BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Sitter här och letar nakenhoj, lutade först åt cb1000r, men så hamnade jag här av en slump och måste nog säga att jag ändrat mig.. men när jag hör med min återförsäljare så är det inte leverans förens v.50.. :huvet

Så vet inte om jag ska vänta, eller gå på något annat..

Men ni som har installerat nya saker på eran hoj, kan ni ta bilder och lägga upp ? typ på tail tiddyn, kylarskyddet, handtagen osv osv.. Vore snällt.
 
Om handlaren har en bromsbänk så kan dom hjälpa dig! Vad jag har hört så är slipon lugnt, men ändrar man mer i avgassystemet så bör man mappa om.

Hör med grabbarna i S1000RR tråden, där finns många kunniga på denna motorn som kan ge dig ett bra svar:)

ImageUploadedByTapatalk1404047350.903627.jpgImageUploadedByTapatalk1404047359.307548.jpg
Ingen mappning behövs om du behåller lambasonden. Jag tog bort catten. Allt funkar super.
 
Sitter här och letar nakenhoj, lutade först åt cb1000r, men så hamnade jag här av en slump och måste nog säga att jag ändrat mig.. men när jag hör med min återförsäljare så är det inte leverans förens v.50.. :huvet

Så vet inte om jag ska vänta, eller gå på något annat..

Men ni som har installerat nya saker på eran hoj, kan ni ta bilder och lägga upp ? typ på tail tiddyn, kylarskyddet, handtagen osv osv.. Vore snällt.

Surt att vänta till v.50... men jag tror att cb1000r är en rätt lam hoj jämfört med bmwn..

Här är en bild på tailtidy från evotech iaf!

Photo 2014-05-23 12 33 02rwar.jpg
 
Ordagrant vad jag sa efter att ha provkört båda. :tummenupp

Hondan har dock inte startknappar som fastnar, motorstopp vid nerväxling och sidokåpor som lossnar vid hög fart. Kvalitetsmässigt är Honda en bra bit före BMW. Effektmässigt är dom ljusår efter dock. Vi får hoppas att bmw fixar sidokåporna, känns livsfarligt.

Cb1000r är en bra hoj som inte har effekt som sin paradgren. Däremot är den enormt lättkörd, svängglad och typiskt Honda. Hade en i 3 år utan ett enda fel eller problem. Kostade lika mycket i Service på dom 3 åren som BMW-n gör på ett år.
 
Lite så jag känner med.. stabila, lättsvängda som tusan och håller bra kvalitet.. MEN är det tillräckligt med kraft i dom för att känna sig någorlunda nöjd ? Åker Panigale nu så det är ljusår mellan den kraften jag har nu och i Hondan.

Men så har jag inte fått provköra BMWn än, så vet inte.. känns lite som att köpa grisen i säcken om jag väljer att vänta tills v.50.

Hondan har dock inte startknappar som fastnar, motorstopp vid nerväxling och sidokåpor som lossnar vid hög fart. Kvalitetsmässigt är Honda en bra bit före BMW. Effektmässigt är dom ljusår efter dock. Vi får hoppas att bmw fixar sidokåporna, känns livsfarligt.

Cb1000r är en bra hoj som inte har effekt som sin paradgren. Däremot är den enormt lättkörd, svängglad och typiskt Honda. Hade en i 3 år utan ett enda fel eller problem. Kostade lika mycket i Service på dom 3 åren som BMW-n gör på ett år.
 
Hondan har dock inte startknappar som fastnar, motorstopp vid nerväxling och sidokåpor som lossnar vid hög fart. Kvalitetsmässigt är Honda en bra bit före BMW. Effektmässigt är dom ljusår efter dock. Vi får hoppas att bmw fixar sidokåporna, känns livsfarligt.

:va :va :va

Har det där hänt på "vår" modell? Du får gärna länka. Jag har inte upplevt något av det nämnda iaf.

Sen är ju inte bristande kvalitet något jag förknippar med BMW direkt...
 
:va :va :va

Har det där hänt på "vår" modell? Du får gärna länka. Jag har inte upplevt något av det nämnda iaf.

Sen är ju inte bristande kvalitet något jag förknippar med BMW direkt...

På brittiska forumet så har det hänt på vår modell. Finns även ett tyskt forum där dom skriver om samma fel.

sidokåpor

motorstopp

startknappen

Motorstoppfenomenet har jag fått en gång. Annars har jag klarat mig hittills. Dock har jag ännu inte tvättat den och inte heller pressat 200km/h+ under längre tid så det kommer nog.
 
På brittiska forumet så har det hänt på vår modell. Finns även ett tyskt forum där dom skriver om samma fel.

sidokåpor

motorstopp

startknappen

Motorstoppfenomenet har jag fått en gång. Annars har jag klarat mig hittills. Dock har jag ännu inte tvättat den och inte heller pressat 200km/h+ under längre tid så det kommer nog.

Sen måste man väl använda grejerna oxå för att upptäcka fel?
:glömdet
 
:va :va :va

Har det där hänt på "vår" modell? Du får gärna länka. Jag har inte upplevt något av det nämnda iaf.

Sen är ju inte bristande kvalitet något jag förknippar med BMW direkt...

