BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Borde inte påverka det..
Prova om du kan switcha modes, kan du det så behöver du inte göra det

Man behöver ett instrument för att kunna göra det, ihop med en liten procedur där man lär om throtel och quickshifter
 
Som instruktör för SMC, och därmed stöter på många ban-nybörjare, så skulle jag rekommendera att du INTE kör med regn mode. Bättre om du kör med sportläget.
Orsaken är att gasresponsen i mitt tycke är lite väl segt i regn mode, så därför funkar sportmode bättre.
Det sagt, så är detta givetvis en fråga om smak och tycke. Och regnmode är inte fel, men jag har i alla fall bidragit med min åsikt. Med vänlig hälsning, Jonas.

Håller med Syster-Tysk, sportmode eller möjligen race är det du skall använda med originaldäck. Då har du både abs och tractioncontroll i fall du behöver, det är det viktiga.

Tack för tips, Sport får det bli :tummenupp
 
Helsystem, K/N filter och PCV har jag just monterat, kan det vara därför? Har inte hunnit köra den i bänk och mappat den utan bara kört i Dan Kyles map.

Hur gör man en reser av adaption values?

En enkel felsökning är väl att koppla ur PCVn och se om tomgången fungerar då? Då har du i alla fall isolerat en felkälla.

En anledning till förslaget är att på senaste bandagen var det en R1:a som inte hade någon tomgång alls med PCV men när den togs bort funkade tomgången hur bra som helst.
 
vet någon hur lufttryckskontrollen fungerar?Har en F800 men förmodar era hojar har liknande system,min lever ett eget liv.Ibland inga signaler,ibland enbart fr bakhjul o varningslampan tänds.Sitter det ett batteri i varje hjul o isofall livslängd?(sensor)
:va mvh leffe

Brukar inte de där räkna på hjuldiametern på något sätt snarare än att mäta det faktiska däckstrycket?

S1000RR har inget däckstryckskontrollsystem.

Edit; verkar finnas bägge varianterna, dvs både mäta trycket direkt och att räkna hjuldiametern (eller snarare rotationshastigheten). Vet dock inte vilken F800 har.
 
Last edited:
Som de säger så spelar gasresponsen större roll än DTC och ABS tycker jag eftersom du inte kan/ska förlita dig på att DTC räddar dig om du ställer till det för mycket :) Dvs kör hojen som om du inte hade DTC.

Jag har alltid kört på Slick, även på gata, eftersom jag gillar den gasresponsen bäst men om du inte kört så mycket med hojen så skulle jag rekommendera Race till att börja med. Sedan kan du prova Slick och se hur det känns, det är trots allt bara en hoj och den gör det du säger åt den att göra, oavsett vilket läge du är i... Glöm inte att du måste sticka i den där grejen under sadeln om du ska köra Slick, i alla fall måste man det på de tidigare årsmodellerna.

Betydligt viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du kör med prioriteringar i följande ordning; 1 kör säkert, 2 ha roligt, 3 kör snabbt :)

Också viktigare än vilket läge du kör hojen i är att du har rätt grundinställning på fjädringen; har du justerat hänget bak och fram? Ställ sedan in fjädringen i banläget enligt instruktionsboken, det gör att du får en betydligt trevligare hoj på bana än med gatinställningarna.

Vet inte om du hade det på Duccen men Bimmern har slirkoppling vilket är praktiskt på bana.

Tack för tips! Duccen hade torrkoppling o kraftig motorbroms, klart smidigare med slirkoppling!
Fjädringen tänkte jag be Bactor om hjälp med, kör original så länge.. :tummenupp
 
Tack för tips! Duccen hade torrkoppling o kraftig motorbroms, klart smidigare med slirkoppling!
Fjädringen tänkte jag be Bactor om hjälp med, kör original så länge.. :tummenupp

Menar du originaldelar eller originalinställningar?

Originalinställningarna (häng och klickers) ska du ändra och prova innan du börjar byta grejer :)

Kör du inte mycket bana är det inte säkert det lönar sig att lägga alltför mycket stålar på fjädringen.
 
Menar du originaldelar eller originalinställningar?

Originalinställningarna (häng och klickers) ska du ändra och prova innan du börjar byta grejer :)

Kör du inte mycket bana är det inte säkert det lönar sig att lägga alltför mycket stålar på fjädringen.

Syftade främst på inställningarna efter min vikt.. :) Men det kanske inte är så svårt att ställa in häng o banläge själv..?
 
Syftade främst på inställningarna efter min vikt.. :) Men det kanske inte är så svårt att ställa in häng o banläge själv..?

