BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Snabb fråga ska beställa bromsbelägg fram kan man köra med cl värsting c59 på gatan eller blir det bara bajs?

Undvik belägg som behöver värmas upp för att betta om du kör gata. Inge kul en sval morgon när rådjuret kliver fram...
Vet inte exakt hur c59 funkar, man brukar skilja på karbon o dubbel sinter belägg men här ska kanske Backman eller någon annan kunnig hoppa in.
 
När man är på Mantorp och gör såhär med banhojen hälften in i 2:a passet:

10292138_10152411889777415_2521099084547909182_n.jpg

Då får man helt enkelt ta till reservhojen för att kunna köra resten av helgen!

10341862_10152411890072415_5463279572485667614_n.jpg

Dessutom körde jag snabbare med BMW:n...som jag sitter och mys-åker med för att inte krascha... Har jag gjort bort mig? Kanske skulle bygga banhoj av BMW:n istället :yoparty
 
En fråga angående Shiftlighten.
Har ställt in den att den skall varna mellan 12.000-12.500 rpm när jag kör.
Varför blinkar den till redan vid 6-7.000 rpm när man står stilla och varvar? Allt är ju sparat i menyn som det står i manualen.

mvh
/daniel
 
Last edited:
Dax för service. Nån som känner till nån auktoriserad BMW verkstad i närheten av Halland?
 
En till fråga angående Shiftlighten.
Har ställt in den att den skall varna mellan 12.000-12.500 rpm när jag kör.
Varför blinkar den till redan vid 6-7.000 rpm när man står stilla och varvar? Allt är ju sparat i menyn som det står i manualen.

mvh
/daniel

Det du sett är "Launch control", står om den i manualen också. Ett varvtal som BMW tycker är optimalt för start och du slipper då titta ner på instrumenteringen utan vet att du har rätt varvtal när den lyser.
 
Hej på er!
Har nyss skaffat mig en -11a. Första turerna är helt klart positiva. Kommer att bli bra detta. Har tidigare kört gixxer men var sugen på tysken. Ångrar inget ännu! Har bokat in ett par dagar på G-åsen i slutet på veckan och har stora förhoppningar:banana

Tänkte jag skulle gå in här å säga hej eftersom jag hört gått om denna tråd.
 
Hej på er!
Har nyss skaffat mig en -11a. Första turerna är helt klart positiva. Kommer att bli bra detta. Har tidigare kört gixxer men var sugen på tysken. Ångrar inget ännu! Har bokat in ett par dagar på G-åsen i slutet på veckan och har stora förhoppningar:banana

Tänkte jag skulle gå in här å säga hej eftersom jag hört gått om denna tråd.

Grattis till en kanonhoj och välkommen till tråden! Om du vill kör bana får du absolut inte missa våra egna dagar bara för s1000-förare den 4-5 augusti på Gelleråsen! Kolla in Cashbacks bandagar här på SH eller maila intresseanmälan till mig på peterpan@live.se.

Till er andra så har jag fått lite mail om dessa dagar som jag inte hunnit svara på, har varit lite upptagen några dagar men jag tar itu med dem nu! :-)
 
Tänkte bara berätta att jag provat släppa på gasvajern som jag faktiskt haft så pass spänd jag kan för att precis slippa glapp. Det gjorde ingen märkvärd skillnad tyvärr... utan det är fortfarande så att när jag gasar till så ligger den rätt länge på höga varv innan den går tillbaka.

Däremot går hojjen sjukt mycket bättre sen jag provade en map för 2012> minns inte exakt vilken det va men den byggde på Ackra - orginalfilter och 2012-2013 model. Jävla skillnad på Arrow mappen. Går bättre, renare och det mesta av bluddrandet är borta.
 
Årets kanske dummaste fråga :)
Kör andra helgen på AP Gotland ring nu i Juni. Lagt mig i Medelgrupp.. har inga planer på att försöka plocka bra tider då jag är så jävla rädd att klota hojen. Mer åka runt o njuta bara.
Däremot har jag en fixering vid att sätta armbågsskrap haha.. låter sjukt, men har satt lite konstiga mål varje år.
Så frågan gäller däckval.. har en uppsättning nya Metzeler M7RR vilket borde hålla greppmässigt i medelgrupp.. men när man kommer till extremt nedlägg..
Borde jag fundera om kring däck.. nån som har nå tankar kring detta? Slicks ett måste? Tips på däck?
 
