BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
fått pris på 24000 för fram och bak med montering av cartridge kittet . det är öhlins låter det rimligt ni som har bytt
 
2012 och jag gillar fortfarande inte att beställa saker från utlandet:huvet Men finns helt klart några hundringar att spara på att köpa import bromsklossar. Får helt enkelt börja tävla och köpa raceklossar istället:tummenupp
 
Köpte Galfer Bromsbelägg 600kr sidan. En dum fråga, innan jag skruvar ner bromsarna är det nåt att spec att tänka på?

Har kommit upp i snabba grp på smc bandagar och kör fortfarande på Dunlop Sporsmart. Nån som har koll på nåt nytt däck 2012 som är bättre om man nu kan säga så :tuttar
 
Köpte Galfer Bromsbelägg 600kr sidan. En dum fråga, innan jag skruvar ner bromsarna är det nåt att spec att tänka på?

Har kommit upp i snabba grp på smc bandagar och kör fortfarande på Dunlop Sporsmart. Nån som har koll på nåt nytt däck 2012 som är bättre om man nu kan säga så :tuttar

Nej, det är mycket enkelt när du väl skruvat loss oken från gaffeln. Vicka oken lite så att padsen trycks i sär så får du lättare bort dem från skivorna. (Visste du säkert)
Sen trycker du som en gnu på den bygelformade fjädern o drar ut pinnen som blockar allt. Du kan i värsta fall behöva en tång för att dra eller trycka lite om pinnen sitter hårt, men smörj den med lite 5.56 så behöver du inga verktyg nästa gång.

Sen plockar du bort padsen genom att lyfta ut dem bakifrån. Glöm inte att pumpa upp trycket i slangarna innan du kör iväg första gången...

(Sorry om det var uppenbara saker...)
 
Tack Peter lika snabb och bra svarat som vanligt:yoparty

Haha tror jag behöver det uppenbara då jag sists lossade bägge axelklämskruvarna när jag skulle byta framhjulet... Kan bara säga att det blev inge bra resultat:dummer
 
Tack Peter lika snabb och bra svarat som vanligt:yoparty

Haha tror jag behöver det uppenbara då jag sists lossade bägge axelklämskruvarna när jag skulle byta framhjulet... Kan bara säga att det blev inge bra resultat:dummer

Ha, Ha - du e inte ensam om att ha gjort så.
Däremot är det många som missar att du skall "gunga in" gaffeln på hjulaxeln innan de drar åt insexbultarna på höger sidan som klämmer om axeln. Detta för att gaffelbenet skall hinna rätta till sig lite o undvika att det blir spänning i gaffeln. Detta skall göras innan du pumpat upp trycket i bromsslangarna. Dagens tips! :)
 
...var på cashbacks körning i onsdags, bra väder men lite otursdag.... först craschade sören rejält och mulade sin RSV 4 och hamnade på karlskoga lasarett och jag fick lägga av kl 14.00 när min tysk börja låta som en V8 :-(... Ungefär som raka rör på en offshore båt men så är den ett år gammal och snart 500 mil....

3 brutna revben och punka på lungan och helvetes ont utan smärtstillande blev resultatet för mig, hojen kommer kräva en hel del snickrande och nya delar...
Imorgon söndag hade jag anmält mig till körning på Sviestad, men fick sälja till Conny. Men jag åker med och tittar iallafall. Börjar så sakta må lite bättre, men har fortfarande ingen aning om vad som hände...

Fick du ordning på ditt avgassytem Sandman?
 
3 brutna revben och punka på lungan och helvetes ont utan smärtstillande blev resultatet för mig, hojen kommer kräva en hel del snickrande och nya delar...
Imorgon söndag hade jag anmält mig till körning på Sviestad, men fick sälja till Conny. Men jag åker med och tittar iallafall. Börjar så sakta må lite bättre, men har fortfarande ingen aning om vad som hände...

Fick du ordning på ditt avgassytem Sandman?
Skönt att det gick hyggligt åtminstone, även om du inte kan sova på mage. Krya på dig! Ingen som fick det på film?

