BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Nej, precis. Som man (knappt) ser i början av video 3 så är motortempen innan jag börjar varva den +70C.

Och ja, den låter likadant efter en vända.

Var på Probike i Sollentuna i morse och de erbjöd sig vänligt att lyssna på den. De kunde ganska snabbt konstatera att den endast går på 3 cylindrar.

Det stämmer överens med de symptom jag upplevt. Ljudet (låter mer som en v-twin än en il4), ökade vibrationer samt att jag upplevt den svagare/tröttare.

Har nu lämnat in den på det ursprungliga stället.

Har någon "fingrat" på den?
Låter som el-fel, tex att man satt kontakten på luftburken till en spridare och vice versa
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Ingen annan än firman som gjorde 1000-mila servicen och ventilbytet.

Eller missförstod jag din fråga?

Ah, då är det snudd på att jag vågar lova dig att det är det som är problemet eftersom man behöver ta bort luftburken när man ska kolla ventilerna
På övre spridarraden så finns det 5 st identiska kabelstycken, 4 till spridarna och 1 till luftburken, skiftar man så att man får luftburks kontakten på en spridare så får man precis problemet som du har på din hoj, den går dåligt och på 3 burkar
Problemet kan vara lite svårt att felsöka om man inte stött på det tidigare eftersom diagnosen inte visar några felkoder
Hade jag haft hojen här så är det de absolut första jag hade kollat upp eftersom det tar 5 minuter, annars är risken att man lägger många härliga timmar på felsökning (har hjälpt en kund med detta tidigare, dom hade lagt ner mycket tid på att felsöka....)

//Bactor Fjärrsupport ;)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Ah, då är det snudd på att jag vågar lova dig att det är det som är problemet eftersom man behöver ta bort luftburken när man ska kolla ventilerna
På övre spridarraden så finns det 5 st identiska kabelstycken, 4 till spridarna och 1 till luftburken, skiftar man så att man får luftburks kontakten på en spridare så får man precis problemet som du har på din hoj, den går dåligt och på 3 burkar
Problemet kan vara lite svårt att felsöka om man inte stött på det tidigare eftersom diagnosen inte visar några felkoder
Hade jag haft hojen här så är det de absolut första jag hade kollat upp eftersom det tar 5 minuter, annars är risken att man lägger många härliga timmar på felsökning (har hjälpt en kund med detta tidigare, dom hade lagt ner mycket tid på att felsöka....)

//Bactor Fjärrsupport ;)

Ok, inte alls omöjligt. Men skulle det förklara det oregelbundna ventilsmattrandet som man kan höra i verkligheten men kanske inte på videon? En teori som mecken på Probike la fram var att man hade glömt alternativt monterat ett ventilknaster fel.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Ah, då är det snudd på att jag vågar lova dig att det är det som är problemet eftersom man behöver ta bort luftburken när man ska kolla ventilerna
På övre spridarraden så finns det 5 st identiska kabelstycken, 4 till spridarna och 1 till luftburken, skiftar man så att man får luftburks kontakten på en spridare så får man precis problemet som du har på din hoj, den går dåligt och på 3 burkar
Problemet kan vara lite svårt att felsöka om man inte stött på det tidigare eftersom diagnosen inte visar några felkoder
Hade jag haft hojen här så är det de absolut första jag hade kollat upp eftersom det tar 5 minuter, annars är risken att man lägger många härliga timmar på felsökning (har hjälpt en kund med detta tidigare, dom hade lagt ner mycket tid på att felsöka....)

//Bactor Fjärrsupport ;)

Om du har det felkopplat som Mats säger så lyser din motorlampa, gör den det? Jag vet eftersom jag koppla själv fel på dessa kontakter nyligen...
Kontakten som går upp till luftburken har en vit snodd kring sig, de 4 andra som går till spridarna har det ej.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Om du har det felkopplat som Mats säger så lyser din motorlampa, gör den det? Jag vet eftersom jag koppla själv fel på dessa kontakter nyligen...
Kontakten som går upp till luftburken har en vit snodd kring sig, de 4 andra som går till spridarna har det ej.

Den lös inte. Huruvida det fanns felkoder vet jag ej. :rolleyes:

Nyfiken fråga: Är inte ordningen på de fyra kontakterna ohyggligt viktig? Hur skiljer man dem åt ifall de inte är markerade eller "nycklade"? Eller är ECUn så pass intelligent att den kan känna av vilken anslutning som sitter på vilken spridare? :va
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Nej motorlampan lyser inte alltid när man kopplat dom fel
Det är lite så med BMWs elektronik att den kan bete sig lite olika från gång till gång när man gjort ett fel

Jag tror inte att det orsakar ventilsmatter dock.... vad det kan bero på lämnar jag osagt, jag är inte så duktig på själva motorn utan det är min kollegas bord

