BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Tänkte bara tipsa om att SM premiären i Road Racing går nu i helgen på Anderstorp Raceway. Så om nån är sugen på att se race, se till att masa er dit.

I Superbike klassen är det åtminstone 5 st BMW S1000RR anmälda, varav några mer eller mindre aktiva i denna tråd. I R1000 är det 2 stycken.

Anmälningslista

Screenshot_2015-04-25-21-25-07.jpg
 
Service 1400-1500 mil?
Har en 2012a som börjat förvana om att det är dags för service i maj här.
Undrar, nån som har koll på va som ska göras?
Mest oljor och filterbyten så kan man ju sköta det själv nu när garantin är slut. Nå meckigare så blir d Backor.
 
Service 1400-1500 mil?
Har en 2012a som börjat förvana om att det är dags för service i maj här.
Undrar, nån som har koll på va som ska göras?
Mest oljor och filterbyten så kan man ju sköta det själv nu när garantin är slut. Nå meckigare så blir d Backor.
Stora servicen med ventiljustering är väl först vid 3000. Annars är det mest det du snackar om med vätskebyten och filter. Vid 1000 tror jag att de kollade en del skruvar också men men...
 
Fick du någon klarhet i det här med recall på kamkjedjespännaren? Hade min -10 på service i vintras och frågade om det var några recall på dom men det skulle det inte vara sa dom.

Enda uppdateringen jag fått är att han säger att det är en recall på den delen, vet ej om det är årsmodell eller vissa produktionsserier. Det är nu bytt på min hoj men det verkar inte vara det utan istället är kopplingskorgen utsliten (efter 2700 mil!?) och det då skramlar till lite ibland.
 
Ok tack! Vilken verkstad var du på?
Är det en recall på den så är det ju lika bra att byta ut den innan något skit händer.. :)
 
Hej! Vill bara informera alla bmw s1000rr ägare att jag har lagt ut min Austin Racing slipon under säljes. Kolla in annonsen om ni vill att hojen ska få ett lyft och se lite mer race ut ;)

Passar tyvärr inte min hoj :(:huvet:huvet Annars hade jag köpt det direkt :tummenupp
 
Den har gått 100 mil gata och runt 10-12 bandagar, ej tävlad. Men fjädern var inte bytt i lådan så det är väl anledningen :(

Om den hade gått 2000 mil och du körde bana i högt tempo kanske jag kunnat förstå det lite bättre, men 100 mil - fabrikationsfel. Det ska inte hända. Tar för givet du får motorn lagad på garantin.
 
Helvets jävla skit!!!! Tror jag har pajat min motor..... :(:(

Igår bytte jag framdrev (-1 alltså 16 tandat) jag skruvade tillbaka hjulet, drevet och drevkåpan och ställde hojen pga regnet.

Idag tog jag den ut på en tur. Gissningsvis 10 mil...

När jag kommer hem ser jag att bakhjulet, svingen, stöveln, stödet är dränkta i olja... :huvet:(
Jag byter om och skruvar loss kåpor för att identifiera läckan.. Bellypan bort, Sidokåpa bort, Drevkåpa bort.
Det är olja överallt så det var/är svårt att se var läckan kommer ifrån..

Jag märker till min förvåning att bulten som håller framdrevet sitter helt löst. Jag kan skruva på den med fingrarna... Men drevet sitter fortfarande kvar på axeln.
Så jag tar bort kedjan och framdrevet....

Innanför det främre drevet så ser jag att det sitter som en tjock "bricka" den satt absolut inte där när jag monterade på drevet. Men efter lite pill ser jag att den åkt ut ifrån den delen som axeln går in i (i motorn alltså)

För med lite handkraft kan jag trycka in den här "ringen" igen.
Jag vet inte om det är här läckan kommer ifrån. Det kommer inte från motorkåpan som jag läste något om. Så mycket vet jag åtminstone!

Lång, upprörd & allmänt särskriven text. Det ber jag om ursäkt för! Men kan någon ge mig ett ljus i tunneln? Har någon en aning om vad det kan vara?

