BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vi kör kl 13.00. Har lyckats synca bort ditt nummer, har dragit ett pm med mitt o adress var det är! Slå mig en pingla i kväll eller morgon fm så allt blir rätt! Du kan ringa sent, ska kolla reprisen på MotoGP, och det håller på till efter midnatt tror jag :D

Någon mer med s1000rr som vill ha hjälp med fjädringen o vill hänga på - dra mig ett pm!

Peter

Ett STORT tack för idag:Bugar
Trevligt att träffas till sist.:tummenupp
Ska bli kul att testa hur hojen känns vid lite aktivare körning.
Vi syns och hörs!
/S
 
Ett STORT tack för idag:Bugar
Trevligt att träffas till sist.:tummenupp
Ska bli kul att testa hur hojen känns vid lite aktivare körning.
Vi syns och hörs!
/S

Tack själv, det var verkligen kul att få ett ansikte på avataren! :tummenupp

Nu försöker vi dra en fortsättning med SMC eller bandag o se hur hojarna uppför sig, kompression, retur, däckstryck osv -det finns hur mycket som helst att grotta ned sig i! :D och så e d j-vligt kul att köra! :banana
 
Tack Peter o Sören

Tack så mycket för hjälpen:Bugar! För mig gjorde det en stor skillnad, hann med en liten utvärdering efter besöket. Det var inga onödiga 8 varv:). Kände stor skillnad i ingången i böjarna, den var liksom mer samlad än tidigare, tightare liksom. Så nu har man en bra "baseline" att skruva komp och retur på, och det känns verkligen kul:tummenupp.
Hoppas vi får tillfälle att träffas på hojarna någon gång i sommar.
//Micke
 
Tack så mycket för hjälpen:Bugar! För mig gjorde det en stor skillnad, hann med en liten utvärdering efter besöket. Det var inga onödiga 8 varv:). Kände stor skillnad i ingången i böjarna, den var liksom mer samlad än tidigare, tightare liksom. Så nu har man en bra "baseline" att skruva komp och retur på, och det känns verkligen kul:tummenupp.
Hoppas vi får tillfälle att träffas på hojarna någon gång i sommar.
//Micke

Kul att du kände skillnad direkt! :tummenupp Hoppas som jag skrev tidigare att det blir lite kurser, banåka och varför inte lite fika-körning tillsammans framöver! :tummenupp

Peter
 
Kom hem från Spanien sent inatt men jag är på på nästa utflykt! (Hann med att ta en liten titt på Aragon, var ett par stycken Porschar ute och gasade)!
 
...Apropå fjädring !

..nyss hemkommen från Gotland och fått testa "tysken" på banan med allt original ! Första varven höll jag på att "tappa" hojen pga originalinställningen på fjädringen som var så sjukt mjuk för mig som väger + 0.1 ton ! Började skruva och fick till det förvånansvärt bra vad gäller känsla och däckslitage osv dock fortfarande mjuk fram så det blir nog i alla fall till att byta till andra fjädrar bak och även fram för att kunna få till det ordentligt, dock känns det som att om man var mer normalviktig så finns nog alla chanser i världen att få en "setup" som funkar länge då jag med min hydda och önskan om att ha hel hoj efter helgen iaf körde 1.31 tider med "skjuts" som mina kilon kan jämställas med :rolleyes:....

Ska bli sjukt roligt att få lära känna den här cykeln mera, just nu känns en styrdämp angelägen + raceväxlat då jag har åkt raceväxlat i princip jämt till att helt plötsligt ge sig ut på banan och "tänka tvärtom" och gräva under med foten i böjarna kändes bara galet :huvet !

Tyckte det var stor skillnad mellan race och slickläge det lilla jag skiftade, körde mest på race då jag satt med Instruktörs/föråkarväst alla dagarna och det var så många ändå som letade tider i sanden så jag behövde inte utmana ödet kände jag !

