BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
"DB LEVELS EG: V2 BLACK 250mm LONG FULL OPEN 106db WITH KILLER 101db, 250mm LENGTH COMES AS STANDARD" Står det på deras hemsida, vet dock inte hur pass bra det stämmer. Vad är högsta tillåtna db på till exempel Gelleråsen?

Får inga problem med hastighetsmätare och sådant ifall man drevar då (ursäkta noobfrågorna, har endast pillat med cyklar som går i skogen tidigare) :3freak

95dB.de har väl bullerhelger men tror såna går till t.ex STCC.

Den mäter hastigheten med hjälp av ABS-ringarna vad jag förstår (de går åtminstone på faktisk rotationshastighet) så drevning blir inte problem.
 
95dB.de har väl bullerhelger men tror såna går till t.ex STCC.

Den mäter hastigheten med hjälp av ABS-ringarna vad jag förstår (de går åtminstone på faktisk rotationshastighet) så drevning blir inte problem.

95db? Är inte det lite väl lågt?

Fritt fram med hylsnyckeln med andra ord, när en får råd till det så klart.
Sov gott allesammans!
 
95db? Är inte det lite väl lågt?

Fritt fram med hylsnyckeln med andra ord, när en får råd till det så klart.
Sov gott allesammans!

Ett 16-kuggars framdrev får du för 300 kronor och hylsnyckel kan du säkert få låna om du inte har någon! ;-) Det blir en tydlig skillnad som du har nytta av på framför allt svenska banor men även utomlands om du får den idén.

I övrigt så skulle jag prioritera fjädring och styrdämparuppgradering alla dagar före effektsystem. Ljudnivån är ett klart problem på svenska banor och det är egentligen bara de riktigt stora burkarna typ Acras långa som klarar kraven, alternativt db-killer men de dödar inte bara ljudet...

PM:a din epostadress till mig så skickar jag mer info om bandagarna den 12-13 augusti på Gelleråsen. Klart du skall med! :)
 
95db? Är inte det lite väl lågt?

Fritt fram med hylsnyckeln med andra ord, när en får råd till det så klart.
Sov gott allesammans!

Det är ju tyvärr så att all motorsport går mot tystare tider, inte bara i Sverige, så det är nog bara att acceptera.

Ett helsystem ger ju inte så himla mycket mer effekt att jag tycker det är värt pengarna, speciellt inte på en hoj som redan har tokmycket effekt :)
 
Testade Arlanda TT igår i Smc:s regi, sanslöst kul... gav mersmak! Snart är man väl djupt ner i banträsket! :kär :banana :huvet
 
Har alltid haft för vana att skriva ihop en form av rapport efter avslutade racehelger. Det är bra terapi och det ger en lite tid för att reflektera över racen.

Så även denna gång har jag gjort en rapport, om än att denna fick ett annat fokus än vad jag ville ha på den.
Om nån vill läsa, så finns den här, Scandinavian Open Premiär på Gelleråsen
 
Har alltid haft för vana att skriva ihop en form av rapport efter avslutade racehelger. Det är bra terapi och det ger en lite tid för att reflektera över racen.

Så även denna gång har jag gjort en rapport, om än att denna fick ett annat fokus än vad jag ville ha på den.
Om nån vill läsa, så finns den här, Scandinavian Open Premiär på Gelleråsen

Bra rapport och hoppas att foten blir bättre snart!

Är det BMWs telemetri som du tagit skärmdumparna av och ECUn som du har, är det HP-ECUn? Är du nöjd med de?


Testade Arlanda TT igår i Smc:s regi, sanslöst kul... gav mersmak! Snart är man väl djupt ner i banträsket! :kär :banana :huvet

Det är en uppenbarelse och man inser vad de har designat hojen för egentligen, eller hur? :) Välkommen till träsket!
 
Last edited:
Bra rapport och hoppas att foten blir bättre snart!

Är det BMWs telemetri som du tagit skärmdumparna av och ECUn som du har, är det HP-ECUn? Är du nöjd med de?

Det är Alphas HP Race Datalogger som screenshoten med hjulhastigheter och sånt kommer från. Rekommenderas skarpt för den som gillar att göra lite djupare analys av sin körning. Kan kompletteras med lägesgivare för fjädring om man vill.

Precis, det sitter en HP Race ECU från Alpha på hojen. Kort så är den grundprogrammerad med lite andra sättningar för ABS och TC och man får full effekt i alla moder.
 
Tja!

Kallar på den samlade skräpsamlar ådran där ute i BMW träsket! Klotade hojen ordentligt i tisdags och har sedan dess jagat vettiga reparatörer och reservdelar..
Det enda som tycks fattas nu och som tydligen inte går att laga är bakfälgen.

Finns det någon där ut som har en bakfälg, eller en uppsättning fälgar att sälja? Färg och repor har ingen betydelse, bara dom är runda!

Eller ens någon som har tips på någons svärmor's, katt's, brochas, syrra som kanske har en uppsättning?

Skall köra igen den 23'e så jag hoppas på tur här på forat!

// Michael.
 
