BMW s1000rr -12 hjälp efter ev. kortslutning

henkolol

Ny medlem
Gick med
17 May 2019
Ort
Värnamo
Hoj
BMW S1000RR -12
Tjena! Mitt första inlägg här :)

Som rubriken lyder så har jag problem med hojen efter att min kusin ville vara snäll och hjälpa till.

Han skulle kabla igång hojen med en bil, och hade av någon anledning satt +pol till +pol och även -pol till -pol. i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Efter detta gick det inte att ens vrida nyckel till tändningen.
Finns det någon spärr här att om inte hojen har ström så kan man inte vrida till tändningen?

Bytte batteri och så fort man kopplade på den så sög den ur all ström.
Har kollat alla säkringar och dom är OK.
Mätte på kablarna och då jordade även +kabeln. Kortslutning.

Nu till min fråga, vad kan ha hänt? kortis i startmotor? generator? något ännu värre?

Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Tack på förhand!
 
Som jag ser det, kanske missförstått ?
Din BMW S1000RR startar inte. Misstänkt orsak är dåligt batteri.
Din kusin kopplar ihop en bil med S1000RR.
Han kopplar +Pol på Bilbatteriet till +Pol på batteriet S1000RR
Han kopplar -Pol på Bilbatteriet till -Pol på batteriet S1000RR
(Dvs Han gör precis precis som jag gjort många gånger för att starta bilar !)

Citat: i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Min slutsats:
Elektriskt fel på S1000RR har tömt batteriet.
För att försöka starta S1000RR ansluts ett bilbatteri helt korrekt med +Pol till +Pol och -Pol till -Pol
Då syns det elektriska felet som gjorde att S1000RR inte startade.
genom att

Citat: i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Citat: Det här med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Hoppas du kan få några tips här. BMW S1000RR har ett mycket enkelt elsystem som fungerar genom att signaler mellan olika delar av hojen flyttas med Controlled Area Network (CAN bus) vilket gör att BMW minskar kostnaden för kabeldragning.
Men också gör det svårt att felsöka utan BMWs servicedator (som kostar som två nya S1000RR).
Får du inga tips blir det lämna in den för service. Som jag ser det.
 
Last edited:
Som jag ser det, kanske missförstått ?
Din BMW S1000RR startar inte. Misstänkt orsak är dåligt batteri.
Din kusin kopplar ihop en bil med S1000RR.
Han kopplar +Pol på Bilbatteriet till +Pol på batteriet S1000RR
Han kopplar -Pol på Bilbatteriet till -Pol på batteriet S1000RR
(Dvs Han gör precis precis som jag gjort många gånger för att starta bilar !)

Citat: i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Min slutsats:
Elektriskt fel på S1000RR har tömt batteriet.
För att försöka starta S1000RR ansluts ett bilbatteri helt korrekt med +Pol till +Pol och -Pol till -Pol
Då syns det elektriska felet som gjorde att S1000RR inte startade.
genom att

Citat: i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Citat: Det här med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Hoppas du kan få några tips här. BMW S1000RR har ett mycket enkelt elsystem som fungerar genom att signaler mellan olika delar av hojen flyttas med Controlled Area Network (CAN bus) vilket gör att BMW minskar kostnaden för kabeldragning.
Men också gör det svårt att felsöka utan BMWs servicedator (som kostar som två nya S1000RR).
Får du inga tips blir det lämna in den för service. Som jag ser det.

Okej! Hoppas på svar. Tack så mycket.
 
Du skriver att det inte går att vrida på nyckeln, är det fysiskt omöjligt att vrida runt den, eller händer det bara inget när du gör det?

Var någonstans rök det, från tändlåset, batteriet, eller..?

Har den varit svårstartad ett tag och blivit sämre och sämre, eller var den plötsligt död en dag?
 
Du skriver att det inte går att vrida på nyckeln, är det fysiskt omöjligt att vrida runt den, eller händer det bara inget när du gör det?

Var någonstans rök det, från tändlåset, batteriet, eller..?

Har den varit svårstartad ett tag och blivit sämre och sämre, eller var den plötsligt död en dag?

det är fysiskt omöjligt att vrida nyckeln.

Det rök från batteriet/startkablarna.

Den var plötsligt död.
 
Om du har lyckats smälta samman innandömet i tändningslåset då har du högst troligt eldat upp rubbet.

Ta hojen på kärra till auktoriserad bmw verkstad först och främst.

Sedan ring ditt försäkringsbolag och fråga hur din försäkring täcker elfel.

Du har troligen skaffat dej ett ganska dyrt haveri..

Mvh
 
Din kusin verkar ha kopplat rätt. Frågan är dock om motorn var igång på bilen (vilket är helt onödigt då ett bilbatteri har så mycket högre kapacitet än ett hojbatteri)? Enligt vissa kan det ge överslag i hojens elsystem, och skada dyra delar. Har själv inte tyckt det varit värt att chansa för att testa...

Låter dock som ett konstigt problem och är inte alls säker på att det var kablandet som var orsaken. Skulle börja med att kolla var du har jordfelet på plus först av allt.
 
