BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Fick hem mitt Yoshi helsystem, PCV och K/N filter idag :) Hade dock glömt bort hur pilligt och tidskrävande det var att montera grenröret och komma åt mellan kylaren och motorn!
När jag väl fått ditt systemet, PCVn och filtret och ska börja sätta tillbaka alla kåpor så viker sig det förbannade skitäckel depåstödet från biltema!!! Och såklart hade jag inte framdäcket på, men som tur i all otur han jag kasta mig fram och hålla emot så inget kom till skada. Var dock ett helvete att lyfta upp den och stoppa nått under så den inte stod med gafflarna i golvet.

Har råkat ut för samma sak med andra billiga skitstöd.
Köpte fram och bakstöd från Alpharacing, bästa stöden jag använt!
Riktigt bra finish och bra tyngd i grejerna.

http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=533_536_580
 
Angående försäkringen...
Pratade med en "stallkompis" på jobbet som berättade att IF ökat hans premie till 14 000 till i år. Då detta är i överkant för oss fattiga process operatörer som bor bakom arslet på världen ringde han runt till bolagen och kom fram till att Trygg-Hansa var billigast. 5500 kronor för hel/6 månader och 200 kr i garageförsäkring resten av tiden. Ringde själv idag och fick priset 1018 kr/mån påställd och 200 kr garage. Försäkringen har då inga restriktioner ÄN då det gäller kurser hos SMC.

Såg dessutom att IF:s försäkring bara gäller steg 1 och 2, men jag som tecknade förra året måste väl ändå åka på 2012:s villkor? Har inte fått något meddelande om att villkoren är förändrade ju.... Vet inte om jag törs ringa och fråga heller...:gnissla

// Jocke
 
Angående försäkringen...
Pratade med en "stallkompis" på jobbet som berättade att IF ökat hans premie till 14 000 till i år. Då detta är i överkant för oss fattiga process operatörer som bor bakom arslet på världen ringde han runt till bolagen och kom fram till att Trygg-Hansa var billigast. 5500 kronor för hel/6 månader och 200 kr i garageförsäkring resten av tiden. Ringde själv idag och fick priset 1018 kr/mån påställd och 200 kr garage. Försäkringen har då inga restriktioner ÄN då det gäller kurser hos SMC.

Såg dessutom att IF:s försäkring bara gäller steg 1 och 2, men jag som tecknade förra året måste väl ändå åka på 2012:s villkor? Har inte fått något meddelande om att villkoren är förändrade ju.... Vet inte om jag törs ringa och fråga heller...:gnissla

// Jocke

Tack för ditt tips! Ringde till TH när jag kollade för några dagar sedan och fick pris på 36000:- hel/hel avställningsbar. Tänkte att jag ringer igen och kollar iom att ni fått så pass bra priser, fick snacka med en jäkligt vettig kille som tillslut upptäckte att det var fel vikt inlagt på hojen i deras system. Så fick nu avställningsbar försäkring för 1900/mån och 400/mån avställd. Alltså kör jag sex månader och sen ställer av i sex månader så blir det ca 14000/år. Så där sparade jag in 6000:- på ett 5 minuters samtal, gott:tummenupp
 
Riktigt Nice Joel..!!!
Han jag pratade med var riktigt vettig med och hade lite koll på hojjar, behöver någon nummer så skicka ett PM då han var vänlig nog att vilja sälja fler försäkringar. De var billiga på bilar med, fick samma årspremie hos T-H som kvartal hos Folkskam....:tummenupp

// Jocke
 
Är det någon fara om jag använder 10w-40 att toppa upp med istället för 5w-40 som rekommenderas av BMW? De hade inte 5w och jag orkar inte kuska runt hela stan för att leta reda på det. Jag kommer aldrig ihåg om lägre tal är mer eller mindre trögflytande och den ena är väl när oljan är kall och den andra när den är varm?

Jag tänker använda samma Castrololja som rekommenderas av BMW.

Ni som kör mycket bana, vad har ni för olja i era?
 
Last edited:
Är det någon fara om jag använder 10w-40 att toppa upp med istället för 5w-40 som rekommenderas av BMW? De hade inte 5w och jag orkar inte kuska runt hela stan för att leta reda på det. Jag kommer aldrig ihåg om lägre tal är mer eller mindre trögflytande och den ena är väl när oljan är kall och den andra när den är varm?

Jag tänker använda samma Castrololja som rekommenderas av BMW.

Ni som kör mycket bana, vad har ni för olja i era?
Nu är jag inte expert på när det är APSOLUT (sic) förbjudet att ha trögare olja men förklaring i alla fall:
Precis, det är viskositetsmärkning. Lågtemp-högtemp. 10W-40 är väl den vanligaste för bilar och den som då täcker absolut störst spektrum av vinterförhållanden och sommar.
 
- Det funkar alltså ?? :)
Jag fick nyss höra talas om sidan å har tittat på lite fotboll........bara för att kolla om det funkade, alltså.:näsblod
 
Nu är jag inte expert på när det är APSOLUT (sic) förbjudet att ha trögare olja men förklaring i alla fall:
Precis, det är viskositetsmärkning. Lågtemp-högtemp. 10W-40 är väl den vanligaste för bilar och den som då täcker absolut störst spektrum av vinterförhållanden och sommar.

De borde väl blanda sig så länge det är samma typ, dvs hel- eller delsyntet eller mineralolja?

Lite tjockare borde väl inte heller göra något, har för mig att tjockare olja tål värme bättre, dvs filmen blir inte lika tunn?
 
Någon här som ska ner till Anderstorp till helgen?
Jag åker ner idag och kör lördag & söndag. :)
 
Någon här som ska ner till Anderstorp till helgen?
Jag åker ner idag och kör lördag & söndag. :)

Julleruff skulle dit och jag vet att han ev vill låna ett par original passagerarfotpinnar för att ha möjligheten att skjutsa en kompis ett par varv. Har du sådana så kan du väl ta med, tror han blir glad.
 
Jag åkte till BMW och köpte rätt olja till slut, enklast så :) Passade på att köpa ett filter också, ska ge mig på mitt första egna oljebyte efter Sachsenring :)
 
Du får högre friktion med en tjockare olja
Vi kommer att köra 0w-40 i år
- En av många viktiga egenskaper olja skall ha är vidhäftning dvs den skall inte rinna av från friktionsytor när maskinen stängs av. Vid kallstart kan ömtåliga ytor blottlagda och det tar några sekunder innan oljan når dit.
En 0-40-olja lååååter iaf som i blaskigaste laget.......men vad gör man inte för att det ska gå fort.:)
 
Du får högre friktion med en tjockare olja
Vi kommer att köra 0w-40 i år

Rena sirapen, läste precis att de kör 0w20 i WSBK :)

Men de har väl en sådan där mackapär som man kan dra runt motorn med så att man har olja överallt innan man startar den?
 
- En av många viktiga egenskaper olja skall ha är vidhäftning dvs den skall inte rinna av från friktionsytor när maskinen stängs av. Vid kallstart kan ömtåliga ytor blottlagda och det tar några sekunder innan oljan når dit.
En 0-40-olja lååååter iaf som i blaskigaste laget.......men vad gör man inte för att det ska gå fort.:)

Jo precis, därför är det viktigt att ha koll på vad man använder för olja, det du beskriver har inte med viskositeten att göra
Vi använder ipone, som precis som motul har "synthesis" teknologi vilket betyder att oljan lämnar en hinna som aldrig rinner av just för att det ska smörja vid kallstart
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top