BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
...Sitter och läser både den här och andra trådar och undrar varför det bär folk emot att lägga några tusenlappar på att köpa däcksvärmare :va, det kan både spara en tråkig klotning pga osäkerheten om däcken är "varma" (får sällan upp riktigt bra temp i sverige genom att bara köra från noll, känn på en fälg som har stått med däcksvärmare på kontra en som försökt att "köra upp temp" ) och framför allt däckslitage ! Pengarna för däcksvärmarna är ganska snabbt intjänade i form av sparade däck som slipper gå upp och ner i temp hur många ggr som helst på en dag.

Dom flesta av oss lägger så mycket på vår hobby så att "spara in " pengar på att inte köpa däcksvärmare, näe det går i soptunnan som dom säger på ett visst tv program...:fakta

I Övrigt vill jag bara tala om att våren kommer på fredag 11.15 !!! Frågor på det ????:)

Mycket vettigt resonemang! Ska nog se mig efter ett par däckvärmare, tips på vart man hittar såna till bästa peng? :)
 
Mycket vettigt resonemang! Ska nog se mig efter ett par däckvärmare, tips på vart man hittar såna till bästa peng? :)

Jag rekommenderar IRC, grymt nöjd med dem.
Det är nog faktiskt de mest populära däckvärmarna bland RR folk vad jag sett i depåerna.
Finns att köpa billigare utomlands, men har valt att köpa via grevens då dem alltid är på plats.
Inga problem med garanti eller liknande heller.
Vad det gäller däckvärmare så får man vad man betalar för, den saken är klar!

http://grevensmcdelar.com/Däckvärmare/IRC?product_id=59
 
Mycket vettigt resonemang! Ska nog se mig efter ett par däckvärmare, tips på vart man hittar såna till bästa peng? :)

Kan vara värt att kolla med Pirelli vilken temperatur de säger du ska värma Pro-däcken till. Eftersom de har en gummiblandning från gatdäck ska du nog inte elda på de till 80 grader som man gör med vanliga slicks. Jag har hört både och vad gäller Pro, däcknasaren på Misano sa att man skulle värma som vanligt medans Pirelli sa att de funkar i temperaturer upp till 60 grader. Jag värmde de till 60 grader (jag har ställbara värmare) och det räckte absolut men jag brukar inte gasa helvete första varvet utan köra 80% av min fart (dvs ca 50% av vad däcken kan :) ).
 
Hej på er,

Kul att ni hållit full fart i tråden! Lite att läsa in så här när man kommer hem! :)

Lite lösa svar på senaste 3 sidorna;

- Jag har elschema (vem det nu var som skulle ha det) PM:a mig med mailadress så skickar jag.
- Olja: snåla inte, Motul 7100 eller Castrol Power 1 race eller motsvarande för gata/bandagar. Motul 300V för bankörning/tävling eller motsvarande. (Klart det finns andra bra men dessa har jag kört på)
- Tejpa fast kolfiber på svingen med dubbelhäftande går bra om den tål varma dagar utan att lossna, annars är det silikon som gäller. Provade dubbelhäftande på ramen men det gick inte eftersom den blir så varm av motorn. Vet att MickeR har lyckats hitta någon elak dubbelhäftande som funkar.

Sen lite bilder från Aragon;

2013-03-25-PBK-1608.jpg2013-03-26-PBK-1258.jpg2013-03-26-PBK-1705.jpg2013-03-27-PBK-1200.jpg
 
- Nå Peter, vad tycker du om korkskruven?
Och långrakan? Avslutar ni den med långböjen eller hårnålen ? :)
 
- Nå Peter, vad tycker du om korkskruven?
Och långrakan? Avslutar ni den med långböjen eller hårnålen ? :)

Underbar bana, inte helt lätt att komma rätt i från början! :-) Korkskruven var helskön men svår! Efter ett tag fick jag tipset att inte gå direkt intill kurbsen utan lägga mig lite utanför där asfalten var plan och på så sätt gav mer utrymme för nerlägg så man kom runt.

Vi körde "korta" bakrakan med långsvängen - jäklar vad fort man kunde gå in i den, bankad var den också! Makalöst kul!

Sen drog vi vidare till Catalunya som sagt, en helt annat typ av bana. Stor bred o "böljande". Skönt flyt o hög hastighet nästan överallt. Körde 2.02 på Catalunya o jag har för mig att jag körde 2.12 på Aragon, inte jättefort men jag förbättrade mig varje dag o det kändes bra.

Framför allt otroligt kul körning!
 
BANDAG för S1000RR-tråden!

Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130403

Ytterligare 2 anmälda via mail och inlagda här på listan :tummenupp
Det är nu klart att bandagen blir succé med tanke på att det är så många som anmält sig redan. De två som hörde av sig sist nu hade köpt en ny HP4:a och en hade gjort i ordning en racehoj hos Backman, bara att gratulera till båda två! :) Vi närmar oss nu 50 som anmält intresse via mail direkt till mig och över 30 har betalat anmälningsavgiften.