Last edited:
Om du har lyckats smälta samman innandömet i tändningslåset då har du högst troligt eldat upp rubbet.

Ta hojen på kärra till auktoriserad bmw verkstad först och främst.

Sedan ring ditt försäkringsbolag och fråga hur din försäkring täcker elfel.

Du har troligen skaffat dej ett ganska dyrt haveri..

Mvh

Detta jag är jävligt rädd för.. Får se hur det blir!
 
Din kusin verkar ha kopplat rätt. Frågan är dock om motorn var igång på bilen (vilket är helt onödigt då ett bilbatteri har så mycket högre kapacitet än ett hojbatteri)? Enligt vissa kan det ge överslag i hojens elsystem, och skada dyra delar. Har själv inte tyckt det varit värt att chansa för att testa...

Låter dock som ett konstigt problem och är inte alls säker på att det var kablandet som var orsaken. Skulle börja med att kolla var du har jordfelet på plus först av allt.

Bilen var inte igång.
Jag har faktiskt själv kablat igång hojjar innan och har gått hur bra som helst, kanske han hade världens otur nu..
Får börja plocka ner och kolla..
 
Kan varit så att tändningslåset haft kortslutning innan och dragit ut batteriet. Sen när du kopplade in ny batteri tog det fyr i kortslutningen.

Kan du koppla loss tändningslåsets från kabelhärvan och mäta igen ifall pluskabel jordar? Om inte ligger felet där.
 
Som övriga redan sagt, din kusin hade inte otur för han kopplade rätt. Är inte insatt i BMW:ns elsystem men uppenbarligen en ordentlig kortslutning som inte säkringarna löste på. Hur ser säkringsdosan ut?

Men ja, få iväg den till verkstad, allt som är elektriskt bör nog funktionstestas isolerat.
 
Det här är inte något man bör syssla med om man inte är van att skruva med fordonselektronik....

Åker du till BMW aukt verkstad föreslår de sannolikt byte av elektronik ala 50000kr. Men det går att felsöka och bara byta det som är uppeldat men det tar sin lilla tid och kräver kompetens en aukt verkstad ganska sällan har.
 
Första felsökningen är att slita ur alla säkringar och stoppa i ett batteri för att se vad som händer när du lägger på de nödvändiga grupperna för att få soppapump ECU och tändspolar att vakna.
 
Som övriga redan sagt, din kusin hade inte otur för han kopplade rätt. Är inte insatt i BMW:ns elsystem men uppenbarligen en ordentlig kortslutning som inte säkringarna löste på. Hur ser säkringsdosan ut? Men ja, få iväg den till verkstad, allt som är elektriskt bör nog funktionstestas isolerat.

Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....
 
Vad jag tror finns det det bara EN säkring (30A?) i moderna BMW. "Behövs inte".
Och elsystemet är inte draget med kablage som klarar 30A om nått går snett....
Nja, min BMW har helt korrekt inte en massa konventionella säkringar, utan den känner själv av om något drar för mycket ström och bryter den kretsen. Så det är ju en sort säkring, även om den inte är helt felsäker och styrs av något som kan gå sönder. Nu vet jag ju inte om S1000RR har exakt samma lösning, men det är ju åtminstone inte osannolikt.
 
Att tändlåset inte går att vrida tyder gissningsvis på att kontaktblecken bränt fast.
Det ska finnas en 40A huvudsäkring och varför den inte löst verkar konstigt fast jag vet inte hur stora delar av elsystemet den täcker.
https://www.google.se/search?q=6113...oECAwQAg&biw=360&bih=572#imgrc=7ausZn2FaBNVWM

Det kan finnas jordpunkter i tändlåset så med lite tur kan det vara där kortslutningen sitter.
Börja med att koppla ur tändlåset och ohmmät mellan batteri + och - (med batteriet urkopplat).
 
Nja, min BMW har helt korrekt inte en massa konventionella säkringar, utan den känner själv av om något drar för mycket ström och bryter den kretsen. Så det är ju en sort säkring, även om den inte är helt felsäker och styrs av något som kan gå sönder. Nu vet jag ju inte om S1000RR har exakt samma lösning, men det är ju åtminstone inte osannolikt.

den tog sig tydligen en lur / sönder
istället för att vara på hugget, känna att något drog för mycket ström och bryta kretsen
 
Att tändlåset inte går att vrida tyder gissningsvis på att kontaktblecken bränt fast.
Det ska finnas en 40A huvudsäkring och varför den inte löst verkar konstigt fast jag vet inte hur stora delar av elsystemet den täcker.
https://www.google.se/search?q=6113...oECAwQAg&biw=360&bih=572#imgrc=7ausZn2FaBNVWM

Det kan finnas jordpunkter i tändlåset så med lite tur kan det vara där kortslutningen sitter.
Börja med att koppla ur tändlåset och ohmmät mellan batteri + och - (med batteriet urkopplat).

ok tack! ska börja grävas till helgen så kan komma med uppdateringar då om man hittar något vetigt! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top