BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Hej...
Vad kör ni med för depåstöd fram på era hojar? Under gaffelbenen eller styrkronan (såg att org bromsslangarna grenades mitt i hålet)?
Tänkte mig nåt praktiskt så man kan ev riva av framhjul, fixa med bromsarna mm.
// Tomas
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Hej...
Vad kör ni med för depåstöd fram på era hojar? Under gaffelbenen eller styrkronan (såg att org bromsslangarna grenades mitt i hålet)?
Tänkte mig nåt praktiskt så man kan ev riva av framhjul, fixa med bromsarna mm.
// Tomas

Jag kör med ett med piggar under gaffelbenen. Funkar alldeles utmärkt för att byta däck, bromsbelägg osv
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Jag kör Biltema fram för det mesta.
När jag skulle uppgradera chassie åkte skruvdragarn fram eftersom Axxon's va slut:yoparty

Men en vacker dag ska jag ha ett Axxon, originalet Bursig(?) e allt för dyrt!
Vore grymt att kunna rulla runt cykeln på ett sådant i garaget när man vill ha undan hojjen.

Axxon's:
http://axxonracing.se/tillbehor/depastod/depastod-axxess.html

IMG_3086.jpgIMG_3332.JPG

Hej...
Vad kör ni med för depåstöd fram på era hojar? Under gaffelbenen eller styrkronan (såg att org bromsslangarna grenades mitt i hålet)?
Tänkte mig nåt praktiskt så man kan ev riva av framhjul, fixa med bromsarna mm.
// Tomas
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Nu blir jag nervös för kedjebrott.
Har sett någonstans på nätet om ett skydd för motorn vid kedjebrott på S1000RR, någon som vet var och om det är att rekommendera?

Kör inte bana och ganska snällt på gata men ibland används quickshiftern o jag misstänker att det kommer bli oftare samt att jag ofta gör kraftiga lastväxlingar, dvs av o påslag.
Lugn!
Bakdrevsras vilka jag känner till (eller läst på nätet) relaterar alla till hårt banbruk och slicks: man måste vara nästan halv-Pro för att kunna piska så (och hålla hojen på banan). -Metallen tröttnar, t.ex från bekants hoj hade en hel segment av drevet lossnad av. Kedjan rivs sönder i samma veva efter drevet rasat.
Kedjeras utan bakdrevras är visserligen också möjligt, särskild om man övar mycket GP-starter, kör dragrace eller liknande? (men många glömmer att berätta i sammanhanget att kedjan var inte rätt justerad, eller att den rasade från skarvningen -> var slarvigt nitad..?)
Om du kör som du beskriver skulle inte alls tro att du behöver bekymra. Svårt att tro att med dina gatdäck kan du ha fäste för att komma till riskzonen. Underhåll kedjan som alla mcyklister ska göra, och håll spänningen inom toleranserna. Kedjorna brukar slitas ojämnt: upp med bakhjulet, och rotera. Kedjespänningen ska inte variera (alls mycket). Om så, byt kedjan eller hela paketet. (Visst, för någon tveksam nytta kan du också ha okulart koll på bakdrevet, för sprickor: i teorin kunde en sprickbildning synas på lackytan om man först rengör noga.)
-jag skulle nog satsa i stället för skyddnät framför (de dyra) kylarna; det är mycket med småsten på vägarna. Och ett enda räcker.. :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tack för svaret.
Jag ska precis byta drivpaket o oron kom inte bara från ditt inlägg.
Det var ju en BMW på blocket i Nacka som fått byta motorn för kedjebrott. Han körde både gata o bana tror jag o jag uppfattade inte det som att han var GP-pro ämne.
Han finns med all säkerhet i denna tråd men jag vet inte säkert hans nick så jag får väl be om ursäkt om mitt intryck av hans körskicklighet är fel :)
 

CBRk65

Ha det, inte HD
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Järna
Hoj
2011 BMW S1000 RR
Tog licens på Åsen i helgen och skulle träna starter.
Det gick så där. Mest hack o hopp och sedan lite sprutt.:va
Är det någon som antingen har tips hur man enklast gör en bra start eller om det skrivits i tråden förut ?
Körde med allt elektronik på i slick mode. Testade även launch control med lampan i fast sken.
Fick till en hyfsad sista start då jag fick tips om att ställa mig mot frambromsen, bra varv, släppa koppling fram till dragläge + lite lite till för att sedan bara släppa bromsen och mosa på, funkade som sagt bra.:)
Någon som har några fler tips ?
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tack för svaret.
Jag ska precis byta drivpaket o oron kom inte bara från ditt inlägg.
Det var ju en BMW på blocket i Nacka som fått byta motorn för kedjebrott. Han körde både gata o bana tror jag o jag uppfattade inte det som att han var GP-pro ämne.
Han finns med all säkerhet i denna tråd men jag vet inte säkert hans nick så jag får väl be om ursäkt om mitt intryck av hans körskicklighet är fel :)

Jag är också lite nojjig gällande kedja, köpte 2 extra sådana här och skruva dit. Vet inte om det gör varken till eller från, men lugnar mig iaf.
 

