BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Någon som vet ett ungefärligt pris på en 3000 mila service på s1000rr
 
Har fått problem med vit rök som jag tror kommer någonstans ovanför grenrören/motorn. De sker vid starter imellanåt, när den står på tomgång. Det är svårt att lokalisera det eftersom det bara varar i typ ca 30 sek.
Någon som vet vad det kan vara? Hojen går annars bra.

Mycket tacksam för svar:)
Byt till Kawaski :7peta
 
Ska beställa Pc5 till hojen då jag bytt avgassystem , tips hur ni gått tillväga med o mappa ? Hört att vissa tar ca 5000 för det ? Gixxern jag hade kosta det 300kr bara så ska det behöva va så krångligt o dyrt på en S1000RR eller kan lite datatekniska göra det själv o ladda ner en mapp ?
:banana
 
Ska beställa Pc5 till hojen då jag bytt avgassystem , tips hur ni gått tillväga med o mappa ? Hört att vissa tar ca 5000 för det ? Gixxern jag hade kosta det 300kr bara så ska det behöva va så krångligt o dyrt på en S1000RR eller kan lite datatekniska göra det själv o ladda ner en mapp ?
:banana

Hej

Jag köpte min pc5 på ebay för 2800kr och montera och installera själv. Det var väldigt enkelt. Du klarar det själv. Det finns bra med hjälp på youtube. Det funkade för mig. Jag använde mapp från dynojet hemsida.
 
Ska beställa Pc5 till hojen då jag bytt avgassystem , tips hur ni gått tillväga med o mappa ? Hört att vissa tar ca 5000 för det ? Gixxern jag hade kosta det 300kr bara så ska det behöva va så krångligt o dyrt på en S1000RR eller kan lite datatekniska göra det själv o ladda ner en mapp ?
:banana
Det funkar utmärkt att ladda ner en mapp, men det absolut bästa är att bänka och mappa cykeln då alla är unika. Vet att det ska finnas folk som gör det för en billigare peng. Vad har du bytt till för system?
 
Tjena är ute efter lite info angående fjädring kollat lite här på forumet men inte hittat något .
Vad ska man göra med fjädringen för att den skall fungera på bana?
Kanske lämna in till Bactor så får dom fixa den :)
Är intresserad av vad det finns för alternativ och priser är givetvis intressanta.
Vad har ni gjort och vad har ni för erfarenhet ?
Har en -10a som skall fixas till under vintern.
 
Det funkar utmärkt att ladda ner en mapp, men det absolut bästa är att bänka och mappa cykeln då alla är unika. Vet att det ska finnas folk som gör det för en billigare peng. Vad har du bytt till för system?


Tackar för tipsen ! Har för tillfället ett ersättningsrör och ett M4 Slipon som gör att den blir lite blöddrig men ska snart slänga på ett helsystem Akra som jag köper av polaren då han ska byta .. En bekant har det avgassystemet och sa att jag kunde ta hans mapp , funkar det så enkelt ?:yoparty
 
Tjena är ute efter lite info angående fjädring kollat lite här på forumet men inte hittat något .
Vad ska man göra med fjädringen för att den skall fungera på bana?
Kanske lämna in till Bactor så får dom fixa den :)
Är intresserad av vad det finns för alternativ och priser är givetvis intressanta.
Vad har ni gjort och vad har ni för erfarenhet ?
Har en -10a som skall fixas till under vintern.

Detta är vad jag körde med (förarvikt 80 kg);

Framgaffel fjäderförsp 2 streck synliga, upstick 4 streck på övre kronan
Retur 10 där uppe, komp 8 där nere

Bak uppe 8, 10 på stora pilen
nere 6
Fjäderförsp: 5 synliga gängor

Hade en som tävlar aktivt som hjälpte mig med denna setupen. Har rekat den till många, ingen som klagat, utan endast positiva åsikter. Fjädrings inställn är dock något högst subjektivt...
 
Tackar för tipsen ! Har för tillfället ett ersättningsrör och ett M4 Slipon som gör att den blir lite blöddrig men ska snart slänga på ett helsystem Akra som jag köper av polaren då han ska byta .. En bekant har det avgassystemet och sa att jag kunde ta hans mapp , funkar det så enkelt ?:yoparty

PC5 är skit! Lägg inte pengar på sånt! Jag har Acra helsystem, hojen funkar alldeles utmärkt utan den och ger faktiskt mer effekt än med PC5. Jag tog mig tid i vintras och bänkade min hoj under 2 hela dagar, vi testa allt! Org ECU, Race ECU, andra luft filter, PC5 allt som du kan tänka dig, ORG ECU och org luftfilter ger mest effekt.
 
PC5 är skit! Lägg inte pengar på sånt! Jag har Acra helsystem, hojen funkar alldeles utmärkt utan den och ger faktiskt mer effekt än med PC5. Jag tog mig tid i vintras och bänkade min hoj under 2 hela dagar, vi testa allt! Org ECU, Race ECU, andra luft filter, PC5 allt som du kan tänka dig, ORG ECU och org luftfilter ger mest effekt.


Då måste du haft en väldans tur med hojen om den lyckades gå så bra och rent utan o mappa ? Tror du är den första jag hört talas om som inte satt i en PC när man har ett helsystem :glömdet
 
Hur långt räcker den inställningen tro?
Har skruvat allt i botten ändå är den för mjuk.
 
Då måste du haft en väldans tur med hojen om den lyckades gå så bra och rent utan o mappa ? Tror du är den första jag hört talas om som inte satt i en PC när man har ett helsystem :glömdet

Nej det handlar inte om tur! Jag är av denna uppfattningen, min BMW verkstad samt många IDM team. Powercommander är ofta en felkälla när det börjar strula. Sedan så har S1kr en adaptiv ECU som efter ett tag gör att man är tillbaks till org inställningar, vad har du då för nytta av PC5??

Den är kraftigt överskattad, men tro inte på mig, varsågod gör samma dyrköpta misstag som jag och många andra, skriv sedan hur det gick för dig...
 
Skall rengöra och smörja upp kedjan på hojen.
Jag läste att det rekomenderas att kedjan skall vara varm innan man börjar.

Vad blir konsekvenserna om jag rengör/smörjer kedjan när den inte är varm?

Borde väl inte vara några problem?
 
Last edited:
Skall rengöra och smörja upp kedjan på hojen.
Jag läste att det rekomenderas att kedjan skall vara varm innan man börjar.

Vad blir konsekvenserna om jag rengör/smörjer kedjan när den inte är varm?

Rengöring av varm kedja kan jag inte tänka mig spelar någon större roll, eventuellt släpper skiten lite lättare men inget jag reagerat på.

Smörjning av kedja är bättre när den är varm för antingen är smörjningen av aerosol-variant (sprayburk) som då sprutar ut smörjmedlet och lösningsmedel. Lösningsmedlet dunstar och smörjmedlet sitter kvar. Andra varianten är mer som fett som man smörjer på och om kedjan är varm så smälter denna in bättre under rullarna och runt o-ringarna. Typ så.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top