BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Den har alltså legat?
Är det en 2010a ? För BMW ska ha som garanti jobb att byta slangen mellan motor och luftburken just för att när man la hojen bröt inte tippsensorn tillräckligt snabbt och då tryckte det upp olja i luftburken som, som sagt la sig i cylindrarna... brukar bli ett helvete att få igång den igen då
Vi brukade "tvinga" runt motorn direkt på framdrevet, men det är kanske inget jag rekommenderar starkt eftersom oljan måste ta vägen nånstans... men är man lat så är man :)

Är inte slangen bytt så snacka med BMW så ska man få en ny på garantin, den har en vinkel i sig som hindrar oljan från att trycka upp lika lätt

Ja det är en 2010 som Peppe skriver, men jag är i stort sett 100 på att vi bytte på både min o Mickes hoj när recall:en blev känd, typ för 2 år sedan. Det syns ganska tydligt en skillnad på gamla och nya slangen, det är en tvär böj på den nya. Men eftersom Mickes hoj låg lite "upp o ned", dvs med tanklocket pekande nedåt utmed en liten sluttning så är det väl svårt att stoppa oljan?
Det jag tycker är anmärkningsvärt är dock att den inte stannade, vad är tiltsensorn till för?! Någon annan som har erfarenhet av detta?
 
The Zooomer fick ligga på sachsen....men det var den värd. 1-33 på sachsen e ju hyffssat för en ikke raceåkare på en BMW stålstaket RR
 
The Zooomer fick ligga på sachsen....men det var den värd. 1-33 på sachsen e ju hyffssat för en ikke raceåkare på en BMW stålstaket RR

Han är duktig! Så här såg det ut 2010 när han hade köpt BMW:n och körde sin första bandag. Glömmer aldrig när bandagsarrangören blev imponerad av hans fart på Gelleråsen (första gången han körde alltså!) och frågade hur mycket han hade kört: - det är första gången sa han glatt. Ja eller hur.... sa arrangören skrattande.
Sen frågade arrangören vilket däcksstryck han hade i sina K3 Interact, eftersom de såg så fina ut fast han körde så fort?
Micke såg väldigt fundersam ut och svarar sedan: jag vet inte, fyller de inte på rätt mängd luft när man köper hojen?

attachment.php
 
Taget från Facebook/ BMW Motorrad France;
Congratulations to Mika Kallio for the win from pole position in CIV Superbike at Mugello aboard the #136 Team Thevent/Michelin BMW HP4. Hyvä Suomi !!!

530536_737501992943170_1127364276_n.jpg
 
Mer BMW - på Le Mans! :banana

[video=youtube;K-z4M_QRlNg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K-z4M_QRlNg[/video]
 
Do you remember? :) De va bra dagar... Och planeringen för nästa år har börjat ta form! :banana

DSC_3510.jpg

Fotograf Björn "Klotgren" Nordgren

PS. Ni har väl länken till Nikon Image Space" där Klotgren lagt upp alla bilderna? Här finns den: http://img.gg/HdvNQ0A . Glöm inte att ange hans namn som fotograf om ni lägger upp bilderna någon annan stans! DS.
 
Last edited:
I do :yoparty. När kan du släppa lite detaljer om nästa års BMW dagar??

Lite tidigt än. Det vi gör nu är att prata ihop oss med våra samarbetspartner, och där hoppas vi på att det blir samma gäng som i augusti. Det vi också måste göra är att bestämma vilken bana vi skall köra på. Vi har idag ett bra samarbete med Gelleråsen men många röster har höjts för en "större" bana, typ Mantorp. Detta måste vi kolla på, både praktiskt, datummässigt och inte minst ekonomiskt.

Det vi preliminärt har sagt är att eventet blir i augusti som i år, eventuellt någon vecka tidigare.

Återkommer så fort jag vet mer! :)
 
Några observationer så här efter 2 veckor med hojen:

Sjukt kul! Va lite orolig för sittställningen då jag pendlar alla snöfria dagar till jobbet ca: 7 mil om dagen.
Funkar helt utmärkt nu när jag har vant mig lite :) Syns och ser inte lika bra som på Street triplen men det är det värt.
Sen att jag kör slingerbulten på vägen hem varje dag gör ju det hela ännu roligare!

Har lite grejer jag undrar över. Mellan 4-5000 varv så hör jag ett ganska ljust skramlande ljud fram vid instrumenten (tror det kommer därifrån) låter som någon liten plåt eller metallpinne som ligger och skramlar mot något. Är det något nån här har vart med om? Får leta lite i vinter annars.

Är det någon som har koll på var skillnaden mellan högfart och lågfart går gällande dämparna?
Antar att det bara gäller kraften och intensiteten på stötarna men några riktvärden kanske finns? Har original på. Försöker fatta hur jag ska ställa det hela för att få det mjukt på E4 men styvt på bulten.

Får väl ta och leta mig ut på SMC bankurserna till våren :D
Vad gäller där med IF försäkringen om någon har det?
Som jag fattar det så gäller den vid steg 1 och 2 men inte resten? Hur gör man då kan man teckna något?
Har den ju som bruksfordon med så har inte tid att snåla ihop till nya delar själv om jag lägger ner den.
 