Bifogat

  • $_57.jpg
    $_57.jpg
    38.7 KB · Visningar: 92

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Usch, villm ogärna erkänna det men jag har gjort bort mig.
Skulle ta av framhjulet för att byta däck o lossade på de vänstra 2 torxskruvarna som håller ABS "bussningen" på plats och började skruva runt hjulaxeln.

Jag fick inte bort hjulaxeln och förstod att något inte var som det skulle.
Kollade nu i manualen och det står ju uttryckligen att man ska ge fan i de 2 torxskruvarna på vänster gaffelben för annars kan man rubba en bussning med följden att spelet blir fel till ABS kransen.:huvet

Någon som mätt in bussningen och vet hur bökigt det är?
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Usch, villm ogärna erkänna det men jag har gjort bort mig.
Skulle ta av framhjulet för att byta däck o lossade på de vänstra 2 torxskruvarna som håller ABS "bussningen" på plats och började skruva runt hjulaxeln.

Jag fick inte bort hjulaxeln och förstod att något inte var som det skulle.
Kollade nu i manualen och det står ju uttryckligen att man ska ge fan i de 2 torxskruvarna på vänster gaffelben för annars kan man rubba en bussning med följden att spelet blir fel till ABS kransen.:huvet

Någon som mätt in bussningen och vet hur bökigt det är?
(..jag har ställt samma fråga här tidigare men ingen verkar veta det rätta svaret...?)
-otroligt nog, fabriksvärdet för "ABS-sensor air gap" saknas från S1000RR verkstadsmanualen vilket är rätt otrolig:. En verkstad ska ju kunna byta gaffelben, osv. (om inte en ny utgåva nu nyligen kommit med "corrigendum", eller om det inte finns några lösa service notes till aukt. verkstäder, eller liknande "annat")

Nån annan BMW-hoj lär har 0.4m +- någon tia: jag använde en sådan blad och funkar bra (alltså ABS funkar utan felkoder)
Man kunde också mäta ett referensvärde från bakhjulets sensor.
Ett rätt, säkrad svar här på forumet skulle bidra till allas nytta iom det här ändå är en säkerhetsgrej.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Usch, villm ogärna erkänna det men jag har gjort bort mig.
Skulle ta av framhjulet för att byta däck o lossade på de vänstra 2 torxskruvarna som håller ABS "bussningen" på plats och började skruva runt hjulaxeln.

Jag fick inte bort hjulaxeln och förstod att något inte var som det skulle.
Kollade nu i manualen och det står ju uttryckligen att man ska ge fan i de 2 torxskruvarna på vänster gaffelben för annars kan man rubba en bussning med följden att spelet blir fel till ABS kransen.:huvet

Någon som mätt in bussningen och vet hur bökigt det är?
- Kolla inlägg no.5962
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
S1000RR lådorna skulle ha särskild mjuka drev, inte ens under racingbruk.. förutom bakdrevet som lär inte palla hårda QS-ryck i Pro-bruk, och kan resultera att kedjan bryts först, och sedan packas den "in i motorn". Dyrt..
-Ett (enda) sönderfallet treans drev under det här forumet har vi nu sett och hört... :)

Många som kör racing på högre nivå delar min uppfattning ang dreven i växellådan
Vi har flera drevbitar som borde sitta fast i vår verkstad i Sorunda ;)
Och med det vill jag bara poängtera att hojen på bilden ovan inte är ett enstaka exempel….

BMW_drev.jpg


Tobbe, vi öppnade vår motor som vi körde med 2011 efter en säsong och den lådan såg ut som ny
Antar att det spelar roll hur ofta du byter olja, hur du växlar, vad du har för shifter m.m
Du kör ju med schysta prylar och antar att du sköter oljan
Vet inte om du har problem med falska neutraler? Det säger sig självt att lådan inte mår speciellt bra av det
Vi upplevde att vi fick mindre spån i oljan efter att vi bytt shifter och spärrfjäder, men det är ju lite svårt att säga om det var det som sparade lådan
Lite som att dra i sig Kan Jang, man vet inte om man mår bättre av det dagen efter eller om man mått lika bra utan att ta det :)

Plockar du ur motorn själv så skulle jag gissa att det kostar dig ca 10 tussingar + moms om du lämnar till någon som pysslar med motor service för racing för en genomgång
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tack för svar ese. Ska mäta bakhjulets ABS spel o använda det.
916, i inlägg 5962 hittar jag inget värde på spelet.

Edit: Såg inlägg 5962 på datorn och där finns en bra förklaring. Konstigt nog så är inlägg 5962 inte samma i Tapatalk på telefonen, därav mitt första svar.
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Vad har jag missat?
Monterat PP-Tuning fotpinnar men har problem med bromsen.
Först o främst önskar jag att jag kunde få ner själva bromspinnen en bit till..