Skulle kanske testa det där mindre drevet fram alltså... Då kommer här ett par noobfrågor: Hur många kugg har originaldrevet fram? Sitter det 520 eller 525 kedja original? En kugg lär väll inte behöva korta kedjan? :va
 
Skulle kanske testa det där mindre drevet fram alltså... Då kommer här ett par noobfrågor: Hur många kugg har originaldrevet fram? Sitter det 520 eller 525 kedja original? En kugg lär väll inte behöva korta kedjan? :va

17/44 fram/bak, sitter 525 original. 520 tror jag inte finns som standard på någon hoj. Jag tror inte du behöver korta kedjan men du får lite längre hjulbas istället.
 
Tja!

Kallar på den samlade skräpsamlar ådran där ute i BMW träsket! Klotade hojen ordentligt i tisdags och har sedan dess jagat vettiga reparatörer och reservdelar..
Det enda som tycks fattas nu och som tydligen inte går att laga är bakfälgen.

Finns det någon där ut som har en bakfälg, eller en uppsättning fälgar att sälja? Färg och repor har ingen betydelse, bara dom är runda!

Eller ens någon som har tips på någons svärmor's, katt's, brochas, syrra som kanske har en uppsättning?

Skall köra igen den 23'e så jag hoppas på tur här på forat!

// Michael.

Jag har en. Läs din mail!

Med vänlig hälsning, Peter
 
Ett 16-kuggars framdrev får du för 300 kronor och hylsnyckel kan du säkert få låna om du inte har någon! ;-) Det blir en tydlig skillnad som du har nytta av på framför allt svenska banor men även utomlands om du får den idén.

I övrigt så skulle jag prioritera fjädring och styrdämparuppgradering alla dagar före effektsystem. Ljudnivån är ett klart problem på svenska banor och det är egentligen bara de riktigt stora burkarna typ Acras långa som klarar kraven, alternativt db-killer men de dödar inte bara ljudet...

PM:a din epostadress till mig så skickar jag mer info om bandagarna den 12-13 augusti på Gelleråsen. Klart du skall med! :)

Vad är det med fjädringen du tänker på? Styrdämpare ska jag definitivt skaffa. Om man bara skulle haft ett fett bankkonto så man kunde köpa allt på en gång, haha!

PM kommer!
 
Vad är det med fjädringen du tänker på? Styrdämpare ska jag definitivt skaffa. Om man bara skulle haft ett fett bankkonto så man kunde köpa allt på en gång, haha!

PM kommer!

Ska du köra mycket på bana och tänkt köra lite snabbare kan det vara värt att göra något åt gaffeln som är i mjukaste laget för det original. Finns olika nivåer beroende på behov och vilja att spendera pengar, från fjädrar/shimsning/kolvar till cartridge och hela gafflar :) många som åker seriöst på bana kör med cartridge i gaffeln och en ny stötdämpare.
 
Ska du köra mycket på bana och tänkt köra lite snabbare kan det vara värt att göra något åt gaffeln som är i mjukaste laget för det original. Finns olika nivåer beroende på behov och vilja att spendera pengar, från fjädrar/shimsning/kolvar till cartridge och hela gafflar :) många som åker seriöst på bana kör med cartridge i gaffeln och en ny stötdämpare.

Alright! Har mycket att lära mig fortfarande, hehe!
Men om man vill ha nåt som funkar okej på både bana och landsväg då? Nåt mitt emellan?
 
Alright! Har mycket att lära mig fortfarande, hehe!
Men om man vill ha nåt som funkar okej på både bana och landsväg då? Nåt mitt emellan?

På landsväg tycker jag personligen inte det är värt pengarna att leka med fjädringen, originalgrejerna duger gott om man inte är väldigt långt ifrån vikten de är konfigurerade för.

Eftersom du inte kört så mycket skulle jag rekommendera dig att prova den som den är på bana några gånger först. Ställ in hänget efter din egen vikt och börja med fjädringsinställningarna för bana som du har i manualen. Känner du då att fjädringen inte hänger med så finns det som sagt gott om alternativ för uppgradering :)
 
Alright! Har mycket att lära mig fortfarande, hehe!
Men om man vill ha nåt som funkar okej på både bana och landsväg då? Nåt mitt emellan?

- Nu ska du inte lyssna för mycket på räjsputtarna!! Om du följer mig, jag som är en gammal man med ett långt förflutet på räserbanor och allmänna vägar, så blir allt bra. :tummenupp

Det är riktigt att gaffeln är klen och behöver en uppstrammning. Det ska jag låta göra jag lite senare i år.
Du kan börja med att ställa in dämpningar och fjädrar mycket hårt (hårdare fram än bak), då är du en liiiiten bit på vägen.


En Öhlinare som styrdämpare har jag inhandlat. Det gjorde RIKTIGT susen. Nu märker jag inget styrfladder överhuvudtaget. "Hälsan tiger still" och den nya dämparen gör sitt jobb med bravur.

En grej som jag införskaffat, i rent okynne, är en växelpedal för raceväxlat. Dyr som satan var den, men den höjer körupplevelsen på bana, väsentligt. :)

Dreva-om? Ja, det kanske behövs. Vad vet jag? Jag tycker att det är en jävvvla massa mos i cykeln, som den är.

Hojen du köpt är absolut INTE dålig, men den har sina tillkortakommanden.

Skynda långsamt. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top