BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Ska snart slänga på PP-Tuning rearsets (ej raceväxlat då jag aldrig vänjer mig vid det)
Aldrig gjort det tidigare, nåt speciellt att tänkta på eller är det enkelt?
Har Arrow helsystem där sliponet kommer ut under höger fotpinne. Hoppas att det inte är nå problem o få plats heller. Läst att visa fotpinnar inte riktigt passar då.
 
Börja Kolla här:
http://www.pptuning.eu/en/products/manual/rear-set/bmw-s-1000r-09-11-standard-shifting-cod-540f

Har monterat med reverse shift, då var det en del distanser å annat att tänka på.
Att ta bort rätt OEM-skruvar, stödet samt dra om länkaget så det inte går genom ramen.

OCH, använda Loc-tite, på ALLA skruvar. Även knobs för växling och broms.
Sen måste man ha en relativt stor insex bit, T-30?

Ska snart slänga på PP-Tuning rearsets (ej raceväxlat då jag aldrig vänjer mig vid det)
Aldrig gjort det tidigare, nåt speciellt att tänkta på eller är det enkelt?
Har Arrow helsystem där sliponet kommer ut under höger fotpinne. Hoppas att det inte är nå problem o få plats heller. Läst att visa fotpinnar inte riktigt passar då.
 
Hur förändras hojens egenskaper om jag ändrar bakhjulets dimensioner från original 190/55 till:
1. 180/55
2. 190/50
 
180/55 vet jag inte, går det ens på så smalt däck? Jag upplevde att hojen blev "lättare" att lägga ner med 190/55 jämfört med 190/50.
 
Hur förändras hojens egenskaper om jag ändrar bakhjulets dimensioner från original 190/55 till:
1. 180/55
2. 190/50

Precis som Hultqvist skrev så har inte jag heller koll på 180.

Men /55 ger en spetsigare profil så hojen bör ju ramla in snabbare i svängen. /50 borde alltså ge en lite jämnare insvängning. Egen erfarenhet säger dock att det även skiljer lite mellan olika däck, trots samma profil.
 
Hur förändras hojens egenskaper om jag ändrar bakhjulets dimensioner från original 190/55 till:
1. 180/55
2. 190/50

Hej på dig! :-)

180/55 Hojen faller in lättare bak vilket inte alltid är välkommet i balans med framhjulet. Det funkar på gatan men jag personligen tycker inte det är bra om du skall köra fort. Du tappar yta att lägga i backen också.

190/50 - precis som föregående talare så kan detta vara lite olika från däcksfabrikant till däcksfabrikant. Teoretiskt så blir däcket lite lägre o "plattare" vilket ger en lite trögare respons men det händer inte mycket för en amatörförare. Racedäcken går åt andra hållet, det blir en högre profil.

Varför frågar du? Är du bara nyfiken eller har du hittat bra begagnade däck?


Edit: Och varför är du inte anmäld till S1000RR-bandagarna 4-5 augusti!!!!!???

:-)
 
jag vill testa 200-tjockisdäck bara för att det ser så jävla kEwlT ut, men näääe klart datorn ska få mongoryck då! :gnissla

:näsblod hahaha

(detta läses med stor ironi, jag är trött och less på skitväder)
 
Last edited:
Varför frågar du? Är du bara nyfiken eller har du hittat bra begagnade däck?


Edit: Och varför är du inte anmäld till S1000RR-bandagarna 4-5 augusti!!!!!???

:-)

Jag har precis köpt nya däck o valde original 190/55 men såg att de hade erbjudande som var bättre med de andra profilerna.

Jag kör ju varken bana, racetempo eller racedäck så det lär spela mindre roll.

Har haft Michelin Pilot Road 2 senaste gångerna o de funkar utmärkt för mitt tempo på gatan.

Har för mig att jag provade 180 på Gixxern o den blev mer lättsvängd.


Jag har precis lyckats övertyga familjen om vikten av att lägga mycket pengar på en hoj till bara mig med ABS o Traction Control samt nya stövlar, hjälm, handskar, drivpaket och däck, så att komma nu med en ny räkning för S1000RR dagarna är att utmana ödet en aning.....

Men kanske nästa år :D
 
Last edited:
Ursäkta min otydlighet! Jag provkörde superduken idag, funderat lite på att kanske byta min bumse mot en sån för att testa något annat, men ikke! Blev inte så imponerad så bmwn får bli min trotjänare ett tag till.
 
För mig behövs det inte någon provtur på en SuperduperDuke, för att inse att det inte är något för mig:)
Det skulle vara ett alldeles för stort steg mot HD och fransjacka:D
En BIMOTA BB3 däremot! Då skulle man ju kunna hävda någon typ av legitimitet att vistas i denna forumdel:rofl
 
Jag har precis köpt nya däck o valde original 190/55 men såg att de hade erbjudande som var bättre med de andra profilerna.

Jag kör ju varken bana, racetempo eller racedäck så det lär spela mindre roll.

Har haft Michelin Pilot Road 2 senaste gångerna o de funkar utmärkt för mitt tempo på gatan.

Har för mig att jag provade 180 på Gixxern o den blev mer lättsvängd.


Jag har precis lyckats övertyga familjen om vikten av att lägga mycket pengar på en hoj till bara mig med ABS o Traction Control samt nya stövlar, hjälm, handskar, drivpaket och däck, så att komma nu med en ny räkning för S1000RR dagarna är att utmana ödet en aning.....

Men kanske nästa år :D

Du är redan inskriven. Du har 4 månader på dig att få ihop 2500 kronor. Lös uppgiften annars kommer jag, Conny och Hilding hem till dig och skriver FEGIS i pannan på dig med Permanent Marker-penna. Och det är skitsvårt att få bort, bara så du vet… :hihi
 
Jag vet inte om jag är försäsongsnojig men jag tycker mig höra ett tickande/rasslande ljud vid ungefär 3000rpm, under och över hörs det inte alls. Det kan ha låtit så förut också, jag är osäker...
 
Haha, jag är precis likadan. Ska det låta så där? Konstig vibration m.m. Har övertygat mig själv att allt är som det ska och att jag bara nojar i onödan.
 
Haha, jag är precis likadan. Ska det låta så där? Konstig vibration m.m. Har övertygat mig själv att allt är som det ska och att jag bara nojar i onödan.

Jag gick och smyglyssnade lite på mina kamraters hojar i depån på S1000RR dagarna förra året, dom låter lite latjo våra bumsar, det rasslar och tickar lite hur som helst, kanske ska sluta nojja.
 
Många gånger är det plåten vid katalysator eller katalysatorn i sig självt som skramlar lite
Vi har haft fler inne som varit nojiga över ventiler osv, men oftast har det varit något helt annat

Bass här i tråden hade en del missljud som visade sig komma från tank locket :)
 
Kanske skulle åka över och be er på Bactor kolla igenom hojen innan begagnatgarantin från AVA går ut till hösten.
Har något sjukt konstigt skrammel runt 4500varv som jag tror kommer från tändningslåset.
Men så länge det inte är skadligt så känns det som om det kvittar just nu.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top