgran". Detta pga av svaga drev i växellådan på årsm 10 och 11. Så länge det inte är några större metallbitar, typ en nock från en kugg, verkar det inte vara någon fara.

Jag känner absolut ingenting när jag växlar, inga missljud och har aldrig hamnat i mellanläge på växlar.

Har quickshifter men använder den sparsamt. Dock bara kört 30 mil i min ägo.

Har trygg hansa och inte kollat upp maskinförsäkring än.

Ska plocka ner oljetråget till helgen när jag får tid igen och se om det finns några större bitar i sumpen. Flusha motorn med ny olja igen och ytterligare ett nytt filter.
Ska nog inte dra på för stora växlar när det fortfarande går bra i lådan.

Fortsättning följer...
 
Vet inte hur man citerar flera inlägg här så...

Pratade med Pelle på Bactor och han menade på att magneten brukar se ut som en "julgran". Detta pga av svaga drev i växellådan på årsm 10 och 11. Så länge det inte är några större metallbitar, typ en nock från en kugg, verkar det inte vara någon fara.
ok, svaga drev. Sa han hur länge de normalt håller och vad som slutligen knäcker dom (quickshift tex)?
Håller tummarna det inte är någon fara.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top