Jag körde rätt "hårt" eller åtminstone på höga varv om det kan spela någon roll? Snälla återkoppla till mig om ni har någon som helst aning.

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMid/B0007449.png?v=04282014

edit:

Delen brickan/ringen i mitten av nummer 4. Den som ser ut som en tumring. Den satt helt löst på axeln. Kan det orsaka läckage?

Edit 2:

Verkar vara någon kille som har haft ett liknande problem.

http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/75898-oil-leak-2.html


Edit 3:

Denna är det som dansade löst på axeln bakom framdrevet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14l0jdk&s=8#.VUUWFvntlBc
 
Last edited:
Lägg in en bild här på utgående axel så kan vi hjälpa dig bättre. Allt tyder dock på att du inte har skruvat åt framdrevet ordentligt och det i sin tur har gjort att packboxen som tätar utgående axel in mot motorn har pressats ut. Vet i ärlighetens namn inte hur du får in den igen men det finns det många här som kan hjälpa till med, om inte annat så fråga Bactor på måndag. Med lite tur är det bara själkänslan och lite oljespill som är skadan.

Men lägg upp en bild som sagt.

Helvets jävla skit!!!! Tror jag har pajat min motor..... :(:(

Igår bytte jag framdrev (-1 alltså 16 tandat) jag skruvade tillbaka hjulet, drevet och drevkåpan och ställde hojen pga regnet.

Idag tog jag den ut på en tur. Gissningsvis 10 mil...

När jag kommer hem ser jag att bakhjulet, svingen, stöveln, stödet är dränkta i olja... :huvet:(
Jag byter om och skruvar loss kåpor för att identifiera läckan.. Bellypan bort, Sidokåpa bort, Drevkåpa bort.
Det är olja överallt så det var/är svårt att se var läckan kommer ifrån..

Jag märker till min förvåning att bulten som håller framdrevet sitter helt löst. Jag kan skruva på den med fingrarna... Men drevet sitter fortfarande kvar på axeln.
Så jag tar bort kedjan och framdrevet....

Innanför det främre drevet så ser jag att det sitter som en tjock "bricka" den satt absolut inte där när jag monterade på drevet. Men efter lite pill ser jag att den åkt ut ifrån den delen som axeln går in i (i motorn alltså)

För med lite handkraft kan jag trycka in den här "ringen" igen.
Jag vet inte om det är här läckan kommer ifrån. Det kommer inte från motorkåpan som jag läste något om. Så mycket vet jag åtminstone!

Lång, upprörd & allmänt särskriven text. Det ber jag om ursäkt för! Men kan någon ge mig ett ljus i tunneln? Har någon en aning om vad det kan vara?

Jag körde rätt "hårt" eller åtminstone på höga varv om det kan spela någon roll? Snälla återkoppla till mig om ni har någon som helst aning.

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMid/B0007449.png?v=04282014

edit:

Delen brickan/ringen i mitten av nummer 4. Den som ser ut som en tumring. Den satt helt löst på axeln. Kan det orsaka läckage?

Edit 2:

Verkar vara någon kille som har haft ett liknande problem.

http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/75898-oil-leak-2.html


Edit 3:

Denna är det som dansade löst på axeln bakom framdrevet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14l0jdk&s=8#.VUUWFvntlBc
 
Screen Shot 2015-05-02 at 20.49.36.jpg

Ska se om jag kan ta fram lite mer info men det ser ut som du menar hylsan inne i packboxen. Vet inte om den är förbrukad/ förstörd för att den pressats ut. Bäst att du kollar med verkstadsfolk.

Edit: satte du på låsbrickan ordentligt?
 
View attachment 419138

Ska se om jag kan ta fram lite mer info men det ser ut som du menar hylsan inne i packboxen. Vet inte om den är förbrukad/ förstörd för att den pressats ut. Bäst att du kollar med verkstadsfolk.

Edit: satte du på låsbrickan ordentligt?

