BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ska boka registreringsbesiktning för min hoj och de säger att jag måste veta vad tillverkaren uppger för totalvikt. Kan någon vänlig själ med en 2010/2011 kolla om totalvikten är 405kg som det är på 2012 och framåt?

Finns det någonstans man kan hitta svenska priser på BMW HP-grejer? Det där bromsgreppet med justering på kopplingshandtaget och matchande kopplingsgrepp ser porrigt ut :)
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tintin: http://shop.attackperformance.com/C...BMW:S1000R+2009+-:Foot+Controls:Complete+Kits

Jag är sugen på samma pinnar, har inte hittat någon svensk återförsäljare så jag antar det blir köp direkt från AP (när jag fått ihop min kraschade Suzuki...)

Herr Doktor: Totalvikt på min 10:a 405 kg.

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html, hittar ingen direktlänk, du får klicka dig fram via utrustning och ladda ner bmws hp-parts katalog.

Edit: Lyckades jag få in tillbehörslistan måntro? Edit 2: ooyeah Im a badass hacker!
View attachment Tillbehorsprislista_2013_SVSE.pdf
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tintin: http://shop.attackperformance.com/C...BMW:S1000R+2009+-:Foot+Controls:Complete+Kits

Jag är sugen på samma pinnar, har inte hittat någon svensk återförsäljare så jag antar det blir köp direkt från AP (när jag fått ihop min kraschade Suzuki...)

Herr Doktor: Totalvikt på min 10:a 405 kg.

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html, hittar ingen direktlänk, du får klicka dig fram via utrustning och ladda ner bmws hp-parts katalog.

Mille grazie! :Bugar

Hehe, 2700 spänn för bromsgreppet och 2000 för kopplingsgreppet. Du skämta mig aprilio, BMW! :dummer Då får Alphagreppen sitta kvar.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Mille grazie! :Bugar

Hehe, 2700 spänn för bromsgreppet och 2000 för kopplingsgreppet. Du skämta mig aprilio, BMW! :dummer Då får Alphagreppen sitta kvar.

Haha! Jag var lite sugen på bmws egna "reversed shift" lösning...tills jag såg priset. Tror ja satsar på ett helt sett med eftermarknadspinnar för dom pengarna-isch.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Det känns som att det är påfyllnings hålet du beskriver :)
Sitter den mitt på, högt upp på expansionskärlet?
Vi har servat Massor av S1000RR och aldrig sett att den har lossnat, spontant känns det som att någon har glömt att sätta dit den till att börja med



-När jag hade av kåpan för ett par månader sedan fann jag att min plugg hängde bredvid oxå.
Misstänker servicen i höstas men de har väl ingen anledning att pilla bort pluggen vid ett-års-service, på en -11 som gått 500 mil. :confused:

Verkar troligt att det är påfyllningen. Kan tycka att den borde sitta fast bättre, men men...
Det intressanta är att även min precis varit på service. Ingår påfyllning av kylvätskan på en årsservice? I så fall verkar det troligt att verkstaden slarvat. Ska höra med dem.

Hur som haver så hade jag inget läckage på den efterföljande bandagen :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Haha! Jag var lite sugen på bmws egna "reversed shift" lösning...tills jag såg priset. Tror ja satsar på ett helt sett med eftermarknadspinnar för dom pengarna-isch.

Det är ju synd att de bemödar sig med att ta fram riktigt fina tillbehör och sedan sätter hålihuvudetpriser på de. Jag köper gärna originalgrejer eftersom jag är lat men till de där priserna får det vara. Då blir det bara rejskutsen jag just beställt från Bactor :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det är ju synd att de bemödar sig med att ta fram riktigt fina tillbehör och sedan sätter hålihuvudetpriser på de. Jag köper gärna originalgrejer eftersom jag är lat men till de där priserna får det vara. Då blir det bara rejskutsen jag just beställt från Bactor :)

Har du kikat på Bactors Evo-grepp förresten? Jag slog till på Evo 3an till sukkan (bromsgrepp), två balla rattar man kan skruva på å massa roliga färger å grejer! Känns ordentliga och gick inte av vid en lowsider. Såg nu att dom fanns till Bumsen också, nästan så jag är lite sugen...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har du kikat på Bactors Evo-grepp förresten? Jag slog till på Evo 3an till sukkan (bromsgrepp), två balla rattar man kan skruva på å massa roliga färger å grejer! Känns ordentliga och gick inte av vid en lowsider. Såg nu att dom fanns till Bumsen också, nästan så jag är lite sugen...