//M
 
Last edited:
..nyss hemkommen från Gotland och fått testa "tysken" på banan med allt original ! Första varven höll jag på att "tappa" hojen pga originalinställningen på fjädringen som var så sjukt mjuk för mig som väger + 0.1 ton ! Började skruva och fick till det förvånansvärt bra vad gäller känsla och däckslitage osv dock fortfarande mjuk fram så det blir nog i alla fall till att byta till andra fjädrar bak och även fram för att kunna få till det ordentligt, dock känns det som att om man var mer normalviktig så finns nog alla chanser i världen att få en "setup" som funkar länge då jag med min hydda och önskan om att ha hel hoj efter helgen iaf körde 1.31 tider med "skjuts" som mina kilon kan jämställas med :rolleyes:....

Ska bli sjukt roligt att få lära känna den här cykeln mera, just nu känns en styrdämp angelägen + raceväxlat då jag har åkt raceväxlat i princip jämt till att helt plötsligt ge sig ut på banan och "tänka tvärtom" och gräva under med foten i böjarna kändes bara galet :huvet !

Tyckte det var stor skillnad mellan race och slickläge det lilla jag skiftade, körde mest på race då jag satt med Instruktörs/föråkarväst alla dagarna och det var så många ändå som letade tider i sanden så jag behövde inte utmana ödet kände jag !

//M

Kände som du innan jag justerade förspänning mm. Nästan alla som väger 85 kg eller mer i strumplästen får justera till minst 8 varv på fjädern fram och 1-2 varv extra bak när de skall börja köra lite offensivt.
Det jag blir förånad över är att hojarna kommer från butik/fabrik utan någon förspänning alls fram! Micke o Steves hojar var uppskruvade max fram o det kan knappast anses som standardinställning, för en förare på 85 kg som det står i boken.
Sen är min erfarenhet att man bör gå på sportinställningarna för komp o retur i boken direkt om du skall köra bana, ev lätta på returen bak till 5 eller 6. Men sen finns det ju många andra faktorer, men det är ett bra utgångsläge.

När du letar raceväxlat, glöm inte att kolla om du kan ha stödet kvar, en del märken tillåter inte det!
 
Jag var på förspänningen rejält fram och tog 5 VARV Bak, känn på den du :tungan, det resulterade i att jag fick släppa på returen bak till 4-5 beroende på hur mycket jag ville ladda, körde du lugnare så fick du ha 4 så den kunde jobba men det blev lite för lite när du körde tuffare, mina däck ser ut som barnrumpor så jag ska inte klaga men känslan är inte 100 ! Jag noterade också att den saknade förspänning överhuvudtaget fram som "standard" *märkligt*... Dom andra inställningarna från boken funkade faktiskt hyfsat för mig trots vikten... ! Jag väntar på Bmw:s egna lösning på att vända växlarna med originalpinnarna, jag menar dom skulle kommit i oktober FÖRRA ÅRET och senaste budet var i maj -11 så vilket år som helst kommer dom nog :banana Skämt åsido, tips mottages om vettiga pinnar med minst jobb och bäst pris // S.Nål :tungan

Kände som du innan jag justerade förspänning mm. Nästan alla som väger 85 kg eller mer i strumplästen får justera till minst 8 varv på fjädern fram och 1-2 varv extra bak när de skall börja köra lite offensivt.
Det jag blir förånad över är att hojarna kommer från butik/fabrik utan någon förspänning alls fram! Micke o Steves hojar var uppskruvade max fram o det kan knappast anses som standardinställning, för en förare på 85 kg som det står i boken.
Sen är min erfarenhet att man bör gå på sportinställningarna för komp o retur i boken direkt om du skall köra bana, ev lätta på returen bak till 5 eller 6. Men sen finns det ju många andra faktorer, men det är ett bra utgångsläge.

När du letar raceväxlat, glöm inte att kolla om du kan ha stödet kvar, en del märken tillåter inte det!
 
Så nu har jag hämtat hem hojen. 6 mil i spöregn:D

Imorrn om det är fint väder blir det ut och känna lite på hon:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0061.jpg
    IMG_0061.jpg
    234.9 KB · Visningar: 110
Får jag fråga vad ni fellow gatåkare runt 85 panner åker med för förspänning fram och bak? Jag tänkte ta en titt på fjädringen i helgen men jag har inte grejer för att ställa in den ordentligt så jag tänkte höfta lite.
 
