BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag hade ett par watsendesign till min Triumph Daytona 675, var bara att koppla in och blinkar/lyste på bra och i rätt takt. Hade varit ett givet köp till min s1000rr men det verkar vara lite problem med leveransen just nu samt så kör jag mindre och mindre på gatan... Har man gatkåpor, tjöpp tjöpp tjöpp, grymt snygga :tummenupp.

Trevligt :)
Något att tänka på vid inkoppling? Behövs resistorer?
 
Samma här, försöker hitta en väg som kräver minimalt jobb för skifte gata-bana.. :)
Ständiga problemet när man inte har 400,000 över :)
Själv kör jag med polidome kåpor det är fyra delar som ska på ( om man har en tankkåpa) som snabbast har jag bytt på 45 min men det brukar ta runt 1 timme om man ska byta fälgar med. en bra skruvdragare hjälper enormt :)
 
Ständiga problemet när man inte har 400,000 över :)
Själv kör jag med polidome kåpor det är fyra delar som ska på ( om man har en tankkåpa) som snabbast har jag bytt på 45 min men det brukar ta runt 1 timme om man ska byta fälgar med. en bra skruvdragare hjälper enormt :)

Kör med en sån här på alla kåpskruv, utan den kunde jag lika gärna lägga ned hojåkandet. (Lite överdrivet, men den är f-n bättre än sex..... nu överdrev jag igen, men den är ovärderlig typ...)

u_12376243.jpg
 
Är det någon som har modifierat under nedre styrkronan så att ni kan lyfta där? Börjar snegla på ett sådant framstöd för att lätt kunna justera gaffelhöjd mm. Som det är nu så sitter det dels en liten plastkåpa (skydd/vind) och framför allt så sitter det en fastskruvad t-koppling för bromsslangarna i vägen... :va
 
Är det någon som har modifierat under nedre styrkronan så att ni kan lyfta där? Börjar snegla på ett sådant framstöd för att lätt kunna justera gaffelhöjd mm. Som det är nu så sitter det dels en liten plastkåpa (skydd/vind) och framför allt så sitter det en fastskruvad t-koppling för bromsslangarna i vägen... :va

Varför slår du inte till på ett stöd som lyfter i ramen? Då får du även upp hojen utan belastning på svingen vilket är praktiskt när man ska t.ex. byta stötdämpare.

Du har inte heller någon belastning alls på framänden ifall du vill justera styrlagren eller får för dig att byta styrkrona :)
 
Last edited:
Är det någon som har modifierat under nedre styrkronan så att ni kan lyfta där? Börjar snegla på ett sådant framstöd för att lätt kunna justera gaffelhöjd mm. Som det är nu så sitter det dels en liten plastkåpa (skydd/vind) och framför allt så sitter det en fastskruvad t-koppling för bromsslangarna i vägen... :va
- Jag köpte ett stöd på Biltema. Det funkar faktiskt bra.
Plastbiten har jag skruvat bort för länge sedan, vet inte längre var den är.
T-kopplingen är ju bara att lossa och böja undan lite försiktigt så får man in den erigerade stålpicken i nedre gaffelkronan, inga problem. Lätt och snabbt att återställa.
 
- En annan sak jag undrar: Förr, när jag åkte effektsvagare maskiner så brukade jag vända på däcket, vanligen bakdäcket, efter ca 3 banåkardagar för att slita på andra sidan av däcket. De flesta banor går ju i högervarv vilket gör att däcken slits mer på högersidan.
Råkade aldrig ut för några problem med det.

Såååå, frågan är; vågar man göra det på våra SBK-maskiner eller är det för mycket mos i dem?
Kan man komma att rulla av slitbanan eller sliter man hela däcket i stycken?

Det sitter ju trots allt en rotationspil på däcket men vad anger den? Att däcket fungerar bättre i regn åt det hållet, eller?
 
- En annan sak jag undrar: Förr, när jag åkte effektsvagare maskiner så brukade jag vända på däcket, vanligen bakdäcket, efter ca 3 banåkardagar för att slita på andra sidan av däcket. De flesta banor går ju i högervarv vilket gör att däcken slits mer på högersidan.
Råkade aldrig ut för några problem med det.

Såååå, frågan är; vågar man göra det på våra SBK-maskiner eller är det för mycket mos i dem?
Kan man komma att rulla av slitbanan eller sliter man hela däcket i stycken?

Det sitter ju trots allt en rotationspil på däcket men vad anger den? Att däcket fungerar bättre i regn åt det hållet, eller?

Jag tror inte alla slicks har en bestämd rotationsriktning, det är ju bara att kolla på däcken om de har en pil.

Jag har för mig att slitbanan på vissa gatdäck tillverkas genom att corden eller något annat i däcket läggs omlott med en del över den andra. Om man vänder på däcket kan det försöka tvinna upp sig självt vilket är obra.
 
- Jag köpte ett stöd på Biltema. Det funkar faktiskt bra.
Plastbiten har jag skruvat bort för länge sedan, vet inte längre var den är.
T-kopplingen är ju bara att lossa och böja undan lite försiktigt så får man in den erigerade stålpicken i nedre gaffelkronan, inga problem. Lätt och snabbt att återställa.

Helt ok med Biltema men jag vet inte om jag vill mecka bort t-kopplingen för bromsslangarna varje gång jag kommer in i depån... Det borde finnas något mer långsiktigt sätt att flytta bort den på så att man kommer åt att lyfta under kronan.
 
- En annan sak jag undrar: Förr, när jag åkte effektsvagare maskiner så brukade jag vända på däcket, vanligen bakdäcket, efter ca 3 banåkardagar för att slita på andra sidan av däcket. De flesta banor går ju i högervarv vilket gör att däcken slits mer på högersidan.
Råkade aldrig ut för några problem med det.

