BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Håller med föregående talare, även om jag inte tror det spelar hojen någon roll rent mekaniskt. Det jag däremot har hört talas om ett par gånger är att kopplingar har protesterat ett par gånger när det gjorts byten till andra oljor. Jag tror att risken är liten och jag kan heller inte förklara det tekniskt, men jag tycker du kan lita på Castrololjan och luta dig tillbaka. Jag körde som du alltid på Motul, V300 dessutom, när jag hade Duccen, och kör. Castrol Race 1 idag, så du e bland vänner. ;-)

- Jag tackar å det varmaste för denna vederhäftiga utläggning !......och känner mig dessutom synnerligen välkommen bland vänner. :tummenupp
 
Veckans brandfackla;

En känd tävlingsförare som tagit många pallplatser med S1000RR säger att måttet mellan svingbultens centrum och centrumet på bakaxeln skall vara så nära 600 mm som möjligt. Detta för att hojen skall uppföra sig så optimalt som möjligt.

Jag har 594 mm, vad har ni?

Man kan stöka till det rätt rejält om man drevar om...
 
Last edited:
Veckans brandfackla;

En känd tävlingsförare som tagit många pallplatser med S1000RR säger att måttet mellan svingbultens centrum och centrumet på bakaxeln skall vara så nära 600 mm som möjligt. Detta för att hojen skall uppföra sig så optimalt som möjligt.

Jag har 594 mm, vad har ni?

Man kan stöka till det rätt rejält om man drevar om...

596 mm. Jag har aldrig sträckt kedjan eftersom hojen bara gått 80 mil.
 
Härligt Tob3, välkommen till BMW Världen.
Ser fram emot att följa ditt bygge, sen hoppas jag vi ses på någon bandag 2012.

Tack ska du ha! Jag väntar på min iPhone 4S, har ingen kamera just nu att ta kort med. Dock verkar dem dröja ett tag.. :( Sedan kommer det massa bilder! Jag kommer att tävla en hel del men även köra träningar på Anderstorp och 2 helger Gotland med Actionpics. Kör Gotland-Ring om du får möjlighet, en fantastisk bana! :)
 
ang, Brandfacklan

Veckans brandfackla;

En känd tävlingsförare som tagit många pallplatser med S1000RR säger att måttet mellan svingbultens centrum och centrumet på bakaxeln skall vara så nära 600 mm som möjligt. Detta för att hojen skall uppföra sig så optimalt som möjligt.

Jag har 594 mm, vad har ni?

Man kan stöka till det rätt rejält om man drevar om...

Jag har nånting mellan 600-601mm med 1 kugg mindre fram på min hoj.
(Utan att någon sitter på.)
Skall måttet 600 vara med eller utan förare på?
mvh Jonas
 
Last edited:
Jag har nånting mellan 600-601mm med 1 kugg mindre fram på min hoj.
(Utan att någon sitter på.)
Skall måttet 600 vara med eller utan förare på?
mvh Jonas

Nu tänkte du fel Jonas. Mellan infästning sving o hjul, du är väl inte så tung att svingen ger med sig när du äntrar kylskåpet? ;)
 
Jag har nånting mellan 600-601mm med 1 kugg mindre fram på min hoj.
(Utan att någon sitter på.)
Skall måttet 600 vara med eller utan förare på?
mvh Jonas

Då ligger du riktigt nära...
Planerar att minska dreven både bak o fram för att just få lite längre hjulbas, något som jag fått tips om tidigare, men nu blir man lite vilse i pankakan...:va
 
Nu tänkte du fel Jonas. Mellan infästning sving o hjul, du är väl inte så tung att svingen ger med sig när du äntrar kylskåpet? ;)

Ööh... Jag borde nog skylla på att jag var nyvaken, men jag är nog så korkad som jag verkade! ;-)
Tack för att du korrekturläser det jag skriver, gubben!
 
Tack ska du ha! Jag väntar på min iPhone 4S, har ingen kamera just nu att ta kort med. Dock verkar dem dröja ett tag.. :( Sedan kommer det massa bilder! Jag kommer att tävla en hel del men även köra träningar på Anderstorp och 2 helger Gotland med Actionpics. Kör Gotland-Ring om du får möjlighet, en fantastisk bana! :)

Kul med ett bygge! Vad modifierar man på en IDM hoj? Den borde väl redan ha det som en vanlig dödlig kan önska?
 
