BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Nu har jag äntligen provat hojen på torr väg med nya fjädringsinställningarna. Fjädringen känns mycket mer balanserad men den känns lite som en chopper nu istället, låg bak och hög fram, och lite segare att svänga med. Ska man sänka den fram eller höja den bak för att den att den ska bli lite villigare att svänga? Den verkar redan vara rätt sänkt fram, se bild.
 

Bifogat

  • IMG_0188.jpg
    IMG_0188.jpg
    244.2 KB · Visningar: 75
Last edited:
Nu har jag äntligen provat hojen på torr väg med nya fjädringsinställningarna. Fjädringen känns mycket mer balanserad men den känns lite som en chopper nu istället, låg bak och hög fram, och lite segare att svänga med. Ska man sänka den fram eller höja den bak för att den att den ska bli lite villigare att svänga? Den verkar redan vara rätt sänkt fram, se bild.

Jag skulle höja den bak. Normalt "uppstick" fram är 17 mm och utan att ha mätt antal ringar så ser det betydligt mer ut på din hoj.
Jag skulle vända på distansen i bakdämparens övre fäste o skicka upp den där.
När du ställde in fjädringen, vad gjorde du då? Justerade du höjden fram eller va det så från fabrik?
Sänker du den mer fram blir det bökigt att hålla baken kvar på backen vid hård inbromsning.
 
Jag skulle höja den bak. Normalt "uppstick" fram är 17 mm och utan att ha mätt antal ringar så ser det betydligt mer ut på din hoj.
Jag skulle vända på distansen i bakdämparens övre fäste o skicka upp den där.
När du ställde in fjädringen, vad gjorde du då? Justerade du höjden fram eller va det så från fabrik?
Sänker du den mer fram blir det bökigt att hålla baken kvar på backen vid hård inbromsning.

Finns det beskrivning för hur man vänder på distansen på stötdämparen och behöver man mycket grejer för att göra det? Verktyg har jag men inget depåstöd eller möjlighet att lyfta upp hojen för att ta loss dämparen.

Jag köpte hojen beggad så vad jag gjorde var att ställa om fjädringen till sport enligt manualen och med förspänningstipset från dig. Fjädringen funkar kalas men som sagt är hojen lite trögstyrd nu. Jag får ta och mäta hur mycket gaffeln sticker upp men det ser som sagt rätt mycket ut. Vore bättre att höja bak. Som fullösning funderar jag på att öka lågfartskompen bak och kanske ge lite mer förspänning.
 
Finns det beskrivning för hur man vänder på distansen på stötdämparen och behöver man mycket grejer för att göra det? Verktyg har jag men inget depåstöd eller möjlighet att lyfta upp hojen för att ta loss dämparen.

Jag köpte hojen beggad så vad jag gjorde var att ställa om fjädringen till sport enligt manualen och med förspänningstipset från dig. Fjädringen funkar kalas men som sagt är hojen lite trögstyrd nu. Jag får ta och mäta hur mycket gaffeln sticker upp men det ser som sagt rätt mycket ut. Vore bättre att höja bak. Som fullösning funderar jag på att öka lågfartskompen bak och kanske ge lite mer förspänning.

Jag skulle återställa ursprungsläget på gaffelbenen om jag var du, behålla sportinställningarna som du har och nya hänget. Sen skulle jag känna hur det känns. Även att höja hojen fram gör den lättare att svänga pga högre tyngdpunkt alltså. Naturligtvis blir den även trögre att svänga pga flackare vinkel, men jag skulle vilja "nolla" den för att börja i rätt ända - som fabriken hade tänkt.
Om det känns ursegt så skulle jag prova att vända på bakdämpens övre fäste, men var lite försiktig i början, jag tror de gör rätt stor skillnad och den kan bli ostabil fram i höga farter och utgångar, speciellt med tanke på den lite klena styrdämparen som är orginal.