Kontakterna till spridarna ska sitta i rätt ordning, det är däremot ganska enkelt att lista ut för kabelstammen kommer upp på vänster sida av luftburken (om man sitter på hojen sett) och den med kortast sladd blir C1, sedan C2 osv, kopplar man tex C2 kontakt på C3 så brukar C3 kontakten bli väldigt tight, men visst det går säkert
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tänker riva av originalsystemet och montera ett grenrör med linkpipe och sätta dit min korta acraburk som jag har haft tidigare. Har även en pc-5 och ett nytt filter som skall dit. Tänkte kolla med er som gjort det tidigare hur jag skall:
- lättast komma åt. Antar att jag måste lätta på kylare och oljekylare?
- göra med kablaget till ventilen bakom katalysatorn?
- Koppla in pc5:an och lägga in en standardmapp för raka rör med kort burk (Ska bänkas sen men börjar så här)
- Någon bra Youtubefilm som visar allt?
- Andra tips?

Mvh Peter
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
tl;dr De säger för lite soppa, jag tror luft i systemet.

Idag fick jag så samtalet från verkstaden:

Anledningen till att den gick dåligt var att det var för dåligt med bensin i tanken.
Det räckte med att fylla tanken och "ta en sväng" så gick hojen bra igen sa de.

Det kan mycket väl stämma och hade kunnat vara pinsamt, men det tycker jag inte att det är.

Varför?

När jag lämnade in hojen för servicen och ventilbytet hade den enligt mätaren ca halv tank. Den har aldrig visat fel och jag har aldrig fått soppatorsk. Jag kör den i stort sett alltid tills lampan tänds och tankar alltid fullt.

Efter att jag hämtade ut hojen konstaterade jag ju på en gång att den gick som en påse nötter. Från det att jag hämtade ut den till att jag lämnade in den körde jag ca 50km.

Under hela den tiden lös aldrig tanklampan. Det har jag dessutom vittne på iom att jag var hos Probike Sollentuna där de kikade på hojen. Vid den tidpunkten hade jag kört ca 30 av de 50km.

Lampan lös inte heller när jag lämnade in den igen. Men lös tydligen när de slog igång hojen.

När lampan tänds brukar jag ha en "range" på ca 60km. Jag har varit nere under 20km vid andra tillfällen och hojen har inte gått som en påse nötter då.

Därför tycker jag att det låter högst osannolikt att jag när jag hämtat ut hojen haft så pass lite soppa i tanken att hojen går som skit i 50km. Med så lite soppa kvar borde jag inte hunnit mer än runt hörnet innan jag fått soppatorsk.

Jag tror snarare att det kommit in luft i systemet i samband med att de plockat ner hojen i delar inför ventilbytet.

Vad tror ni?

Något jag glömde nämna i mitt första inlägg var att vi även konstaterade ett oljeläckage på höger sida när jag var hos Probike.

Det visar sig att toppen hade spruckit, troligtvis pga gjutporer.

Så nu är det bara att vänta. :rolleyes:
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Trodde bara det var jag som varit lite frånvarande i denna tråd - var är ni någonstans?! Ser ni inte att jag behöver lite tips?! :)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Läste nyligen att TAS teamet ska köra BMW på nästa NW200, OM TT mfl. Kanske blir vinst för Guy på IOM tillslut då :)
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Peter Pan. Som du skriver. Lätta på kylarna. Låt servon under sätet vara, men koppla lös vajrarna till butterflyventilen där. Pc5 vet jag inte mycket om. Men bazzaz hade mappar att ladda hem som liknade den jag behövde, och som jag använde innan bänkning. Kanske finns det liknande hos PC?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Peter Pan. Som du skriver. Lätta på kylarna. Låt servon under sätet vara, men koppla lös vajrarna till butterflyventilen där. Pc5 vet jag inte mycket om. Men bazzaz hade mappar att ladda hem som liknade den jag behövde, och som jag använde innan bänkning. Kanske finns det liknande hos PC?

Hej på dig, kul att se dig i etern! :)

Tack för tipsen. Jag fick tag på en film från Power comander som visade hela installationen vilket fungerade bra. Tog bort tank och monterade PC5 och nytt luftfilter. Enkelt om man tog det metodiskt. Svårast var att få tillbaka tanken, sjukt tight när det skall in ner i ramen igen...

Systemet är lättmeckat tills man kommer till muttrarna som håller grenrören mot cylindrarna. Tills jag kom på att 10:ans ringnyckel med "roterande innerdel" funkade på muttrarna (som annars ser ut som torxsmuttrar). Fick loss alla muttrar lätt utom 2:ans högra mutter (framifrån sett). Men det gick. Så långt har jag kommit hittills, nu skall jag montera loss kylar-"bygeln" och sedan bör det vara loss.

Har bokat tid för mappning på måndag. :)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top