Hänget är egentligen enkelt att justera men har du aldrig gjort det förut blir det många nya begrepp och grejer att hålla reda på, då kan det vara bra att få hjälp av någon som kan första gången. Du behöver dessutom hjälp av en polare för att mäta medan du sitter på hojen eller lyfter upp den. Se bara till att han förklarar för dig hur du gör så du kan göra det själv nästa gång eftersom du alltid ska göra det på alla hojar du köper från och med nu, oavsett vilken typ det är (banhojar, gathojar, crossar, enduro osv, alla ska justeras in rätt!). Så stå inte bara där och drick kaffe medan någon annan gör jobbet :) Att ha rätt häng gör alltid att fjädringen fungerar bättre än med fel häng och det kan vara stor skillnad eftersom fjädringen påverkar så mycket på en hoj, inte bara komforten :) Dessutom visar relationen mellan fritt häng och häng med dig på hojen om du har fjädrar som funkar för din vikt eller om de är för hårda/mjuka.

Att justera hänget är samma sak på alla hojar förutom att olika verktyg kan behövas på stötdämparen så det här är en bra guide till hur det funkar:


Hur mycket häng du ska ha brukar stå i manualen men det brukar vara 40mm fram och 30mm bak, bägge med dig på hojen (s.k. rider-sag").

Banläget är busenkelt, jag tror du kan justera allt utom returen på stötdämparen med nyckeln till hojen. Det är bara att vrida inställningarna till rätt läge enligt manualen (de är numrerade så du behöver inte ens räkna klicken!).
 
Last edited:
Hänget är egentligen enkelt att justera men har du aldrig gjort det förut blir det många nya begrepp och grejer att hålla reda på, då kan det vara bra att få hjälp av någon som kan första gången. Du behöver dessutom hjälp av en polare för att mäta medan du sitter på hojen eller lyfter upp den. Se bara till att han förklarar för dig hur du gör så du kan göra det själv nästa gång eftersom du alltid ska göra det på alla hojar du köper från och med nu, oavsett vilken typ det är (banhojar, gathojar, crossar, enduro osv, alla ska justeras in rätt!). Så stå inte bara där och drick kaffe medan någon annan gör jobbet :) Att ha rätt häng gör alltid att fjädringen fungerar bättre än med fel häng och det kan vara stor skillnad eftersom fjädringen påverkar så mycket på en hoj, inte bara komforten :) Dessutom visar relationen mellan fritt häng och häng med dig på hojen om du har fjädrar som funkar för din vikt eller om de är för hårda/mjuka.

Att justera hänget är samma sak på alla hojar förutom att olika verktyg kan behövas på stötdämparen så det här är en bra guide till hur det funkar:


Hur mycket häng du ska ha brukar stå i manualen men det brukar vara 40mm fram och 30mm bak, bägge med dig på hojen (s.k. rider-sag").

Banläget är busenkelt, jag tror du kan justera allt utom returen på stötdämparen med nyckeln till hojen. Det är bara att vrida inställningarna till rätt läge enligt manualen (de är numrerade så du behöver inte ens räkna klicken!).

Kanon, då har jag nåt att pyssla med imorrn kväll :) Hör av mig om jag kör fast!
Nu dax för bingen så man orkar packa imorrn..
 
Syftade främst på inställningarna efter min vikt.. :) Men det kanske inte är så svårt att ställa in häng o banläge själv..?

Det finns även en länk på första sidan på tråden hur man gör. Kolla här. Man måste vara 2 personer, är man 3 så är det ändå lättare. Annars får du köpa med dig fikabröd och komma ut till Värmdö någon somrig dag så hjälper jag dig. :)

Jag brukar utgå från Öhlins rekommendationer när det gäller hänget/ sag:

Screen Shot 2013-05-03 at 07.13.12.png

Dr Zäta - vad är "klickers" ? :va
 
Last edited:
Nu är BMW:n invigd, 23 mil igår kväll på kurviga vägar.:rock
VILKEN BALANS och KÄNSLA denna hoj har. Nu förstår jag mer att ni gillar den skarpt.
Nästa vecka görs 100-milaservicen, så det blir att köra med "pluggen" i på söndag på Kinnekulle, kanske lika bra det.:banana
 
Nu är det avklarat. Tre dagar på Gelleråsen och vilken underbar hoj. Någon sa att det är tur att öronen sitter ivägen. Så jäkla nöjd med min nya hoj b.jpg
 
Nu är BMW:n invigd, 23 mil igår kväll på kurviga vägar.:rock
VILKEN BALANS och KÄNSLA denna hoj har. Nu förstår jag mer att ni gillar den skarpt.
Nästa vecka görs 100-milaservicen, så det blir att köra med "pluggen" i på söndag på Kinnekulle, kanske lika bra det.:banana

Då ses vi där :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top