Men stora problemet är att det ju inte finns någon fjäder som tvingar upp bromspinnen efter att man bromsat. Då o då så ligger det lite broms kvar när jag tryckt ner den..
Nån som kan se på bilden om jag gjort nåt galet?

pptuning.jpg
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Många som kör racing på högre nivå delar min uppfattning ang dreven i växellådan
Vi har flera drevbitar som borde sitta fast i vår verkstad i Sorunda ;)
Och med det vill jag bara poängtera att hojen på bilden ovan inte är ett enstaka exempel….

View attachment 404190

Tobbe, vi öppnade vår motor som vi körde med 2011 efter en säsong och den lådan såg ut som ny
Antar att det spelar roll hur ofta du byter olja, hur du växlar, vad du har för shifter m.m
Du kör ju med schysta prylar och antar att du sköter oljan
Vet inte om du har problem med falska neutraler? Det säger sig självt att lådan inte mår speciellt bra av det
Vi upplevde att vi fick mindre spån i oljan efter att vi bytt shifter och spärrfjäder, men det är ju lite svårt att säga om det var det som sparade lådan
Lite som att dra i sig Kan Jang, man vet inte om man mår bättre av det dagen efter eller om man mått lika bra utan att ta det :)

Plockar du ur motorn själv så skulle jag gissa att det kostar dig ca 10 tussingar + moms om du lämnar till någon som pysslar med motor service för racing för en genomgång

Tack för ditt svar Mats!
Det var ovanligt många falska neutraler på Slovakia ring.
Fick vara mer noggranna vid växlingarna och tänka efter på vissa ställen där det hände mer ofta.
Cykeln har aldrig fått jobba så hårt som på den banan.

Jag räknar mer oljebyte efter jag har kört 1x racehelg + 1 träning ungefär, då åker det i nya Castrol olja och oljefilter. När jag byter har jag ett litet lager med småflis så som på bilden bortsett från den stora biten. Några stora bitar har jag aldrig påträffat.

Motorn får gå denna säsongen sedan är det dags att öppna skalet och se hur det ser ut. :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tack för svar ese. Ska mäta bakhjulets ABS spel o använda det.
916, i inlägg 5962 hittar jag inget värde på spelet.

Edit: Såg inlägg 5962 på datorn och där finns en bra förklaring. Konstigt nog så är inlägg 5962 inte samma i Tapatalk på telefonen, därav mitt första svar.

-........"den distansen, dock så sitter den alltid i samma position eftersom den ska sitta dikt på benet innan den dras, kolla det först så att det inte blitt något avstånd där"

- Alltså; knacka in vänsterhylsan i botten så får du rätt avstånd mellan sensor och ring.
Sedan tror jag inte att det är så fruktansvärt noga med tiondelarna. Jag tror det funkar med både 0,4 och 0,8.......å kanske tom med 1,0....men det kan man kanske aldrig få. :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tack för hjälpen.
Det ska nog gå bra.
Blev lite nervös då jag som vanligt inte läste tillräckligt noga innan jag mekade.
Jag menar:
Hur svårt kan det vara :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vad har jag missat?
Monterat PP-Tuning fotpinnar men har problem med bromsen.
Först o främst önskar jag att jag kunde få ner själva bromspinnen en bit till..

Men stora problemet är att det ju inte finns någon fjäder som tvingar upp bromspinnen efter att man bromsat. Då o då så ligger det lite broms kvar när jag tryckt ner den..
Nån som kan se på bilden om jag gjort nåt galet?

View attachment 404223
Lyckas inte PMa bilden, publicerar här istället:
-Om PP inte har hål och plats för originalfjädern, kanske ska det vara nåt åt det här hållet?
(bild på mitt rearset: fjädern sitter på huvudcylindern; konisk tryckfjäder, tryckpinnen går genom..)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    216.1 KB · Visningar: 92

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tack för hjälpen.
Det ska nog gå bra.
Blev lite nervös då jag som vanligt inte läste tillräckligt noga innan jag mekade.
Jag menar:
Hur svårt kan det vara :)

.....men glöm nu inte att hjulaxeln ska dras när hjulet står på golvet, efter att du har gungat
gaffeln/cykeln upp och ner några gånger så att gaffelbenen blir neutrala inbördes.
Det finns risk att de kan komma liiiite snett och då får du felaktiga funktioner i gaffeln.

Innan du börjar rulla cykeln eller hjulet så gör en koll på avståndet mellan sensor och ring.
Förhoppningsvis är det någon halv eller hel mm emellan.:)
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Lyckas inte PMa bilden, publicerar här istället:
-Om PP inte har hål och plats för originalfjädern, kanske ska det vara nåt åt det här hållet?
(bild på mitt rearset: fjädern sitter på huvudcylindern; konisk tryckfjäder, tryckpinnen går genom..)


Fan va grymt. Sån fjäder vill man ju ha!
Frågan är var jag hittar den :)
Ska googla ✌️
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top