BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

The Knight

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR /CBR1000RR-08/ CBR 1000RR-04/CBR 954-02/ CBR 900-99
Hej på er!
Nu är det dags för nästa projekt :) tänkte uppdatera gaffelben & bakdämpare till Öhlins. Modellen heter
Framgaffel - Öhlins FGRT 811
Bakdämparen heter - Öhlins TTX36

Jag väger ca 72KG utan skinnställ och med skyddsutrustning ca 90kg.
frågan är, kommer FGRT 811 & TTX36 passa till min vikt? Har läst att FGRT 811 har 43MM fjäder, men jag är inte duktig på det ;( hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack för alla svar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej på er!
Nu är det dags för nästa projekt :) tänkte uppdatera gaffelben & bakdämpare till Öhlins. Modellen heter
Framgaffel - Öhlins FGRT 811
Bakdämparen heter - Öhlins TTX36

Jag väger ca 72KG utan skinnställ och med skyddsutrustning ca 90kg.
frågan är, kommer FGRT 811 & TTX36 passa till min vikt? Har läst att FGRT 811 har 43MM fjäder, men jag är inte duktig på det ;( hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack för alla svar.

Köper du av en handlare så brukar fjädrar för din vikt ingå. Köper du beggat gäller det att kolla vilka fjädrar föregående ägare kör med. Annars bör väl info om fjädrarna finnas på Öhlins hemsida?

Hur många MM fjädern är spelar inte så stor roll, det är NM som avgör hur hård/mjuk den är.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej på er!
Nu är det dags för nästa projekt :) tänkte uppdatera gaffelben & bakdämpare till Öhlins. Modellen heter
Framgaffel - Öhlins FGRT 811
Bakdämparen heter - Öhlins TTX36

Jag väger ca 72KG utan skinnställ och med skyddsutrustning ca 90kg.
frågan är, kommer FGRT 811 & TTX36 passa till min vikt? Har läst att FGRT 811 har 43MM fjäder, men jag är inte duktig på det ;( hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack för alla svar.

Om du tänker köpa från handlare i Sverige o inte via Ebay så tycker jag du tar kontakt med en återförsäljare med racingvana, typ Bactor eller fjj racing. De har alla siffror du behöver; du anger vikt, längd, körstil och vilka däck du åker på så får du alla mått, både på dämparna o hur de skall monteras på cykeln (uppstick gaffel osv)
Rätt fjädrar kommer med i så fall.
 

The Knight

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR /CBR1000RR-08/ CBR 1000RR-04/CBR 954-02/ CBR 900-99
Köper du av en handlare så brukar fjädrar för din vikt ingå. Köper du beggat gäller det att kolla vilka fjädrar föregående ägare kör med. Annars bör väl info om fjädrarna finnas på Öhlins hemsida?

Hur många MM fjädern är spelar inte så stor roll, det är NM som avgör hur hård/mjuk den är.

Tack snälla! ska kolla upp det
 

The Knight

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR /CBR1000RR-08/ CBR 1000RR-04/CBR 954-02/ CBR 900-99
Om du tänker köpa från handlare i Sverige o inte via Ebay så tycker jag du tar kontakt med en återförsäljare med racingvana, typ Bactor eller fjj racing. De har alla siffror du behöver; du anger vikt, längd, körstil och vilka däck du åker på så får du alla mått, både på dämparna o hur de skall monteras på cykeln (uppstick gaffel osv)
Rätt fjädrar kommer med i så fall.

Tack peter!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack snälla! ska kolla upp det

Jag sökte lite på nätet och hittade bara NM-angivelser för fjädrar, inte vikt. Det är nog som Peter säger att de räknar in din vikt, hur snabb du är, vilka däck du använder osv för att bestämma vilka fjädrar du ska ha, inte bara din vikt.

Vet inte hur mycket det hjälper men jag väger 90kg utan utrustning, kör bandagar (inga race) och ska köra på pirelli superbike pro, eller vad de nu heter, nästa år och jag fick 10.5NM fjädrar i gaffeln (fgrt811) och 100nmm fjäder i stötdämparen (bm888).
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag sökte lite på nätet och hittade bara NM-angivelser för fjädrar, inte vikt. Det är nog som Peter säger att de räknar in din vikt, hur snabb du är, vilka däck du använder osv för att bestämma vilka fjädrar du ska ha, inte bara din vikt.

Vet inte hur mycket det hjälper men jag väger 90kg utan utrustning, kör bandagar (inga race) och ska köra på pirelli superbike pro, eller vad de nu heter, nästa år och jag fick 10.5NM fjädrar i gaffeln (fgrt811) och 100nmm fjäder i stötdämparen (bm888).

Jag hade 10,5 fjädrar i min K-tech gaffel från början.
Det var på tok för hårt för mig, då vägde jag 90kg och tävlade för fullt.
Bytte till 9,5 och 10,5 i fram, det var grymt stor skillnad.
Kan inte så mycket om fjädring, men kanske är det för hårt för dig om det inte skiljer sig från Öhlins och K-tech.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hade 10,5 fjädrar i min K-tech gaffel från början.
Det var på tok för hårt för mig, då vägde jag 90kg och tävlade för fullt.
Bytte till 9,5 och 10,5 i fram, det var grymt stor skillnad.
Kan inte så mycket om fjädring, men kanske är det för hårt för dig om det inte skiljer sig från Öhlins och K-tech.

Borde märkas när man justerar in hänget om den är för hård? Jag har inte ens monterat grejerna än, tänkte göra det nu innan jul, så jag får se då om hänget blir rätt. Kan skilja en del mellan märken kan jag tänka mig.

Hmmm... 10.5 verkar vara den näst hårdaste fjädern som finns så du kan ha rätt, kan vara i hårdaste laget. Jag får väl äta mer julmat och motionera mindre helt enkelt :)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sjukt att vi kan ha så milt väder här på Värmdö och allt töat bort o torkat. Hann till o med att rulla ut pärlan o varmköra lite, skön känsla! :tummenupp

bild-5.jpg
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Har ni somnat därute i snön?

View attachment 374186

Vinterdvala Peter. Nu kan man fokusera på andra saker. Dock ska ja väl hyra någon tvåhjuling i Thailand i feb så man kan öva lite kurvteknik i bergen. Måste ju vara fit 4 fight inför hojsäsong 2013. Dock stör det mig att jag inte hittar ett par fina kinakåpor till hojen som man både kan ha på gata och bana. Men det kommer väl kanske. Simma lugnt!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vinterdvala Peter. Nu kan man fokusera på andra saker. Dock ska ja väl hyra någon tvåhjuling i Thailand i feb så man kan öva lite kurvteknik i bergen. Måste ju vara fit 4 fight inför hojsäsong 2013. Dock stör det mig att jag inte hittar ett par fina kinakåpor till hojen som man både kan ha på gata och bana. Men det kommer väl kanske. Simma lugnt!

Vet att Zacke hittade en sida med bra Kinakåpor där de hade till vår hoj. Vi får kolla med honom! Ta det lugnt med moppeåkandet i Thailand, det är inte helt ofarligt om man ser till statistiken! :7peta
Kul att höra av dig annars!
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top