Jag kör som sagt Rookie 1000 detta året vilket är mitt första tävlingsår nånsin och inte kört sporthoj sen 2006.
Ska inte göra ett allt för långdraget inlägg, men lite kort och gott.
Den aktiva fjädringen är inte en komponent som sköter precis allt själv så man bara kan vrida på nyckeln och vinna.
Nej, jag har själv fått göra inställningar på hojen precis som alla andra. Både vad gäller comp, retur och förspänning.
Förspänning är fortfarande mekanisk som vanligt.
Exakt hur mycket den aktiva fjädringen arbetar kan jag inte svara på, man märker inte hur eller när den arbetar.
Det är så fruktansvärt fint gjort.
Där emot va jag inte helt nöjd över hur hojen betedde sig med inställningarna från fabrik.
Det var väldigt "gat anpassat". Väldigt mjukt.
Så jag har fått ställa in både comp och retur för och få fram vad som passar min körning.
Men bara lugn, ni behöver inte vara ingenjörer för att klara av det.
Faktiskt mycket enklare än vanlig fjädring.
I Slick läget kan man gå in i menyn och bläddra sig fram till vad man vill ändra. T.ex comp. Sen har man en skala på +7 0 -7 där 0 är fabriks inställning.
Med ett enkellt knapptryck ökar eller minskar man bara compen.
Likadant med returen.
Detta gäller för bakdämparen.
Där fram ändras både comp och retur samtidigt, dom följer varandra.
Så jag har bara styvat upp hojen lite och tycker den känns bra än så länge.
Jag kommer inte titta på några eftermarknads fjädringar då jag känner att det inte finns något behov och original är riktigt bra.
Jag är som sagt bara Rookie men riktigt nöjd med hojen.
Om jag skulle valt en S1000RR och kittat den?
Nej absolut inte. Ska jag byta ut alla komponenter på en S1000RR som sitter org. på HP4 kommer den bli bra mycket dyrare i slutänden.
För att nämna någon stor skillnad: Smidda fälgar (mycket lättare) titansystem, bromsar och elektroniska hjälpmedel är kostsamma prylar.
Visst, dom elektroniska hjälpmedlen gör inte allt heller. Den som tror man bara kan vrida på rullen så fixar hojen resten är varmt välkommen att sätta en bra tid med min hoj.
Dom systemen som sitter på är guld värda när man råkar komma Över gränsen. Då hoppar dom in och räddar en eventuell olycka.
Skulle jag t.ex. ställa in tractioncontrollen att gå in tidigt så jag bara kan gasa fullt blir resultatet att jag kommer köra väldigt sakta istället.
Jag strävar hela tiden efter att köra så snabbt jag kan utan att någon lampa ska börja blinka.
Börjar lampan att blinka innebär det att hojen stryper effekten och jag tappar tid.
Så det är däck och bantid som gäller om man ska bli snabb.
Hoppas jag kunde bidra med något i alla fall.
Kör som fan där ute, men va rädda om er.