Berätta hur du gör och hur det känns. Spännande! :tummenupp
 
Jag skulle återställa ursprungsläget på gaffelbenen om jag var du, behålla sportinställningarna som du har och nya hänget. Sen skulle jag känna hur det känns. Även att höja hojen fram gör den lättare att svänga pga högre tyngdpunkt alltså. Naturligtvis blir den även trögre att svänga pga flackare vinkel, men jag skulle vilja "nolla" den för att börja i rätt ända - som fabriken hade tänkt.
Om det känns ursegt så skulle jag prova att vända på bakdämpens övre fäste, men var lite försiktig i början, jag tror de gör rätt stor skillnad och den kan bli ostabil fram i höga farter och utgångar, speciellt med tanke på den lite klena styrdämparen som är orginal.

Berätta hur du gör och hur det känns. Spännande! :tummenupp

Helvete. Jag har fixat pallbockar och pallat upp hojen innan jag upptäcker att jag inte har en nog stor torx-nyckel för stötdämparen. Helvete.

Råkar någon här veta vad det är för storlek på eländet?

Kanske ska tillägga att jag alltid justerar för mycket och sedan skruvar tillbaka till någonstans mittemellan. Finns ingen tanke bakom, bara blir så :)
 
Last edited:
Det blir nog fler dagar som kan passa, vi får uppdatera körningarna här på tråden! :tummenupp

Ska bli otroligt spännande att åka ned till "Ringen", bara att hålla tummarna för bra väder=inget regn!
Hur planerar du att åka ned? Vi stoppar hojarna i en buss.

Jag har inte planerat hur jag tar mig ner ännu.
Vet inte om ni/någon som har plats för min hoj.
Om inte så antingen tar jag transport på hojen och flyger/bilar ner.
(Kanske rent av får ett ryck och kör hoj ner!:yoparty)

Eller så lånar jag en Mb sprinter av en polare.
(segt att åka skåpbil 2x155 mil själv)
Vi kan väl höras om detaljerna.
Har ni bokat boende?

Någon som är sugen på att hänga på en sväng?
Tänkte åka vi 12-13-tiden mot tex Trosa.
 
Last edited:
För mig ....
Men ev SMC på Gälleråsen nu den 5 juli...

Blire Gelleråsen om en dryg vecka eller? Jag kommer vara där hela helgen, dvs. från Fredagkväll till Tisdagkväll! Kanske ses vi?

:)

/J
 
Blire Gelleråsen om en dryg vecka eller? Jag kommer vara där hela helgen, dvs. från Fredagkväll till Tisdagkväll! Kanske ses vi?

:)

/J

Vill gärna det, men har inte anmält mig ännu och ligger och fegar lite maa vädret. Som det ser ut nu så skall det regna hela dagen och grundide'n till kursen är att bjuda med en kompis som är nybörjare och knappt kört hoj förut. Regn hela dagen då e inte så kul även om det nyttigt...

Men klarnar det bara lite e vi på om det finns platser!

Förresten - e det ok att dela på en hoj, en kör typ steg 1 lugn grupp och en kör steg 4 snabb grupp?

Jag har inte planerat hur jag tar mig ner ännu.
Vet inte om ni/någon som har plats för min hoj.
Om inte så antingen tar jag transport på hojen och flyger/bilar ner.
(Kanske rent av får ett ryck och kör hoj ner!:yoparty)

Eller så lånar jag en Mb sprinter av en polare.
(segt att åka skåpbil 2x155 mil själv)
Vi kan väl höras om detaljerna.
Har ni bokat boende?

Någon som är sugen på att hänga på en sväng?
Tänkte åka vi 12-13-tiden mot tex Trosa.

Vi har en Primastar m 2 hojar i så där är det tyvärr fullt. Har inte bokat boende än, tänkte vänta in lite info från Motorrad o se om de har tänkt ut ngt bra, men vi ska nog inte vänta för länge...

Tog en tur kl 08.00 idag tor till Rosenhill, räkmacka o sen hem :), lite improviserat...
 
Last edited:
....Förresten - e det ok att dela på en hoj, en kör typ steg 1 lugn grupp och en kör steg 4 snabb grupp?

