BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Bra jobbat! Din redogörelse speglar min. Kylarbygeln har jag haft ett helvete att få tillbaka, de gånger jag haft lös den. Bara så du vet. Kan vara en ide att skaffa en lååång hylsnyckel förlängare. Finns billiga på Jula. ;-) kör hårt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Just hemkommen från "Andersson turbo" som bänkat hojen åt mig. Går runt och småflinar och e allmänt nöjd. Inte bara för en rak fin kurva utan åt upplevelsen att få vara där när en väldigt proffsig person tar sig an hojen med sådan inlevelse. Kan inte annat än att rekommendera alla som skall bänka hojen att åka dit.

När han sen berättar hur BMW:n är speciell på så sätt att den behöver mer bränsle än andra hojar och hur ride-by-wire på gasen kräver att man "lurar" upp hojen i gas för att få rätt resultat - så är man ännu mer nöjd av sitt val…
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Vad blev resultatet på kurvan, hk?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
182 hk på bakhjulet vilket tydligen är rätt normala siffror på S1000RR som bänkas med effektsystem, filter och pc5 eller motsvarande.

Sen är ju allt relativt. Hade jag haft en hårdare däck hade jag enligt Andersson kunnat "få ut" ytterligare 3 hk. Lättare fälgar, nysmord kedja osv ger väl ännu mer antar jag. Men bara på pappret...
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Då måste min vara bänkad med hårda däck, nysmord kedja, gigantiska fläktar o vara 10 mil från att skära för jag fick 192hk på bakhjulet.
Eller så hade jag bara en bra bänk ;)
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
På en bromsbänk i Finland klämde de ur 200.3 hk ur mitt skrälle. Men det är ju allmänt känt att de har sjukt hög densitet på luften där borta :fakta.
Sammanfattat kan man dra slutsatsen att man ska jämföra sin egen hoj, körd på samma bänk, före och efter man monterar avgassystem, PC eller vad helst man hittar på för att klämma ur mer effekt.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Är det någon som kör med HM Plus quickshifter här?
Jag ändrade växling från race till normalt växlingsläge på lådan. quicken var tidigare inställd på 50% känslighet, efter byte till normalt växelmönster var jag tvungen att dra upp den till 80% för att den skall växla. Märkte också nu att det var lätt att få i neutral efter ändringen...
Är det inte konstigt att jag behövt öka känsligheten med hela 30%??
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Är det någon som kör med HM Plus quickshifter här?
Jag ändrade växling från race till normalt växlingsläge på lådan. quicken var tidigare inställd på 50% känslighet, efter byte till normalt växelmönster var jag tvungen att dra upp den till 80% för att den skall växla. Märkte också nu att det var lätt att få i neutral efter ändringen...
Är det inte konstigt att jag behövt öka känsligheten med hela 30%??

Jag kör med den och raceväxlat. Har inte ändrat nånting på inställningarna på HM Plus modulen. Den växlar så fint så.
Lite konstigt är det. Vill minnas att de flesta kör på Default inställningen utan problem.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag kör med den och raceväxlat. Har inte ändrat nånting på inställningarna på HM Plus modulen. Den växlar så fint så.
Lite konstigt är det. Vill minnas att de flesta kör på Default inställningen utan problem.

Okey!
Det gick inte att få i växeln med default inställningen..jag får väl testa lite mer framåt våren som snart är här...:glömdet
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag vill vara 100% säker så jag ställer en dum fråga.
Visst håller PC5 sin mapp i minnet trots att jag tar ur batteriet inför vinterförvaringen?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Skulle det finnas något intresse här för en gaffelkrona med 28 mm offset? Om vi kör ett Open source projekt, någon CADar upp en övre samt nedre krona så kan jag fräsa ut de till självkostnads pris. Finns ex IMA, Attack Racing etc, de kostar alla ca 7000 kr inkl styraxel.

Vad tror ni? Hur många är intresserade? Klicka på GILLA detta inlägget så får vi svart på vitt!

1ffd0fd0.jpg218102.jpg

För en tid sedan fanns det nån på detta forumet som CADa upp dessa uber fina kronor, nåt liknande vore väl ok?

botTripplRender.jpg

Mvh
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Intressant ide! Men jag måste jag lyfta en fundering kring hållfastheten: -original ser ut som att vara ett (tryck)gjutet alu-stycke som sedan fräst, sågat osv.. Dvs mycket starkare än att bara fräsa ut nåt liknande från en tillräcklig fet "alu-balk". -vet inte heller vilka legeringar med bra hållfasthet det går att köpa, som "virke"? Man kan säkert kompensera allt med dimensioner (om det finns såpass grovt materia att få tag) men det ska helst inte väga dubbelt och se ut som DDR-engineering. För att vara lika stark som org.