Och körde du med bröstplatta förresten?
 
Kan det vara därför jag har nån konstiga vibrationer runt 200 km/h ? Så man ska dra axeln först. Sen gunga lite på den och sen dra axelklämmorna?

Ha, Ha - du e inte ensam om att ha gjort så.
Däremot är det många som missar att du skall "gunga in" gaffeln på hjulaxeln innan de drar åt insexbultarna på höger sidan som klämmer om axeln. Detta för att gaffelbenet skall hinna rätta till sig lite o undvika att det blir spänning i gaffeln. Detta skall göras innan du pumpat upp trycket i bromsslangarna. Dagens tips! :)
 
3 brutna revben och punka på lungan och helvetes ont utan smärtstillande blev resultatet för mig, hojen kommer kräva en hel del snickrande och nya delar...
Imorgon söndag hade jag anmält mig till körning på Sviestad, men fick sälja till Conny. Men jag åker med och tittar iallafall. Börjar så sakta må lite bättre, men har fortfarande ingen aning om vad som hände...

Fick du ordning på ditt avgassytem Sandman?

Den där Gälleråsen alltså... Jag kände ju mig tvingad att sympatikrasha, så jag valde en böj med en avåkningszon som hade fått vilken slarvigt plöjd rågåker som helst att bli avundsjuk:D:D
 
Kan det vara därför jag har nån konstiga vibrationer runt 200 km/h ? Så man ska dra axeln först. Sen gunga lite på den och sen dra axelklämmorna?

Japp! huruvida dina vibrationer hör ihop med monteringen skall jag låta vara osagt.
 
Last edited:
Okey tack. Får skruva lös däcket och göra rätt helt enkelt:) Kan ju vara min egna balansering av däcket.. Btw nån som har biltemas balansering stativ? Tänkte köpa det.

Spänning i gaffeln kan framför allt innebära att gaffelns rörelse hämmas. Det i sin tur kan säkert orsaka vibrationer eller dåligt grepp i någon kurva (eller vad säger du Micke ? :7peta ) eftersom däcket får göra hela jobbet om inte fjädringen fungerar som den sk.

Biltemas balanseringsaxel har jag, dock inget stativ, och det fungerar utmärkt. Att balansera framhjulet rätt är definitivt viktigt för att undvika vibrationer i höga farter.
 
Spänning i gaffeln kan framför allt innebära att gaffelns rörelse hämmas. Det i sin tur kan säkert orsaka vibrationer eller dåligt grepp i någon kurva (eller vad säger du Micke ? :7peta ) eftersom däcket får göra hela jobbet om inte fjädringen fungerar som den sk...SNIPP...

JA. De va de det va. Jefla gaffel:D
Fast vi bestämde ju att det var jag som klivit över gränsen av vad ett supersportdäck klarar:fakta:D!
Kanske borde jag sluta spana efter en extra uppsättning hjul:D
 
JA. De va de det va. Jefla gaffel:D
Fast vi bestämde ju att det var jag som klivit över gränsen av vad ett supersportdäck klarar:fakta:D!
Kanske borde jag sluta spana efter en extra uppsättning hjul:D

Tror du måste göra som Stoner med 2010 års Ducati - kör fortare så du får mer tryck på framhjulet! :D


PS. Jag letar efter en sådant där förlängningsskaft till vanliga hylsor som ser ut som en gammal svängborr. De verkar inte göras längre men är praktiska när man ska justerar fjäderförspänningen i gaffeln istället för att stå med ett spärrskaft o en förlängare. Någon som vet var jag kan köpa ett sådan? DS.
 
PS. Jag letar efter en sådant där förlängningsskaft till vanliga hylsor som ser ut som en gammal svängborr. De verkar inte göras längre men är praktiska när man ska justerar fjäderförspänningen i gaffeln istället för att stå med ett spärrskaft o en förlängare. Någon som vet var jag kan köpa ett sådan? DS.

Sid 25: 1/5 => http://ecbook.ecweb.se/tengtools/2012/ :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top