Jag har som sagt redan Alphas vikbara så jag har egentligen ingen anledning att byta men tyckte de där med ratt på kopplingshalvan såg rejsigt och coolt ut :) Dock inte 2700-coolt...
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Är det någon som vet om man klarar sig på 110 länk på kedjan eller måste man ha 120? funderar på att byta till 520, blir det märkbar skillnad eller är det bara en skröna??
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Är det någon som vet om man klarar sig på 110 länk på kedjan eller måste man ha 120? funderar på att byta till 520, blir det märkbar skillnad eller är det bara en skröna??

120 är ett måste, tror jag kör med 118 eller 116 just nu med 16/44 drev och ca 589mm längd.
Rekommenderar DID ERV3 kedjan!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Köpte mig en 2010'a i tisdags. Fanns i Boden men fick den nerkörd på släp :) Austin Racing pipa, PCV, mappad, Ilmberger carbon bellypan, och en hel del annat smått och gott.

20140525_143211-1.jpg
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Är det någon som vet om man klarar sig på 110 länk på kedjan eller måste man ha 120? funderar på att byta till 520, blir det märkbar skillnad eller är det bara en skröna??
Den av BMW;s utvecklings ingenjörer som var med på BMW-dagarna med Cashback hävdade ju att det gav 4 hk i skillnad mellan 525 och 520 kedja. Sen om du märker det eller inte är väl en annan fråga.
Men 4 bakhjulshästar för kostnaden av ett drivpaket. Det är bara att slå till.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den av BMW;s utvecklings ingenjörer som var med på BMW-dagarna med Cashback hävdade ju att det gav 4 hk i skillnad mellan 525 och 520 kedja. Sen om du märker det eller inte är väl en annan fråga.
Men 4 bakhjulshästar för kostnaden av ett drivpaket. Det är bara att slå till.

Dessutom borde det väl vara 4hk över hela registret eftersom det kommer från lättare rullmotstånd?
 

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Tänkte höra med er vilket bränsle oktan ni kör med? Såg i boken att det stod 95-Oktan till hojen. Spikkänsligt?
Eller man skall hålla sig till 98-Oktan eller eventuellt V-Power? Jag menar om man märker någon skillnad för dem extra slantarna.. Frågan riktar sig till en helt original/standard S1000RR :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Med min gixxer upplevde jag aldrig skillnad mellan 95 och 98 men tankade ändå 98 på bandagarna bara för att :D
Första två tankarna i Beemern blev 98 och tredje 95 och då inbillade jag mig att den var tröttare. Kan också berott på att käringen satt bakpå eller att jag var bakis :D:rolleyes::glömdet

Mitt styre vibrerar så att händerna (ffa höger) somnar. Nån mer med syndromet?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Med min gixxer upplevde jag aldrig skillnad mellan 95 och 98 men tankade ändå 98 på bandagarna bara för att :D
Första två tankarna i Beemern blev 98 och tredje 95 och då inbillade jag mig att den var tröttare. Kan också berott på att käringen satt bakpå eller att jag var bakis :D:rolleyes::glömdet

Mitt styre vibrerar så att händerna (ffa höger) somnar. Nån mer med syndromet?

-Jag har experimenterat med 95 å 98 med gammal bil, 70-talare.
Vad jag fann var att, med 98 så kunde jag höja tändningen vilket ledde till lägre bensinförbrukning, liite bättre
spänst i motorn dvs den kändes rappare och att det tog längre tid för motorn att bli varm. Några hästkrafter
kände jag inte av, kanske några stycken men inget dramatiskt, långt därifrån.