Får jag fråga vad ni fellow gatåkare runt 85 panner åker med för förspänning fram och bak? Jag tänkte ta en titt på fjädringen i helgen men jag har inte grejer för att ställa in den ordentligt så jag tänkte höfta lite.

Med orginalfjädrar bör du ligga runt 8 mm (varv) fram och ca 10 mm synlig gänga ovan "muttern" bak. (Vet inte hur det anges annars)

Det finns naturligtvis fler parametrar men om inget skiljer våra hojar åt i övrigt så blir det hyfsat rätt.
Jag väger 87...

(Jag bytte fjädrar fram sen för det va lite klent på vissa banor.)

P
 
Fick en check av försäljaren på 5 tusen att köpa delar till bmw`n:)
Tänkte köpa hög ruta fram. Ni som har höga rutor kan ni lägga upp en bild så man får se hur det ser ut? helst om ni har tonat. Svårt att bestämma sig när man inte vet hur det blir.

Finns det nåt mer roliga tillbehör? Funderar på dom Hp Led blinkers och en väska där bak om det bli några längre resor:D

Tankskyddet som följer med orginal hade dom inte monterat på firman. Nåt bra tips hur man ska sätta det?
Mvh Kalle
 
Last edited:
Fick en check av försäljaren på 5 tusen att köpa delar till bmw`n:)
Tänkte köpa hög ruta fram. Ni som har höga rutor kan ni lägga upp en bild så man får se hur det ser ut? helst om ni har tonat. Svårt att bestämma sig när man inte vet hur det blir.

Finns det nåt mer roliga tillbehör? Funderar på dom Hp Led blinkers och en väska där bak om det bli några längre resor:D

Tankskyddet som följer med orginal hade dom inte monterat på firman. Nåt bra tips hur man ska sätta det?
Mvh Kalle

Hög ruta, blinkers, packväskor o tankskydd!? Eru säker på att du inte handlat en GS1200? :va
Vad sägs om kraschpuckar, vikbara handtag, flyttbara fotpinnar m raceväxlat o två dunkar V-power!? :D

Bara skoja, e lite avundsjuk att du fick 5000:- i hojprylar, det fick inte jag...:rolleyes:
 
Last edited:
Har alltid haft en klumpig väska på ryggen när man åker längre sträckor. Såg skönt ut med väskor:D

Var ju du som tipsade om hög ruta vid högre farter! :) Hehe vill ju inte repa min fina gråa tank. Ja kraschpuckar kanske vore smart, synd att dom inte säljer det hos bmw bara.

Ska ner den 20 Juni igen och göra 100 mils service. Så tänkte beställa grejerna så dom hinner få hem det. 16 mil enkel väg från Kalmar till närmsta service ställe:/ SKIT STAD
 
Har alltid haft en klumpig väska på ryggen när man åker längre sträckor. Såg skönt ut med väskor:D

Var ju du som tipsade om hög ruta vid högre farter! :) Hehe vill ju inte repa min fina gråa tank. Ja kraschpuckar kanske vore smart, synd att dom inte säljer det hos bmw bara.

Ska ner den 20 Juni igen och göra 100 mils service. Så tänkte beställa grejerna så dom hinner få hem det. 16 mil enkel väg från Kalmar till närmsta service ställe:/ SKIT STAD

Mörk double bubbel ruta på svart hoj kommer se rått ut! O håller med dig om väska, åker själv till jobbet en del m ryggsäck o de e inte allt så skönt. Tror iof att en tank väska känns bättre i hojen än en väska bak, men då kommer man inte ned bakom kåpglaset! :D

100-mila, då får du spärren bortprogrammerad i slick-kontakten isatt! :banana om du inte redan fixat det...
 
Får fixa slick grejen själv. Tydligen gör dom inte det på claessons i bromölla. Det var nog med kraft endå, eller vad han sa :)
 
Tjo!! Har en liten fråga hur fungerar Wheelie controllen ;) ?? Är den ställbar hur högt ,man vill köra eller stryper den bara så den inte kommer upp alls?? Funkar detta bra?? Är det helt omöjligt att slå över?? // Andreas..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top