Annan ide vad jag bollat: skulle man kunna fräsa hålen för king-pinnen i både befintliga stycken säg 5mm större, och sen tillverka/ha exentriska "tunnhylsor" av stål (eller mässing, eller liknande) för att flytta axeln - för att nå samma resultat? -iaf i den övre kronan finns det gått om material där uppe - och såpass lite större hål under muttern knappast påverkar kronans förmåga att "ta krafter"?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Intressant ide! Men jag måste jag lyfta en fundering kring hållfastheten: -original ser ut som att vara ett (tryck)gjutet alu-stycke som sedan fräst, sågat osv.. Dvs mycket starkare än att bara fräsa ut nåt liknande från en tillräcklig fet "alu-balk". -vet inte heller vilka legeringar med bra hållfasthet det går att köpa, som "virke"? Man kan säkert kompensera allt med dimensioner (om det finns såpass grovt materia att få tag) men det ska helst inte väga dubbelt och se ut som DDR-engineering. För att vara lika stark som org.

Annan ide vad jag bollat: skulle man kunna fräsa hålen för king-pinnen i både befintliga stycken säg 5mm större, och sen tillverka/ha exentriska "tunnhylsor" av stål (eller mässing, eller liknande) för att flytta axeln - för att nå samma resultat? -iaf i den övre kronan finns det gått om material där uppe - och såpass lite större hål under muttern knappast påverkar kronans förmåga att "ta krafter"?

Nej, nej och återigen NEJ! Orginal är billigt skit, tillverkat så billigt som det bara går i låg material kvalitet, dvs det är gjutet samt bearbetat i efterhand. Om jag fräser något så gör jag det i T5-7075 alu, dvs det som kallas för flygplans aluminium, detta materialet är mkt starkare än orginal. Jag siktar på att efterlikna IMA kronan (se mitt tidigare inlägg, den svarta kronan på bilden). Alla legeringar går att köpa, Orvar Supreme, Inconel, Titan grade 5, you name it! Men det är det inte frågan om, utan vi kör med vanlig men stark alu i detta fallet, dvs 7075. Om man CADar upp något så ser man väl hållfastheten på datorn eller hur? Jag har aldrig i mitt liv sett en eftermarknads krona gå sönder, om den nu har gjort det så måste det ha varit en sjuhelsikes krasch där massa annat gått sönder tidigare...

Visst vad det du som krascha på perkele vis på Karlskoga med Cashback?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vill absolut inte vara negativ
Men nedan är styrkronan från TGP
Klart det går att göra en! Men jag tror inte att det är att "bara" för att få till den bra ska den ha rätt styvhet / flex osv, precis som en ram eller sving tex
Eller jag ska inte säga att det ÄR så, för jag kan för lite om det, men jag TROR så


analyse_gabelbr.kompl_bmw_s10r_1.jpg
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vill absolut inte vara negativ
Men nedan är styrkronan från TGP
Klart det går att göra en! Men jag tror inte att det är att "bara" för att få till den bra ska den ha rätt styvhet / flex osv, precis som en ram eller sving tex
Eller jag ska inte säga att det ÄR så, för jag kan för lite om det, men jag TROR så


View attachment 413341

En gaffelkrona skall inte flexa, det gör framgaffeln. Gaffelkronan skall vara styv och så lätt som möjligt.
Bilden du visar redogör på ett tydligt sätt hur samt var belastningen fördelas, där det e rött e belastningen hög.
Om kronan skulle ha ett inbyggt flex skulle ingen våga fräsa ut sådana, för hur och vart skulle man få reda på hur mkt flex där skulle vara? Inga eftermarknads kronor hade då funnits....

PS. Jag vet att du inte menar det negativt, tog ej illa upp på något vis. Du får byta kopplingshub till STM på min hoj nästa år samt lite annat småfix:tummenupp

Mvh
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Någon som vet åtdragnings momentet på styrkronorna när man monterar allballs koniska styrlager
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
....

Om man CADar upp något så ser man väl hållfastheten på datorn eller hur? Jag har aldrig i mitt liv sett en eftermarknads krona gå sönder, om den nu har gjort det så måste det ha varit en sjuhelsikes krasch där massa annat gått sönder tidigare...

.....

CAD'ar gör man i en mjukvara, vissa cad-program har moduler för enkla beräkningar.

Men ska man kolla styrkan på mer allvar behöver man ett FEM-program som ger bra svar och där man inte behöver göra lika många antaganden utan kan sätta upp en analys med vilkor som liknar verkligheten väldigt bra. Man kan även få fram tillräcklig info för att få en bild av flex'en i biten. Med add-on program kan man även kolla flex'en i detalj från millisekund till millisekund.

Men man måste köra ganska många lastfall för att få hela bilden. Acc, broms, nedlägg-broms, nedlägg-acc osv osv för att kolla allt.....

Sen bör man veta lite om lasterna vid varje tillfälle också...

Om man ska göra det by the book alltså....

Även material-utmattning går att simulera. Eller verifiera med klassisk mekanisk provning till t ex failure på en eller flera ex från en serie.

Men den korta vägen är att definierar/anta ett worst care och lasterna i detta och dimensionera för detta. Då vet man att det troligen håller men inte är optimerat.

En annan välanvänd metod är en sticka-fingret-vädermetod, "ta-te-så-det-håller-å-sen-lite-till-för-å-va-säker".

Alla metoder funkar men allt beror på resultatet man är ute efter....&#55357;&#56860;
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top