Såååå, frågan är; vågar man göra det på våra SBK-maskiner eller är det för mycket mos i dem?
Kan man komma att rulla av slitbanan eller sliter man hela däcket i stycken?

Det sitter ju trots allt en rotationspil på däcket men vad anger den? Att däcket fungerar bättre i regn åt det hållet, eller?

Vad är det för däck du vill vända på, vilket märke o modell? Slicks är inga problem att vända på, det gör i stort sett alla jag känner som vill ha lite mer ekonomi ur däcken. Däremot kan det vara si och så med gatdäck. Som DrZätare skriver så ligger corden åt ett visst håll (har jag fått info om från hojdäck.se tidigare) och det kan teoretiskt göra att däcket uppför sig och slits onaturligt. Men jag vet att folk gladeligen har vänt på Metzeler K3 Interact och Dunlops D211 GP och det har fungerat med lite reservation för att gummit har "rullat upp sig" lite när mönstret i däcken går åt motsatt håll.

Prova några varv utan att ge fullt och kolla hur det ser ut.
 
Är intresserad av att köra licensträningen på onsdag 9-16 på Gelleråsen. Någon mer som skall dit?

Tja Peter!

Jag tänkte köra Gelleråsen nu på onsdag! Är sugen på att anmäla mig till R-1000 på BikeWeek så det kan ju vara vettigt att ha kört där någon gång innan kanske. :P
 
Sitter och funderar på vad jag ska köra för att få ut lite trevligare ljud på hojjen.
Har ni tips så är de välkommet!

Just nu funderar jag på
1. Austin Racing ARCS GP3. (har redan slipon)
Med detta system så måste man köpa till underkåpa då det ser förjäkligt ut utan..
Har fått priset 10.000kr .. då är det ARCS (utan slipon) + cardbonfiber Bellypan + PC5 som är förmappad.

2. Arrow EVO2.. ska väl finnas bra pris på dessa har jag hört. Helsystem för ca 13000kr

3. Taylormade helsystem för ca 9.000kr från tyskland.

Nån som har nåt o tycka till gällande dessa?
 
Tja Peter!

Jag tänkte köra Gelleråsen nu på onsdag! Är sugen på att anmäla mig till R-1000 på BikeWeek så det kan ju vara vettigt att ha kört där någon gång innan kanske. :P

Kul! Är också sugen på att köra något race på bikeweek men tänkte mer på något av de korta sprintracen eller endurancet som går på torsdagen. Är för feg för att ge mig in i kamp med alla galna 17-åringar som finns i rookie! :D
Kommer med största sannolikhet ned på onsdag!

Vad hade du för märke på dina fotpinneset? Visst hade du "centrumbult" på själva fotpinnarna som var ca 10 mm? Behöver beställa annat märke på fotpinnar än Woodcraft original, det är för mjuk metall i dem, taggarna slits bort på en dags körning...
 
Kul! Är också sugen på att köra något race på bikeweek men tänkte mer på något av de korta sprintracen eller endurancet som går på torsdagen. Är för feg för att ge mig in i kamp med alla galna 17-åringar som finns i rookie! :D
Kommer med största sannolikhet ned på onsdag!

Vad hade du för märke på dina fotpinneset? Visst hade du "centrumbult" på själva fotpinnarna som var ca 10 mm? Behöver beställa annat märke på fotpinnar än Woodcraft original, det är för mjuk metall i dem, taggarna slits bort på en dags körning...

Finns det endurance för allmänheten nu eller har du licens?

Fan vad roligt det hade varit att ställa upp i ett endurance på skoj! :)
 
Kul! Är också sugen på att köra något race på bikeweek men tänkte mer på något av de korta sprintracen eller endurancet som går på torsdagen. Är för feg för att ge mig in i kamp med alla galna 17-åringar som finns i rookie! :D
Kommer med största sannolikhet ned på onsdag!

Vad hade du för märke på dina fotpinneset? Visst hade du "centrumbult" på själva fotpinnarna som var ca 10 mm? Behöver beställa annat märke på fotpinnar än Woodcraft original, det är för mjuk metall i dem, taggarna slits bort på en dags körning...

Hehe, äsch då.. Jag hoppas på att kunna låna en såndärn grön väst, som jag kan ha på mig under race'n så alla snabba grabbar inte kör ner mig! :D

Det är Vortex-set, tror dom (rent prismässigt) är ett snäpp under Woodcraft, men dom har centrumbult och jag tycker dom funkar kanon och känns kvalitativa.
Länk

Kanske se på onsdag då! Du får gärna visa mig runt då jag aldrig kört på Gelleråsen.
 
- Jag köpte ett stöd på Biltema. Det funkar faktiskt bra.
Plastbiten har jag skruvat bort för länge sedan, vet inte längre var den är.
T-kopplingen är ju bara att lossa och böja undan lite försiktigt så får man in den erigerade stålpicken i nedre gaffelkronan, inga problem. Lätt och snabbt att återställa.
Tror att du kommer långt med detta :)
 
Tror att du kommer långt med detta :)

Precis ett sådant jag menade. Jag har ett sånt och förutom att det är lite besvärligt att ta med sig så är det fullkomligt kanon!

Se bara til att det är ett stöd där hylsan man sätter i motorfästet är enkel att skruva fast till rätt moment. Den jag har är helt rund så jag får inte fast den nog hårt för att jag ska våga lita på att den sitter fast så jag skruvar in den varje gång jag behöver stödet.

Jag kan tillägga att jag oftast använder vanliga depåstöd vid banan men det där är kanon om man vill ändra något på hojen som kräver att fram- eller bakänden är obelastad.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top