Årets kanske dummaste fråga :)
Kör andra helgen på AP Gotland ring nu i Juni. Lagt mig i Medelgrupp.. har inga planer på att försöka plocka bra tider då jag är så jävla rädd att klota hojen. Mer åka runt o njuta bara.
Däremot har jag en fixering vid att sätta armbågsskrap haha.. låter sjukt, men har satt lite konstiga mål varje år.
Så frågan gäller däckval.. har en uppsättning nya Metzeler M7RR vilket borde hålla greppmässigt i medelgrupp.. men när man kommer till extremt nedlägg..
Borde jag fundera om kring däck.. nån som har nå tankar kring detta? Slicks ett måste? Tips på däck?

Har du som mål att köra lugnt, inte klota men att skrapa armbågen? Är nog en av de mer schizofrena målsättningarna jag hört :)

Svårt att se att du skulle klara det med något annat än riktiga slicks. Du kan ju hjälpa till genom att hålla så långt ut på handtaget som möjligt och hänga ut med överkroppen så mycket det bara går. Sedan är det bara att ladda utav helvete och hoppas att du kommer ut på andra sidan med däcken nedåt :)

Jag vet inte om du sett MotoGP på TV och det är därifrån du fått idén med armbågsskrap, vet inte ens om de armbågsskrapar i WSBK, men kan ju vara värt att ha i åtanke att de lutar upp emot 60 grader och jag tror gathojar/gatdäck brukar ha maximal nedläggningsvinkel på runt 50 grader. Det är rätt stor skillnad...
 
Last edited:
Haha ja jag vet!! haha
Har tänkt att inte tänka på tider.. alltså mjukt och lungt på gasen ut ur kurvor osv. Men det finns en vänsterkurva där man kan ladda på som fan som känns rätt att prova på.
Hade en bit kvar förra året men vågade inte prova mer nedlägg..
Måste nog fundera på Slicks.. jobbiga är att jag kör med min gathoj.. Måste ju ta mig till o från banan på hojen under dagarna.. knepigt med slicks på :(
 
Haha ja jag vet!! haha
Har tänkt att inte tänka på tider.. alltså mjukt och lungt på gasen ut ur kurvor osv. Men det finns en vänsterkurva där man kan ladda på som fan som känns rätt att prova på.
Hade en bit kvar förra året men vågade inte prova mer nedlägg..
Måste nog fundera på Slicks.. jobbiga är att jag kör med min gathoj.. Måste ju ta mig till o från banan på hojen under dagarna.. knepigt med slicks på :(

Pirelli Diablo Supercorsa finns väl iofs i blandningar som är i stort sett samma som deras slicks och de får du nog köra på gata med men regn och kyla är nog ingen angenäm upplevelse på en uppsättning sådana. Jag tror också du behöver värmare om du ska köra med sådana och inte riskera livhanken de första varven.
 
Pirelli Diablo Supercorsa finns väl iofs i blandningar som är i stort sett samma som deras slicks och de får du nog köra på gata med men regn och kyla är nog ingen angenäm upplevelse på en uppsättning sådana. Jag tror också du behöver värmare om du ska köra med sådana och inte riskera livhanken de första varven.

Liknande Metzeler racetec K1,K2,K3 då antar jag?
 
Liknande Metzeler racetec K1,K2,K3 då antar jag?

Jag körde med Bridgestone R10 Evo Type 3 på Mantorp på BMWn. Mycket nöjd! Dom har mönster och är gatgodkända, men samma sak här, kallt och regn skulle jag verkligen undvika. Rekommenderas att man använder värmare med dessa däck!
 
Liknande Metzeler racetec K1,K2,K3 då antar jag?

Typ men jag tror Supercorsa är nyare och bättre än Metzeler-sulorna. Jag tror även att de mjukaste Supercorsa är riktigt mjuka, det är väl de däcken som används i world sst?
 
Hur gör ni med försäkring?
Märkesförsäkring i all ära men att ha en självrisk på 25000kr är i saftigaste laget. Funderar på att göra om årsförsäkringen hos IF till en avställningsbar där självrisken är 6000kr. En månadspremie på helår betalar jag 1000kr för jämfört med den avställningsbara som ligger på 2800kr.. Borde inte bli dyrare om man ställer av hojen vid lite längre avhållsamhet.
Jag har två veckors ångertid så det borde funka att ändra.
Så.. Hur resonerar ni?
 
Tack Peter. Mats var är du när man behöver dig som bäst��??

Du kan väl ringa din pajsare!!! :7peta
C59 kräver inte värme utan är ett sinter belägg, anledningen till att man inte rekommenderar race belägg för gata är för att bettet är så bra så om du teoretiskt skulle panga på med full broms och ett kallt gat däck så vet jag inte om däcket fixar det
Men du har ju kvar ABSen så det är bara att tuta och köra ;)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top