BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Varför behöver man bränsletank foam och varför fick jag med ett plugg i paketet som är till bränsletanken om jag skulle använda foam ??
Är det någon som har lust o förklara ???

Den pluggar du kontakten som ger signal till soppa lampan, flottören fungerar i vilken fall inte när du har foam i tanken så man pluggar den funktionen
 
- Jag har åkt med dej, hela vägen.:tummenupp
Lite kul att se lamporna när traction controllen arbetar.

Har sett det nån enstaka gång på min. Beror kanske på att jag kör för mesigt eller att jag har tunnelseende.
Jag undrar; känns det i cykeln när systemet är i arbete?

Kul att du gillade filmen! Grymt kul bana som sagt, synd att den är helt platt men den har varje typ av kurva jag kan tänka mig.

Hur det känns med TC'n beror på. Jag ska förklara varför :)

Jag väger styvt 90 pannor utan utrustning och ifjol körde jag med originalfjädringen som alltså var för mjuk för mig. När TC'n arbetade då tyckte jag att hojen gungade ut ur kurvorna när den gick in och bröt vridet, slog på det, bröt det osv. I snabbare kurvor var det inte så roligt eftersom den gungade rätt mycket. Rörelsen blev naturligtvis överdriven av att jag var för tung för fjädringen, det blev för mycket vikt som flyttades fram och tillbaka för fjädringen.

I år har jag Öhlinsfjädring med fjädrar för min vikt och jag kan ärligt säga att jag märkte inte ens att TC'n arbetade, det var först när jag såg filmen efteråt som jag såg hur mycket lampan blinkade.

Nästa bandag ska jag prova ett pass med TC och ett utan och se om jag märker någon skillnad alls, den gungar inte längre men kanske känns det att jag får lite mer tryck ur svängarna utan.
 
Kanske är värt att fundera på att göra något åt fjädringen då? Tycker du inte att gaffeln är väl mjuk i ingången på kurvor? Jag tyckte min var så ihoptryckt att den knappt hade någon fjädringsverkan kvar.
- Jo, det kan nog stämma. Försöker sitta så långt bak som möjligt.
Jag har ju inte kunnat göra annat än att stramma-upp alla fjädrar och dämpning. Skall se hur det funkar i år.
 
- Jo, det kan nog stämma. Försöker sitta så långt bak som möjligt.
Jag har ju inte kunnat göra annat än att stramma-upp alla fjädrar och dämpning. Skall se hur det funkar i år.

Vill du verkligen flytta vikten från framhjulet på väg in i svängen? Det kan få spännande konsekvenser...
 
Vill du verkligen flytta vikten från framhjulet på väg in i svängen? Det kan få spännande konsekvenser...
-Nja, den sjunker ju ihop ganska mycket i framgaffeln i ingång. Det känns på något vis bättre
när det inte ligger så mycket vikt där fram.
Nu har jag spänt fjädrarna, som sagt, så det ska bli intressant å se vad det gör. Gissar att
jag får laborera lite med det i år.
 
-Nja, den sjunker ju ihop ganska mycket i framgaffeln i ingång. Det känns på något vis bättre
när det inte ligger så mycket vikt där fram.
Nu har jag spänt fjädrarna, som sagt, så det ska bli intressant å se vad det gör. Gissar att
jag får laborera lite med det i år.

Vad jag menar med att inte flytta för mycket vikt bakåt är att det är vikten på hjulet som ger grepp, tar du bort vikt tar du också bort grepp.

Förspänningen ändrar i och för sig bara fjäderns utgångsläge, den gör inte fjädern mjukare eller hårdare så det är inte säkert det kommer åt det du vill. Vill du flytta vikten bakåt kan du också prova att höja hojen fram (minska uppsticket i gaffelkronan) eller sänka den bak.

Ska du åka en del bana skulle jag nog ändå rekommendera att göra något åt gaffeln, dvs. antingen byta fjädrar (i stötdämparen också) och shimsa om den (behövs nog inte i stötdämparen, den verkar funka rätt bra), cartridge eller ny gaffel, beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut och vilka däck du tänkt åka med :)

Det här kan vara spännande om du känner dig äventyrlig; http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Custom_Suspension/BMW_S1000RR_Fork_Rebuild
 
Last edited:
Vad jag menar med att inte flytta för mycket vikt bakåt är att det är vikten på hjulet som ger grepp, tar du bort vikt tar du också bort grepp.

Nu ska jag inte låtsas att jag är guru på det här med att köra riktigt fort, men jag tänker nog ändå peka på att det du skriver bara stämmer till en viss gräns. När du väl får mer vikt på framdäcket än friktionen medger så förlorar du framhjulet vilket man kan se ganska ofta på filmer där folk kliver av gasen mitt i en kurva, belastningen förskjuts framåt och vips så sticker framhjulet.

Angående det här med fjädring så vore det intressant att se hur stor skillnad man känner i mer mellanmjölkstempo. Jag väger 97 med susp och shorts och jag har aldrig riktigt reflekterat över att den "gungar". Det gjorde däremot min gamla Ducati Monster så det verkar ju finnas grader i helvetet också.
 