Last edited:
Kul med ett bygge! Vad modifierar man på en IDM hoj? Den borde väl redan ha det som en vanlig dödlig kan önska?

Det är sant. Det maskinella är i sin ordning.
Ska gå genom fjädring, finjustera, putsa samt lacka kåporna i BMW:s world superbike färger. Kommer säkert på fler saker längst vägen.
Om det finns pengar kvar kan det bli en annan bromspump och skivor.
 
Inköp av Öhlins styrdämpare - nu!

Nu är vi tre som beställer styrdämpare av märket Öhlins till hojen. Mitt tidigare upprop blev det lite dålig uppslutning på, alla kunde inte handla direkt, någon hörde inte av sig osv.

Så nu köper vi och de som vill haka på är välkomna. Köper vi fyra eller fler betalar vi 3000:- .

PM:a mig snarast om ni vill med!
 
Det är sant. Det maskinella är i sin ordning.
Ska gå genom fjädring, finjustera, putsa samt lacka kåporna i BMW:s world superbike färger. Kommer säkert på fler saker längst vägen.
Om det finns pengar kvar kan det bli en annan bromspump och skivor.

Är IDM mer superbike eller superstock? Hur mycket pulver är det i en sådan där rackare? Måste ju vara grymt cool elektronik och dataloggning på en sådan hoj?
 
Är IDM mer superbike eller superstock? Hur mycket pulver är det i en sådan där rackare? Måste ju vara grymt cool elektronik och dataloggning på en sådan hoj?

En Svensk Superbike är som en Superstock hoj utomlands.
Tyska IDM är att jämföra Superbike hemma i Sverige.

Min BMW har runt 200hp på bakhjulet (ärliga hästar).
Med den race ecun som jag har i dagsläget kan jag inte logga någonting själv, det måste en BMW specialist göra åt mig i så fall..
Inga original-kablar eller databoxar finns kvar, det sitter race kit på från BMW med annan ecu och annan elektronik.
Det som är gjort är att dem justerat motorbromsen så den ska jobba mera samt justerat traction control beroende på vilket läge man använder.

Det finns uppsjöar med inställningar, men bättre att börja smått och sedan se om man kan ställa in fler saker allt efter som. :)
 
..... och dessutom flera paket, hade hoppats på grejerna från "ÖB" men nu fick han med sig ett par extra fälgar också :) Om jag var riktigt snäll och åt min gröt var dag kanske en styrdämp skulle dyka upp också...:rolleyes:


Är det vår nu ???:tungan

Nu är det fredagsmys....

Mumma! :drool

Är det Öhlinsgaffel eller originalare med gold inside?
 
Vilka tävlar med S1000RR?

Långsamt men säkert börjar det samlas en hel del kompetens på tråden om S1000RR och vi hjälper varandra med allt från glada tillrop till ganska avancerade tekniska lösningar.
Jag skulle vilja leta upp alla de svenska förare som tävlar med S1000RR, oavsett nivå, och följa dem, se vad de gör med sina S1KRR och hur det går för dem.
På så sätt kan vi "boosta" kunnandet om hojen och både få hjälp och ge hjälp till de som tävlar.

Så - vilka svenskar tävlar med S1000RR? Vilken serie/klass finns de? Hur går det för dem? Behöver de vår hjälp eller är det killar (kanske tjejer) som vi kan ringa till när nöden är som störst?

Tänkte lägga upp dem på första sidan och delvis ersätta "Aktuell" som inte behöver ha så många rader.

Så kom igen nu, hjälp till att lista "våra" förare! :yoparty
 
Hadde velat köra rokie1000... Återstår o se om man hinner få ihop allt till nästa år.
Skulle varit kul o följa er andra som kommer tävla nästa år med sin S1000RR..
 
Vad är det som saknas för att du ska tävla?

En farlig massa tycker jag...
Transportmedel i form av en buss, eller husbil med släp.
Ta licens, Kitta MCen plus extra delar till, vilka däck skall man välja.
Nån sponsor, (jobbet kan tänkas sponsra liiite iaf) En bra mekaniker.
Listan kan göras lång känner jag...
Kostnaden räknar jag med 70-100,000,-
Frågan är om det är tillreckligt. Men men, kan kanske bli ett race iaf.:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top