Givetvis, kan ni dela hoj! Det gjorde jag och min fru på Molanda förra helgen! ;)
Vänta inte för länge, bokningen brukar stängas några dagar innan kursstart. ;)
/J
 
200 mil på mätaren nu och bakdäcket är snart slut. Vart lite skillnad utan spärren:yoparty

Sitter metzler Racetec K3 på från firman. Nåt bra tips på däck? Finns säkert i tråden men sökfunktionen är ju sådär tycker jag:gnissla

Kör mest gata så typ mitten som slits mest, även Söndagens wheelie övande nötte lite tror jag:D
 
200 mil på mätaren nu och bakdäcket är snart slut. Vart lite skillnad utan spärren:yoparty

Sitter metzler Racetec K3 på från firman. Nåt bra tips på däck? Finns säkert i tråden men sökfunktionen är ju sådär tycker jag:gnissla

Kör mest gata så typ mitten som slits mest, även Söndagens wheelie övande nötte lite tror jag:D

Vill du att däcken ska hålla lite längre o inte kör tokhårt på väg eller bana samt vill ha bra våtgrepp;
Dunlop Roadsmart, Michelin Pilot road.

Inspirerat på väg o bandagar i mellanguppen - snabb grupp, bra våtgrepp;
Dunlop sportsmart, Michelin Pilot Power 2ct

Solskensturer på väg varma dagar, sämre våtgrepp, men knäskrap o snabba tider på bana;
Metzler K3 Interact och Dunlop GP 211 Racer.

Det finns naturligtvis fler bra däck men dessa kan jag gå i god för. Säkra tips typ! :)
 
Last edited:
Vill du att däcken ska hålla lite längre o inte kör tokhårt på väg eller bana samt vill ha bra våtgrepp;
Dunlop Roadsmart, Michelin Pilot road.

Inspirerat på väg o bandagar i mellanguppen - snabb grupp, bra våtgrepp;
Dunlop sportsmart, Michelin Pilot Power 2ct

Solskensturer på väg varma dagar, sämre våtgrepp, men knäskrap o snabba tider på bana;
Metzler K3 Interact och Dunlop GP 211 Racer.

Det finns naturligtvis fler bra däck men dessa kan jag gå i god för. Säkra tips typ! :)

Kanon tips ! Av nån anledning så köper jag alltid hojar som drar mycke däck:D Eller så är det körstilen:banana
 
Om du lyckats drar ner däcket på 200 mil och inte enbart kört bana ska du nog kolla däcktrycket lite också. Mina K3 som satt på från start har räckt i ~800 mil där 6-8 bandagar är inräknade.
 
350mil brukar snittet ligga på, utan bandagar:tungan
Men däcken har blivit lite mer långlivade med åren, märks att olika blandningar i däcket gör nytta.
 
350mil brukar snittet ligga på, utan bandagar:tungan
Men däcken har blivit lite mer långlivade med åren, märks att olika blandningar i däcket gör nytta.

Mina krängde jag av vid 340 mil:tummenupp, hade nog kunnat åka några mil till. Men inte utan viss risk. Kör på Dunlop Sportsmart nu och dom är jag väldigt nöjd med!, det räcker med ett par böjar så har man tillräcklig temp för att börja vässa. K3;orna blev jag aldrig riktigt kompis med på gatan, den gummiblandningen kräver rätt hög temp för att komma till sin rätt.
//Micke
 
Mina krängde jag av vid 340 mil:tummenupp, hade nog kunnat åka några mil till. Men inte utan viss risk. Kör på Dunlop Sportsmart nu och dom är jag väldigt nöjd med!, det räcker med ett par böjar så har man tillräcklig temp för att börja vässa. K3;orna blev jag aldrig riktigt kompis med på gatan, den gummiblandningen kräver rätt hög temp för att komma till sin rätt.
//Micke

Hur långt kommer man på Sportsmart då? (Vet att det är mycket som spelar in, men snittet typ?)
 
Hur långt kommer man på Sportsmart då? (Vet att det är mycket som spelar in, men snittet typ?)

Första gången jag åker på dom men, vad jag har hört av flera personer så borde man komma uppåt 700 mil inkl ett par bandagar på dom. Time will tell, tycker själv det låter mycket för det greppet man får. Men slitbanans mitt (som slits mest av dom flesta gatåkare) är ju av en *tåligare typ. Så det kanske stämmer.


*vill inte skriva; hårdare. Det är inte en sådan känsla däcket förmedlar.
//Micke
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top