Alla som vill med skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Fyll gärna på denna lista också, det är kul att se hur många som vill vara med. Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:

1. Peter Pan.........................KLAR
3. Weber.............................KLAR
5. S.an.d.m.a.n....................KLAR
6. 2hjulkul ..........................KLAR
7. Capoeira-R1.....................KLAR
8. Bo Backman................................PÅ G
9. Björn Enghag...............................PÅ G
10.Try ................................KLAR
11.Micke "Hilding".................KLAR
12.MickeR ...........................KLAR
14.Rootofevil........................KLAR
16.Mats Backman...............................PÅ G
17. The Knight .....................KLAR
18. Molzzon..........................KLAR
21.Zacke.............................KLAR
22.Andre_A.......................................PÅ G
23.TeddyTwoFace..................KLAR
24.Zebbh..........................................PÅ G
25.TV..................................KLAR
26.Michey ...........................KLAR
31.PeBro..............................KLAR
33.Killersnail........................KLAR
34.Niohundrasexton ..............KLAR
35.Cadludde ........................KLAR
36 PXX................................KLAR
37.Neonman.........................KLAR
38.Hultqvist ........................KLAR
40.maz-ze...........................KLAR
41.K.Lundqvist......................KLAR
42. dabringer.......................KLAR
43.T Färlind.........................KLAR
44. ANTE L...........................KLAR
45. Jan Lundmark..................KLAR
46. Joggen...........................KLAR
thumbup.gif



ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

2 Tob3
4.Galne Dansken
13.Captain slow
15.#21
19. Yusse
20.Dfused
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
32.Iridium
39.Zebbh
47. R Nilsson :tummenupp
48.
49.
50.
 
Last edited:
Varför behöver man bränsletank foam och varför fick jag med ett plugg i paketet som är till bränsletanken om jag skulle använda foam ??
Är det någon som har lust o förklara ???
 
Varför behöver man bränsletank foam och varför fick jag med ett plugg i paketet som är till bränsletanken om jag skulle använda foam ??
Är det någon som har lust o förklara ???

Ska du köra racing brukar du måsta ha foam, det är väl för att inte all soppa ska spruta ut direkt ifall det går hål på tanken?
 
Varför behöver man bränsletank foam och varför fick jag med ett plugg i paketet som är till bränsletanken om jag skulle använda foam ??
Är det någon som har lust o förklara ???

Som DrZätare skriver så är foamen för att hindra bensinen att rinna ut för fort o skapa en stor brand i händelse av att du kraschar o tanken går sönder.
Pluggen däremot är jag lite frågande till. Den enda plugg man brukar prata om är den som skall sitta i båten, dvs "magkåpan" och som du skall kunna ta bort i händelse av regn, så att inte båten fylls med vatten.
Plugg till tanken har jag inte hört talas om...
 
Rookie 1000

Nu är det totalt 4st BMW förare som anmält sig till SM premiären -
på Anderstorp 4-5maj!
Tobias Hallengren
Thomas Jerninger
Andreas Öberg
Ander Andersson

Finns det fler som är sugna och funderar på att anmäla sig kanske?
 
Har ett Pirelli Superbike Pro 190 däck från 2011 helt nytt.
Skicka PM om ni är intresserade, säljes för 1200:-
 
Såg precis att MotoGP kört 1.33 och WSBK 1.35 runt Misano. Jag var rätt nöjd med 2.00, hade kanske kunnat fila några sekunder mer med lite mer tid på banan. Snabbaste tiden jag såg på tidtagningen var en som åkte 1.45.

Fy fan vad de kör, helt sjukt!

Och det var inte förrän idag jag insåg att det var på Misano som Wayne Rainey blev förlamad efter en krasch i kurva ett, vilket nu är sista kurvan eftersom de bytt körriktning. Hade jag vetat det hade jag köpt ett paket Marlboro, rökt i hela skiten ståendes i den sandfållan fällandes en tår.
 
Last edited:
Som DrZätare skriver så är foamen för att hindra bensinen att rinna ut för fort o skapa en stor brand i händelse av att du kraschar o tanken går sönder.
Pluggen däremot är jag lite frågande till. Den enda plugg man brukar prata om är den som skall sitta i båten, dvs "magkåpan" och som du skall kunna ta bort i händelse av regn, så att inte båten fylls med vatten.
Plugg till tanken har jag inte hört talas om...

ImageUploadedByTapatalk1365091183.361185.jpg
 
Film från ett av passen första dagen vid påskhelgens besök på Misano

- Jag har åkt med dej, hela vägen.:tummenupp
Lite kul att se lamporna när traction controllen arbetar.

Har sett det nån enstaka gång på min. Beror kanske på att jag kör för mesigt eller att jag har tunnelseende.
Jag undrar; känns det i cykeln när systemet är i arbete?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top