Nu ska jag inte låtsas att jag är guru på det här med att köra riktigt fort, men jag tänker nog ändå peka på att det du skriver bara stämmer till en viss gräns. När du väl får mer vikt på framdäcket än friktionen medger så förlorar du framhjulet vilket man kan se ganska ofta på filmer där folk kliver av gasen mitt i en kurva, belastningen förskjuts framåt och vips så sticker framhjulet.

Angående det här med fjädring så vore det intressant att se hur stor skillnad man känner i mer mellanmjölkstempo. Jag väger 97 med susp och shorts och jag har aldrig riktigt reflekterat över att den "gungar". Det gjorde däremot min gamla Ducati Monster så det verkar ju finnas grader i helvetet också.

Absolut har du rätt, plötsliga viktförskjutningar (som när man slår av eller på gasen) i endera riktningen är sällan bra, framförallt inte under belastning i en kurva. Sedan leder ju naturligtvis för mycket vikt på endera hjulet också till att hjulet kan släppa.
 
Styrlagret är slut på min hoj (knappt 1200 mil) så har du en tidig hoj (min är från 2009); håll koll på styrlagret!

Jag hade inget glapp utan det var när jag förde styret från sida till sida som jag kände ett litet hack i mitten.

Nu är det väl bara att vänta på att kammen ger upp också... :gnissla
 
Vad jag menar med att inte flytta för mycket vikt bakåt är att det är vikten på hjulet som ger grepp, tar du bort vikt tar du också bort grepp.

Förspänningen ändrar i och för sig bara fjäderns utgångsläge, den gör inte fjädern mjukare eller hårdare så det är inte säkert det kommer åt det du vill. Vill du flytta vikten bakåt kan du också prova att höja hojen fram (minska uppsticket i gaffelkronan) eller sänka den bak.

Ska du åka en del bana skulle jag nog ändå rekommendera att göra något åt gaffeln, dvs. antingen byta fjädrar (i stötdämparen också) och shimsa om den (behövs nog inte i stötdämparen, den verkar funka rätt bra), cartridge eller ny gaffel, beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut och vilka däck du tänkt åka med :)

Det här kan vara spännande om du känner dig äventyrlig; http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Custom_Suspension/BMW_S1000RR_Fork_Rebuild

- Det var en intressant sida. Verkar ju kosta endast några få övertidstimmar. Får ta mig en funderare. :)
 
- Det var en intressant sida. Verkar ju kosta endast några få övertidstimmar. Får ta mig en funderare. :)

Durbahn är ascool, jag läste en artikel om honom i Performance Bikes för några år sedan och det är rätt mycket Britten över honom men kanske inte lika fokuserad. Han bygger kolfibermonocoquer i ugnen hemma och sådana grejer :)

Finns även en italiensk variant med endast ventilerna har jag för mig, läste om den på s1000rrforum.com.

Edit; Andreani heter det kittet.

http://www.s1000rrforum.com/forum/s...res-wheels/17773-andreani-fork-valve-kit.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/s...ires-wheels/4592-s1000rr-front-revalving.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/s...eani-front-valve-kit-ohlins-rear-upgrade.html


Edit 2; och här finns ju artikeln.

http://attackchoppers.blogspot.de/2009/04/heros.html
 
Last edited:
Tips till alla som går i fjädringstankar

Vi testade ett modifierat standard kit i Spanien med en framgaffel som är modifierad med k-tech produkter samt en bakdämpare som är shimsad som ihop gav en riktigt bra trackday seting
Man ställer alltså in vinkel på hojen samt fjädrar för förarvikt osv

Det är Jocke Jansson på FJ Racing som komponerat ihop detta så allt är noga kalkylerat

Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig!
 
Tips till alla som går i fjädringstankar

Vi testade ett modifierat standard kit i Spanien med en framgaffel som är modifierad med k-tech produkter samt en bakdämpare som är shimsad som ihop gav en riktigt bra trackday seting
Man ställer alltså in vinkel på hojen samt fjädrar för förarvikt osv

Det är Jocke Jansson på FJ Racing som komponerat ihop detta så allt är noga kalkylerat

Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig!

Är det K-techs kolv/ventil-kit för gaffeln? Jag såg de och var rätt intresserad innan jag bestämde mig för mina grejer, dessutom verkar det vara väldigt prisvärt jämfört med cartridge eller en hel gaffel. Det där låter som helt rätt väg för oss glada amatörer!
 
Styrlagret är slut på min hoj (knappt 1200 mil) så har du en tidig hoj (min är från 2009); håll koll på styrlagret!

Jag hade inget glapp utan det var när jag förde styret från sida till sida som jag kände ett litet hack i mitten.

Nu är det väl bara att vänta på att kammen ger upp också... :gnissla

Backman - kan du inte lägga upp en bild på ett original styrlager och ett koniskt så att vi på tråden förstår skillnaden. Det framstår som rätt uppenbart varför original ger upp efter 4 år DrZäta när du ser de bilderna...

Grabben har kraftigare styrlager i sin MTB...
 
Tog ut beemern på premiärtur idag...ååååhhhhh... vilken jävla hoj! Fiskörde i och med kyla och min egen ringrostighet, men det räckte ändå! Ett å ett halvt år sedan jag körde literhoj, hade nästan glömt bort hur sjuka dom är haha!
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top