Tjena Zorban! Jag kan bara svara lite luddigt på försäkringsdelen med smc: det verkar som om de flesta försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig ang smckurs. Lita absolut inte på att vagnskada täcks. Jag fick detta svar av länsförsäkringar när jag frågade om förs på smckurser: "försäkringen täcker inte vid aktivitet på motorbana, tävling, träning inför tävling eller där någon fom av tidtagning förekommer. Däremot kan du få ersättning om du kan bevisa att kursen varit i trafiksäkerhetsfrämjande syfte." Bra svar va?
 
Några observationer så här efter 2 veckor med hojen:

Sjukt kul! Va lite orolig för sittställningen då jag pendlar alla snöfria dagar till jobbet ca: 7 mil om dagen.
Funkar helt utmärkt nu när jag har vant mig lite :) Syns och ser inte lika bra som på Street triplen men det är det värt.
Sen att jag kör slingerbulten på vägen hem varje dag gör ju det hela ännu roligare!



Har lite grejer jag undrar över. Mellan 4-5000 varv så hör jag ett ganska ljust skramlande ljud fram vid instrumenten (tror det kommer därifrån) låter som någon liten plåt eller metallpinne som ligger och skramlar mot något. Är det något nån här har vart med om? Får leta lite i vinter annars.

Är det någon som har koll på var skillnaden mellan högfart och lågfart går gällande dämparna?
Antar att det bara gäller kraften och intensiteten på stötarna men några riktvärden kanske finns? Har original på. Försöker fatta hur jag ska ställa det hela för att få det mjukt på E4 men styvt på bulten.

Får väl ta och leta mig ut på SMC bankurserna till våren :D
Vad gäller där med IF försäkringen om någon har det?
Som jag fattar det så gäller den vid steg 1 och 2 men inte resten? Hur gör man då kan man teckna något?
Har den ju som bruksfordon med så har inte tid att snåla ihop till nya delar själv om jag lägger ner den.

Tjena, har ju inte riktigt i denna tråd att göra men efter att läst ditt inlägg måste jag fråga, köpte du hojen på AVA-MC? Om ja, jag provkörde den hojen för ca 1 månad sen och reagerade över hur mkt den "skramlade" nånstans ifrån instrumenteringen. Påpekade detta till säljaren när jag kom tebax, men han visste ingenting...

Annars tyckte jag det var en riktigt vass hoj, dock lite för dyr i inköp för mig.

Och tack för att du stannade till vid dikeskörningen på Bulten igår!
 
Japp, det var på AVA och bytet gick fort då jag fick OK inbytespris på min gamla för en gångs skull.
Så det gör ju att jag blir lite orolig över hojens skick... Men det skall ju vara 18 månaders begagnat garanti så det bör nog ordna sig om det är något allvarligt.

Skön backe du ramla ner för där hehe
Synd om hojen men det är bra att du klarade dig ok :D
 
Tjena Zorban! Jag kan bara svara lite luddigt på försäkringsdelen med smc: det verkar som om de flesta försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig ang smckurs. Lita absolut inte på att vagnskada täcks. Jag fick detta svar av länsförsäkringar när jag frågade om förs på smckurser: "försäkringen täcker inte vid aktivitet på motorbana, tävling, träning inför tävling eller där någon fom av tidtagning förekommer. Däremot kan du få ersättning om du kan bevisa att kursen varit i trafiksäkerhetsfrämjande syfte." Bra svar va?

ja det låter ju rätt luddigt men om inte vagnskada ingår vad fan ska man då med försäkringen till.
Risken för att den självantänder är ju inte så stor och stöld mindre trolig :dummer
Knepigt det här med försäkringar. Vill ju bara köra lite mc ;)
 
Japp, det var på AVA och bytet gick fort då jag fick OK inbytespris på min gamla för en gångs skull.
Så det gör ju att jag blir lite orolig över hojens skick... Men det skall ju vara 18 månaders begagnat garanti så det bör nog ordna sig om det är något allvarligt.

Skön backe du ramla ner för där hehe
Synd om hojen men det är bra att du klarade dig ok :D

Förtydligar bara att det inte var jag som hälsade på i diket... :fakta
 
ja det låter ju rätt luddigt men om inte vagnskada ingår vad fan ska man då med försäkringen till.
Risken för att den självantänder är ju inte så stor och stöld mindre trolig :dummer
Knepigt det här med försäkringar. Vill ju bara köra lite mc ;)

Bästa vore nog om du skriver till IF och frågar eller än bättre be om en motivering varför försäkring bara gäller för halva kursutbudet och hänvisa till detta dokument;
http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/4%20stegsutbildning%20f%C3%B6r%20Avancerade%20kurser.pdf
 
Jo jag får ta och göra det framåt våren när det börja bli dags att planera in bandagar.
 
"This is the most capable bike I've ever ridden, but let's face it. I'm very far from match fit and you need to be fit on à S1000RR more then on any other bike. It's not à transport; it's sport."

Performes bike nr 7, Mark Hamilton provkör en S1000RR.
 
"This is the most capable bike I've ever ridden, but let's face it. I'm very far from match fit and you need to be fit on à S1000RR more then on any other bike. It's not à transport; it's sport."

Performes bike nr 7, Mark Hamilton provkör en S1000RR.

- Ja, spring ut och motionera. :tummenupp
 
Då kan även jag snart ansluta mig till skaran! Beställde idag en 2014 s1000rr. Blir spännande och se skillnaden ifrån min zx-10r :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top