BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vi har faktiskt precis börjat med kåpor där tillverkaren även tillverkar båt för just original system! Allt komma att komma upp på vår shop så småning om:tummenupp
Riktigt bra grej eftersom alla inte vill byta till helsystem...

En annan bra grej, vi är numera importör för ett luftfilter märke som heter MWR
Förutom vanliga high performance filter så tillverkar dom även tvättbara filter med dB killer i!!
Låter kanske konstigt, men mätningar har visat en dB minskning med 5-7 dB i förbifart till vissa modeller, pga att insugs ljudet blir mycket lägre

Jag har ingen data för BMW ännu, vi ska testa fram en del i sommar
Men insugsljudet står för ganska mycket av bullret i förbifart, så har man bekymmer med ljudet kan det vara ide att fundera på...
dB killer filtret är dock inget High Performance, men dom har grejat så man håller samma effekt som med ett standard filter

Har en test dom gjorde i tyska IDM på en R6, på förmiddagen körde de med dB filter och 2 timmar senare med ett High Performance filter
Alla mätningar där det låg en eller flera hojar inom 5 sek från test hojen gjorde dom ogiltiga, på förmiddagen fick han mätningar mellan 92-93,7 och på eftermiddagen 100,2 - 100,3
Ganska markant skillnad!
 
Tack för info :tummenupp

Bara för att klargöra, det var pga platsbrist jag tänkte på att ta bort katalysatorn på ev ny hoj men det verkar ju som det inte behövs.

För övrigt håller jag fullständigt med om att vi måste bullra mindre.
 
P90137503_highRes.jpg

S1000R indeed
 

Bifogat

  • 1392629_10151948578533467_1011201856_n.jpg
    1392629_10151948578533467_1011201856_n.jpg
    12.5 KB · Visningar: 129
Last edited:
Den där får väl en egen tråd vad det lider men jag är lite besviken spontant. De skulle kunnat göra den lite mer brutal och lite mindre "vi-skruvade-bara-av-alla-kåpor". Men jag måste säga att jag är sugen på att provköra!
 
Den där får väl en egen tråd vad det lider men jag är lite besviken spontant. De skulle kunnat göra den lite mer brutal och lite mindre "vi-skruvade-bara-av-alla-kåpor". Men jag måste säga att jag är sugen på att provköra!

Tycker också de skulle behållt motorn som RR och sedan sparat in lite på fjädring, bromsar och elektronik.
 
Såg precis att det går att köpa DDC som tillbehör till S1000R så nu vet vi vad som kommer på S1000RR 2015 :)

Nu blev ju S1000R hetaste hojen i nakenklassen helt plötsligt...
 

Dynamic Damping Control; semi-aktiv fjädring där du kan elektriskt justera förspänning, kompa och retur via riding modes men fjädringen kan också justera sig själv när det behövs, som att tex öka kompan när du kör på ett gupp eller bromsar hårt. Fjädringen har sin egen ECU. Kom först på HP4:an bland bumsarna som är den första sporthojen med systemet. Har för mig att det även finns på touringhojar från Ducati och Aprilia.

Det som i alla fall jag tycker vittnar om hur bra systemet fungerar är att BMW vann Superstock VM med en HP4 som hade originalfjädring (fjädrar, shimsning) trots att man enligt reglementet får byta en del grejer i fjädringen. De använde mjukvaran som finns som originaltillbehör och ställde in fjädringen med hjälp av GPS för att uppföra sig olika på olika delar av banan.
 
Last edited:
Jaha, då är jag med :)
Cool teknik men troligtvis inget som en nybörjare som mig själv skulle känna nyttan av.
 
Jaha, då är jag med :)
Cool teknik men troligtvis inget som en nybörjare som mig själv skulle känna nyttan av.

Säg inte det, det gör att hojen kan vara mjukare och bekvämare när du glassar runt i stan och sedan styvar den upp sig själv när du gasar på lite :)
 
S1000r ska alltså få DDC som tillval, är det möjligt att 1000rr också kommer få detta som tillval 2014?
 
S1000r ska alltså få DDC som tillval, är det möjligt att 1000rr också kommer få detta som tillval 2014?

Jag tycker mig ha läst att det bara blir nya färger 2014, blir nog för många bittra HP4-ägare om vanliga RR kommer med DDC redan nästa år :hihi
 
Jag tycker mig ha läst att det bara blir nya färger 2014, blir nog för många bittra HP4-ägare om vanliga RR kommer med DDC redan nästa år :hihi

Precis vad jag läst hittills också, och det verkade vara klart sen en tid tillbaka. Inte helt otänkbart att det blir något 2015 om de fortsätter trycka godiset nedåt bland modellerna. Fjädringen är väl förövrigt en av de svagaste sakerna med S1000rr, om man inte ligger i en av de lägre viktklasserna
 
Jo det är sant, vanliga s1000rr skulle ju bli lite väl konkurrenskraftig gentemot HP4an med DDC. Måste försöka få till en provkörning av en HP4 nästa år, se om man som novis kan känna någon skillnad.
 
Vad tysta ni är!!

För dom som var intresserade så har vi alla delar hemma nu för att göra ett test kåpset av krashkåpor med gat kit! :) Kommer bild så fort det är klart
 
Vad tysta ni är!!

För dom som var intresserade så har vi alla delar hemma nu för att göra ett test kåpset av krashkåpor med gat kit! :) Kommer bild så fort det är klart

Vinterångest :)

Hur går det där projektet med att bygga en racehoj med värstingmotor. Kan ni inte lägga upp lite bilder och info här i tråden om projekt ni byggt redan som inspiration för oss andra i höstmörkret?
 
Last edited:
Jo det är sant, vanliga s1000rr skulle ju bli lite väl konkurrenskraftig gentemot HP4an med DDC. Måste försöka få till en provkörning av en HP4 nästa år, se om man som novis kan känna någon skillnad.

Synd att vi inte tog tillfället och snackades vid på BMW-dagarna på Gelleråsen i augusti, för då kunde du fått testa min. Tysken som var där, glömt bort hans namn, var superduktig och hjälpte att ställa in min hoj så den blev optimal för mig på Åsen i allafall. Och försökte lära ut till mig vad jag skall trimma på när jag kommer på andra banor och cykeln inte sliter däck lika jämnt och fint som det gjorde då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top