MEN, frågan är intressant: har våra bmw:ar adaptiv tändning, dvs; kör man på 98, höjs tändningen då?....ända tills det knackar? Det kanske ligger några hästar å lurar i tändboxen. :kär

Beträffande sovande händer så spelar det ingen roll vad jag håller i, alla gashandtag får min näve att somna. ;)
Som tur är så är ett banpass oftast begränsat till 20 minuter.:tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tänkte höra med er vilket bränsle oktan ni kör med? Såg i boken att det stod 95-Oktan till hojen. Spikkänsligt?
Eller man skall hålla sig till 98-Oktan eller eventuellt V-Power? Jag menar om man märker någon skillnad för dem extra slantarna.. Frågan riktar sig till en helt original/standard S1000RR :)

Enligt manualen 95 RON (Road Octan Number) räcker, vilket innebär att den kvalitetssäkrade soppan som säljs i Sverige uppfyller tillverkarens krav. Jag tror att du inte kan *märka* nån skillnad in ljudet eller prestanda i din std-hoj.
MEN: Idag blandar man väl redan över 5% etanol i 95'an, och inriktningen är att öka uppemot 10%. Etanol är inte alls lika bra än bensin, förbrukningen ökar (pga lägre energi-innehåll), oktantalet är i etanol är lägre (även om i totalen ska det fortfarande vara 95); etanol bidrar korrosion, "föråldrar"/äter upp vissa gummisorter, med mera. -98n har garanterad högre oktantal med idag är det inte heller helt etanolfritt, tyvärr, så mycket som jag vet. (T.om så att halten är också på väg mot "smärtgränsen" 5% vilket inte är glädjande - helst skulle man vilja ha högoktansoppa med lite bly i sig för att spara motorn och ventilsätena så mycket som det går :)

Om du "turistkör" "touringkör" på vägarna typ 1000-mil per säsong kan du väl spara nåt med att välja 95 Okt. Notera några procentenheter högre förbrukning av 95; äter faktiskt en bra andel av prisskillnaden.. (mät förbrukningen noga så kan du räkna vad nettovinsten blir; ca 500,- per 1000mils-säsong då, så där storleksordningmässigt?)

Men om du hårdkör på banan, även om med helt original/std S1000RR, skulle jag tycka att det är en bra försäkring att välja 98 eller V-Power: Man inte riktigt hör med öran om motorn "findetonerar" eller ej; iaf inte jag kan avgöra när det råa ljudet vid acc har blivit "för rått". -Och vet ej hurpass fin är S1000RR's "knock sensor" dvs kan den märka och justera bort allt skadlig/slitande detonation (med att primärt försena tändningen).

Låt oss säga man bränner 20 l soppa under en bandag. En bra 98-bensin kostar kanske 1 SEK per liter mera än en billig 95 med 7-8% etanol i sig. -Kanske inte värt för 20 spänn att ta några som helst onödiga risker för en dyr motorskada eller extra slitage? I sammanhanget med totalkostnaden för en bandag..

-Det säkert finns bättre märkesexperter här på forumet samt som riktiga raceförare, som kan kommentera; förhoppningsvis bekräfta vad jag skrivit och försökt säga.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Aldrig hört talas om en hoj med knacksensor på det sättet som många bilar har och därmed får fördel av högre oktantal. Att BMW dessutom säger 95 oktan vore ju märkligt om 98 gav mer effekt. Inte för att man ska underskatta placebo men jag tänker då inte betala för dyrare soppa än vad hojen kan använda...

@ESE: Tror du BMW skulle rekommendera 95 oktanig om deras ingenjörer misstänkte minsta problem med det över 98?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag tror BMW monterade knacksensor för att säkerställa att hojen inte spikar sönder på dom marknaderna där bränslekvaliteten är sämre än 95. Jag tvivlar på att hojens ursprungliga styrsystem har kapacitet att tidigarelägga tändningen för mer effekt om man kör på högre än 95 oktan, snarare antagligen bara tvärt om dvs backa av vid spikningar. Om man däremot får maskineriet mappat och inställt med aggressivare tändning skulle jag definitivt enbart köra 98.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top