BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Flankrooth

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Kungsängen
Hoj
BMW S1000RR, Yamaha R1, GASGAS EC300
Hej på er!

I veckan gick jag o blev bmw ägare för första gången, en s1000rr -11 kom jag hem med :banana,

Riktigt kul pryl måste jag säga! :näsblod

Jag undrar vad för motorolja man bör använda i den ? jag känner att jag vill göra lite tätare byten än vad serviceintervallen säger.

20150530_090049.jpg
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej på er!

I veckan gick jag o blev bmw ägare för första gången, en s1000rr -11 kom jag hem med :banana,

Riktigt kul pryl måste jag säga! :näsblod

Jag undrar vad för motorolja man bör använda i den ? jag känner att jag vill göra lite tätare byten än vad serviceintervallen säger.

View attachment 420343

OKQ8 eller? :D:D

Jävligt fin hoj! Grattis! Du kommer garanterat bli nöjd! Kör inte ihjäl dig nu! :tummenupp

5W40 olja skall du ha! BMW rekommenderar Castrol Power 1 Racing 5W 40 om jag inte misstar mig.
Personligen gillar jag bättre (Och har en kontakt) på Motul. Så jag kör med Motul 300V 5W40.

5W gör att oljan är tunnare även vid kallkörning.. Varmkörning är ju alltid viktigt. Men inte lika illa att köra kallt som med 15w t.e.x..

Glöm ej byta packningen på oljepluggen.. :tuttar
 

Flankrooth

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Kungsängen
Hoj
BMW S1000RR, Yamaha R1, GASGAS EC300
Yes OKQ8 stämmer.

Tack! ska bli skönt när tail tidyn o sliponet dyker upp så kommer den nog att se lite trevligare ut :tummenupp

Okej toppen, då slipper jag fundera mer på det, hur ofta brukar ni byta olja i era? har på tidigare hojar kört max 500mil på varje oljebyte bör jag byta oftare i denna ?
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag byter vår & höst. Har jag kört bana blir det en gång extra!
Du kan ju göra som mig annars ;) Tillverka en egen tailtidy med 2 skruv och ett borr... ;)

11150712_10153333403867915_1701232678497008785_n.jpg

Yes OKQ8 stämmer.

Tack! ska bli skönt när tail tidyn o sliponet dyker upp så kommer den nog att se lite trevligare ut :tummenupp

Okej toppen, då slipper jag fundera mer på det, hur ofta brukar ni byta olja i era? har på tidigare hojar kört max 500mil på varje oljebyte bör jag byta oftare i denna ?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Mappning hos RG Engineering i Falkenberg klar! :tummenupp

Men.... Har en fundering...

BMWn har ju 8 spridare. Fyra upptill och fyra nedtill... Vad jag läst, sett & hört så mappar man först och främst dom övre 4 spridarna med en PCV.

Men Rickard på RG kopplade Powercommandern på dom nedre fyra spridarna och mappade hojen efter det..
Jag försöker inte klaga eller liknande. Supernöjd med resultatet!! Hojen är t.o.m mer underbar än innan! ;)

Jag är bara lite förvånad över att olika tuners gör så olika?

Vi kopplar PC-V på nedre spridarna på samtliga S1000RR vi gjort
Sedan finns det boxar som man kopplar på alla 8
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tack då vet jag!
Finns det någon mening med att köpa en till PCV och koppla på även dom övre?

Nej, effekt kurvan blir alltid klockren om en duktig bänkare gör jobbet
Vi lämnar våra BMW med PC-V eller RapidBike till Andersson Turbo som gör ett klockrent jobb i bänken, spikrak effektkurva
Var dock noga med att blocka avgasreningen och bänka med ett gatdäck för bästa resultat.. i vilket fall vill mr turbo ha det så och då gör vi det! :yoparty
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Fått det förklarat för mig att bakdäcket blir tok varmt och spinner allt för mycket samt att det blir rätt mycket gummi att torka upp efteråt. Så med gatdäck menas ett hårt däck, t.ex. det Continental Sport Attack som jag tror kom med är för mjukt.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Fått det förklarat för mig att bakdäcket blir tok varmt och spinner allt för mycket samt att det blir rätt mycket gummi att torka upp efteråt. Så med gatdäck menas ett hårt däck, t.ex. det Continental Sport Attack som jag tror kom med är för mjukt.

- Men,....ett gatdäck tål väl inte höga temperaturer?
Dom smälter väl när de kommer upp 70-80 grader?

Det var originalsulan; Continental Sport Attack, som jag tänkte använda.
Men det är inte lämpligt då, alltså?
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
- Men,....ett gatdäck tål väl inte höga temperaturer?
Dom smälter väl när de kommer upp 70-80 grader?

Det var originalsulan; Continental Sport Attack, som jag tänkte använda.
Men det är inte lämpligt då, alltså?

Det är inte ett lämplig däck. Det gick dock för mig och använda Continental Sport Attack till en mappning men det var tydligen på gränsen, spinner för mycket efter ett tag och det blev till att moppa golv och tvätta hoj efteråt. Bästa är nog att försöka hitta ett annat hårdare däck.

Att komma med full tank är också ett bra tips :rolleyes:.
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Det är inte ett lämplig däck. Det gick dock för mig och använda Continental Sport Attack till en mappning men det var tydligen på gränsen, spinner för mycket efter ett tag och det blev till att moppa golv och tvätta hoj efteråt. Bästa är nog att försöka hitta ett annat hårdare däck.

Att komma med full tank är också ett bra tips :rolleyes:.

- Ska jag behöva annonsera på nätet efter ett stenhårt däck? :D
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Då var hojen reggad & klar :D

Blev positivt överraskad över försäkringspremien oxå 10473:- hel/hel via TH.
Billigare än en "märkesförsäkring" och jäkligt mycket lägre självrisk :banana
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Då var hojen reggad & klar :D

Blev positivt överraskad över försäkringspremien oxå 10473:- hel/hel via TH.
Billigare än en "märkesförsäkring" och jäkligt mycket lägre självrisk :banana
D va fan inte dåligt:tummenupp själv handlade jag en ny s1000r -15 istl för en RR , kommer kosta 7650kr hel/hel hos svedea :)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
D va fan inte dåligt:tummenupp själv handlade jag en ny s1000r -15 istl för en RR , kommer kosta 7650kr hel/hel hos svedea :)

Du kommer ångra dig! Den gör bara 265 km/t ^^ Nä, den går riktigt fint och har ett mellanregister som varje RR-ägare skulle drömma om att ha.

När får du den?
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Ja nu är det som så att den kära säljareren på företaget som ligger i Umeå, säger dock inte vilket ;) ljugit mig rätt upp i ansiktet å sa att den skickades i Tisdags, vilket visade sig vara bullshit. Kommer med massa bortförklaringar om att det brukarna vara vanligt att det blir massa strul på omlastningscentraler etc.... Menar va i helvette, hojen ska från Umeå till Sthlm, inte Botswana till Sthlm.Väntar på att han ska ringa upp mig, får se vad som händer....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top