Det är förvånansvärt mycket fel på BMW faktiskt, däremot verkar dom vara snabba på att åtgärda dom.
Men man ska ju inte bli förvånad, till och med KTM:s 690 modeller har ju börjat dyka upp med lagerras. Så det tas genvägar både här och var i produktion av motorcyklar.
 
På brittiska forumet så har det hänt på vår modell. Finns även ett tyskt forum där dom skriver om samma fel.

sidokåpor

motorstopp

startknappen

Motorstoppfenomenet har jag fått en gång. Annars har jag klarat mig hittills. Dock har jag ännu inte tvättat den och inte heller pressat 200km/h+ under längre tid så det kommer nog.

Geez, det där är ju inte OK på vad jag i min enfald trodde var ett premium-märke.

Har nu kört 400+ mil i olika väder inkl både hagel och kraftigt regn. Har även tvättat den 5-6 ggr, både för hand och i en sån OKQ8 snabb-tvätt-hall. Men åas så använder jag aldrig stop-läget på startknappen, så den kanske har kärvat ihop utan att jag märkt det. Får kolla i morgon.

Ovan inkluderar ett par 200+ repor. Längsta varade väl ca 4-5 min.

Ska byta olja och filter snart igen, får kolla på plasten då och se hur fästena ser ut.
 
Last edited:
Jag har haft av kåporna två gånger och de sitter inte övertygande fast i hojen utan bara med tre små torx samt en "pinne" som trycks in i en gummibustning/hål. De har de suttit kvar när jag gjort mina 220+ repor men fick istället punktering i 250... :gnissla. Det här borde BMW absolut se över och åtgärda samtliga hojar i samband med service.

Startknappen känns lite billig men den använder jag sällan och har inte haft problem med att den låst sig.

Motorstoppet har jag inte lyckats framkalla men fått lite orolig tomgång om jag varit lite tveksam vid kopplandet.

Det efter 400+ mil.
 
Så länge man slipper detta så är jag glad


Fy fan, 129 mil på mätaren. :(


Jag har haft av kåporna två gånger och de sitter inte övertygande fast i hojen utan bara med tre små torx samt en "pinne" som trycks in i en gummibustning/hål. De har de suttit kvar när jag gjort mina 220+ repor men fick istället punktering i 250... :gnissla. Det här borde BMW absolut se över och åtgärda samtliga hojar i samband med service.

Startknappen känns lite billig men den använder jag sällan och har inte haft problem med att den låst sig.

Motorstoppet har jag inte lyckats framkalla men fått lite orolig tomgång om jag varit lite tveksam vid kopplandet.

Det efter 400+ mil.

Håller med att det är förjävligt... Men vad tänker du att de ska åtgärda? Knappen kan de ju byta, men då byter de ju till samma skit (verkar det som enligt det engelska forumet). Så där måste de ju byta underleverantör.

Motorstoppet verkar vara en mjukvaru-grej, eftersom långt ifrån alla upplever det, och de som fått "ny" mjukvara säger att det försvunnit.

Plasten verkar svårast att åtgärda, det är ju en design-miss... Men vem vet, kanske de tyska ingenjörerna kan komma på något bra. :rolleyes:
 
Plasten är helt klart den svåraste nöten att knäcka. Antingen gör dom om infästningen helt och byter ut kåporna eller så får de se över gummibustningen man trycker fast kåpan i. Det är inte bara pinsamt utan en säkerhetsrisk.

Leverantören av knappen lär ju få bakläxa...
 
Nytt om plasten från en amerikan.

"One of those pictures is my bike. On mine the GLUE/EPOXY came un done. I applied Plasti-weld and that fixed it. That being said I called BMW and they are replacing it under warranty".

Kör försiktigt(sakta?)!
 
Eftersom jag fortfarande väntar på bågen fick jag idag låna demohojen. Vädret var helt okej, lite blåsigt, men torra vägar och ca 20 grader.

Avverkade 10-15 mil och jag hade ett fantastiskt smile hela tiden, både vid gaspådrag, inbromsning och när jag kastade hojen åt höger resp vänster. Nästan direkt kändes det som om vi var en enhet, jag och motorcykeln! Underbar känsla...räknar ner dagarna till att min ska landa.

Är det någon som satt dit typ snakeskin? Det ser ut som att det kommer täcka det stora R:et på tanken. Finns det något som BMW har som passar S1000r-modellen?
 
Väljer att citera mig själv. Efter en snabb googling ser jag att det bara är den röda modellen som har ett vitt R på tanken. Varför gör BMW så? Skapar bara problem för mig... :brinnerup

Eftersom jag fortfarande väntar på bågen fick jag idag låna demohojen. Vädret var helt okej, lite blåsigt, men torra vägar och ca 20 grader.

Avverkade 10-15 mil och jag hade ett fantastiskt smile hela tiden, både vid gaspådrag, inbromsning och när jag kastade hojen åt höger resp vänster. Nästan direkt kändes det som om vi var en enhet, jag och motorcykeln! Underbar känsla...räknar ner dagarna till att min ska landa.

Är det någon som satt dit typ snakeskin? Det ser ut som att det kommer täcka det stora R:et på tanken. Finns det något som BMW har som passar S1000r-modellen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top