För att vara helt ärlig. Nej... :(
Jag hade inte rätt verktyg tillgängliga på plats och jag ville bara få det färdigt.
Så jag använde den färdiga nyckeln i storlek 32 eller 34 i verktygskittet och bände bara till brickan med en skruvmejsel..

Med facit i hand så är det absolut inget konstigt att muttern har lossnat.. Det är helt pga mitt slarv. Jag hoppas bara att det är så enkelt att en packning har gått. Och inte att jag har ett hål i motorn.

Det är del nummer 5 (FEM) på bilden du skickade som var lös.
Jag drog av den ifrån axeln och kollade på den innan jag tryckte tillbaka den in i packningen.
 
Last edited:
För att vara helt ärlig. Nej... :(
Jag hade inte rätt verktyg tillgängliga på plats och jag ville bara få det färdigt.
Så jag använde den färdiga nyckeln i storlek 32 eller 34 i verktygskittet och bände bara till brickan med en skruvmejsel..

Med facit i hand så är det absolut inget konstigt att muttern har lossnat.. Det är helt pga mitt slarv. Jag hoppas bara att det är så enkelt att en packning har gått. Och inte att jag har ett hål i motorn.

Det är del nummer 5 (FEM) på bilden du skickade som var lös.
Jag drog av den ifrån axeln och kollade på den innan jag tryckte tillbaka den in i packningen.

Ingen idé att vi håller på att gissa här i tråden, någon som kan får uttala sig och bäst är nog att ringa tex Mats på Bactor på måndag och prata med honom. Jag vet av erfarenhet att man kan öppna motorn upp och ned och byta delar i växellådan, så det går ju att lösa utan världskrig... (Även om det känns lite ångest laddat just, det förstår jag)

Vi håller tummarna!
 
Då var det fixat! :):):)

Bulten till utgående axel som drevet sitter på skall dras med 135 nm / 13,5 kg
Jag hade inte skruvat åt den alls så hårt. Och som ett resultat av det så rörde sig drevet fram och tillbaka på axeln..

P.g.a det så hade delen som håller o-ringen lossat ifrån sin plats. Och därför sprutade det olja.
 
Då var det fixat! :):):)

Bulten till utgående axel som drevet sitter på skall dras med 135 nm / 13,5 kg
Jag hade inte skruvat åt den alls så hårt. Och som ett resultat av det så rörde sig drevet fram och tillbaka på axeln..

P.g.a det så hade delen som håller o-ringen lossat ifrån sin plats. Och därför sprutade det olja.

Ingen skada mer än oljesprut och lite skäms? Bara att trycka ihop allt igen?
 
Ingen skada mer än oljesprut och lite skäms? Bara att trycka ihop allt igen?

Precis! Tog bort drevet och packningssatsen. Smorde in den ordentligt och tryckte tillbaka allt.
Rengjorde runt om men bräkleen och kikade efter läckage när jag varvade på lite olika växlar på depåstödet. Inte en droppe kom ut! :tummenupp

Beställt tid hos R&G Engineering i Falkenberg för bänkning/mappning nu :)
Vad kör du för luftfilter i din? BMK, K&N, Original?
 
Hej där.
Vilka motorskydd/kåpor/lock kan ni rekomendera som är bra och gör sin uppgift väl?
Utforskade hållfastigheten i orginalen men de höl inte så bra:gnissla
Woodcraft tech är snygg dock dyra och får beställas från usa samt att man får öppna upp motorn för att ersätta ena kåpan. GB racing? R&G ?
// Tomas
 
Crc Works , söker delen som sitter under cutsen dvs. som fäste till bakdelen .
 
Last edited:
Hej där.
Vilka motorskydd/kåpor/lock kan ni rekomendera som är bra och gör sin uppgift väl?
Utforskade hållfastigheten i orginalen men de höl inte så bra:gnissla
Woodcraft tech är snygg dock dyra och får beställas från usa samt att man får öppna upp motorn för att ersätta ena kåpan. GB racing? R&G ?
// Tomas

Jag kör med GB racing. De håller hög kvalité, och används av flera team. Men har också sett "kina-skydd" som gjort sitt jobb alldeles utmärkt.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top