BMW S1000RR HP4:ans elektroniska fjädring på bana?

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej!
Är lite nyfiken om det är någon som tävlar eller kör mycket bana med en ny BMW S1000RR HP4 och deras elektroniska originalfjädring och hur den i så fall fungerar vid tävling och hård bankörning.
Den fick väl inte så bra kritik i Bike för ett par nummer sedan, men jag vill gärna höra fler åsikter.
Eller köper alla "icke HP4 modellen" och kör med originalfjädring eller 3:e parts alternativ?
 
Andre kör HP4 i rookie 1000 med std fjädring med tider där han inte skulle göra bort sig i superbike, så potent för banåka är den
 
Den stora frågan är väl om priset kan stå för sig jämte en standard S1000RR med Öhlins och övriga kit som är "standard" inom racingen..
 
Priset kan jag nog tänka mig är ungefär lika om man skall fjädringskitta en S1000RR helt och hållet eller om man köper en färdig HP4.
Det som är lite intressant är just hur den elektroniska fjädringen fungerar för hård bankörning eller racing.
För gatkörning måste det ju vara helt oslagbart.
Med en standardfjädring alt. Öhlins eller liknande så ställer man ju in den så bra som det går för just den bana man är på. Typ ett medelvärde för hur just den banan är i sin karaktäristik. Men den elektroniska fjädringen reglerar ju sig hela tiden. Vilket teoretiskt borde göra att den är bättre än en "statisk" fjädring och ju större skillnad i karakteristiken på en bana, desto bättre borde det vara med elektronisk fjädring. Därför är jag lite nyfiken att höra synpunkter från verkliga livet och inte bara få input från Tidningars tester.
 
Goldbet-hojarna i Superstock VM kör med originalfjädringen och de gör inte bort sig, jag tror faktiskt Barrier leder för tillfället. De använder Calibration-kittet och BMWs laptimer/data recorder så att de kan ställa in fjädringen specifikt för varje kurva på banan.

http://www.insidemotorcycles.com/co...ning-debut-for-innovative-bmw-suspension.html

Buildbase BMW i det engelska superstockmästerskapet kör med originalfjädringen i läge "Slick", de justerar inte kurva för kurva. De använder enligt egen uppgift även standard DTC.
 
Last edited:
Även om du inte vill ha tidningsfeedback så finns det ett stort reportage i Performance Bikes, August 2013, om HP4:an som Buildbase BMW tävlar med i BSS och man jämför den med samma teams BSB S1000RR.
Om jag förstår dem rätt så är det ett jäkla fint alternativ mot BSB trimm och tuning eller som de säger "BMW S1000RR HP4 - a machine that has far more advanced electronics than Buildbase´s much more powerful BMW Superbike."

"We run the standard HP4 semi-active suspension system set in slick. The springs, valves and so on is all completely stock. The forks are put down in the yokes, the BMW responds better when it has a high front and a low rear."

http://www.performancebikes.co.uk/
 
Last edited:
Jag kör som sagt Rookie 1000 detta året vilket är mitt första tävlingsår nånsin och inte kört sporthoj sen 2006.

Ska inte göra ett allt för långdraget inlägg, men lite kort och gott.

Den aktiva fjädringen är inte en komponent som sköter precis allt själv så man bara kan vrida på nyckeln och vinna.
Nej, jag har själv fått göra inställningar på hojen precis som alla andra. Både vad gäller comp, retur och förspänning.
Förspänning är fortfarande mekanisk som vanligt.

Exakt hur mycket den aktiva fjädringen arbetar kan jag inte svara på, man märker inte hur eller när den arbetar.
Det är så fruktansvärt fint gjort.
Där emot va jag inte helt nöjd över hur hojen betedde sig med inställningarna från fabrik.
Det var väldigt "gat anpassat". Väldigt mjukt.

Så jag har fått ställa in både comp och retur för och få fram vad som passar min körning.

Men bara lugn, ni behöver inte vara ingenjörer för att klara av det.
Faktiskt mycket enklare än vanlig fjädring.
I Slick läget kan man gå in i menyn och bläddra sig fram till vad man vill ändra. T.ex comp. Sen har man en skala på +7 0 -7 där 0 är fabriks inställning.
Med ett enkellt knapptryck ökar eller minskar man bara compen.
Likadant med returen.
Detta gäller för bakdämparen.

Där fram ändras både comp och retur samtidigt, dom följer varandra.

Så jag har bara styvat upp hojen lite och tycker den känns bra än så länge.

Jag kommer inte titta på några eftermarknads fjädringar då jag känner att det inte finns något behov och original är riktigt bra.

Jag är som sagt bara Rookie men riktigt nöjd med hojen.

Om jag skulle valt en S1000RR och kittat den?
Nej absolut inte. Ska jag byta ut alla komponenter på en S1000RR som sitter org. på HP4 kommer den bli bra mycket dyrare i slutänden.
För att nämna någon stor skillnad: Smidda fälgar (mycket lättare) titansystem, bromsar och elektroniska hjälpmedel är kostsamma prylar.

Visst, dom elektroniska hjälpmedlen gör inte allt heller. Den som tror man bara kan vrida på rullen så fixar hojen resten är varmt välkommen att sätta en bra tid med min hoj.

Dom systemen som sitter på är guld värda när man råkar komma Över gränsen. Då hoppar dom in och räddar en eventuell olycka.
Skulle jag t.ex. ställa in tractioncontrollen att gå in tidigt så jag bara kan gasa fullt blir resultatet att jag kommer köra väldigt sakta istället.
Jag strävar hela tiden efter att köra så snabbt jag kan utan att någon lampa ska börja blinka.
Börjar lampan att blinka innebär det att hojen stryper effekten och jag tappar tid.

Så det är däck och bantid som gäller om man ska bli snabb. :)

Hoppas jag kunde bidra med något i alla fall.

Kör som fan där ute, men va rädda om er. :tummenupp :fyllisar
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top